Tecum skrev 2015-11-02 18:33:57 följande:
Men kan du motivera en sån lag? Är det självklart att 16-åringen tar skada av att ha sex med en 20-25-åring? Eller för den delen en 30-åring? Det kan ju vara än värre med en jämnårig som "tjatar sig till sex", hotar med att göra slut om hon inte ställer upp. Hur många tjejer har inte hört det? Det är lättare för en 16-åring att säga nej till en gubbe på 30 än till den jämnåriga snyggingen som alla tjejerna i klassen vill ha, plus att det är ett fåtal tjejer som verkligen blir ihop med en 30-åring.
En fråga till, ska lagen gälla killar också? Och ska bägge straffas, både 16-åringen och 30-åringen? Bägge har ju brutit mot lagen om sexet varit frivilligt.
Lagen ska såklart gälla killar också.
Kan du motivera att det finns en 15-årsgräns? Kan en 15-årig tjej inte ta skada av att ha sex med en 25-åring? Du kanske tycker att vi ska ha 10-årsgräns eller ingen gräns alls? Vi blir myndiga när vi fyller 18. Innan dess räknas vi som barn och barn ska inte ha sex. Man kan tycka att det ändå är OK om två 15-åringar har sex med varandra. De är på samma nivå.
Jag vet inte. Jag har aldrig någonsin pressats till sex av en jämnårig. Däremot var det många män på omkring 30 och däröver som kladdade på mig. Om jag varit en trasig tjej som haft dåligt självförtroende och inte förstod mitt eget bästa hade jag kunnat råka illa ut. En man på 30, med den livserfarenhet åldern för med sig, har ett oerhört stort övertag mot en tjej på 15, 16, 17. Kan du inte förstå det? Samma gäller naturligtvis killar, men det verkar inte vara lika vanligt att kvinnor på 30 dreglar över 15-åriga killar.
En sak kan vara bra att veta. Vi som skriver i den här tråden är inte 16, men vi har varit 16 och jag tror tyvärr att så gott som alla kvinnor råkade ut för äldre män som tafsade på dem, klädde av dem med blicken, försökte ragga upp dem, när de var just 16. Vi har varit den där tjejen. Vi vet vad vi pratar om