• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • oliphant
    Tjorven1980 skrev 2015-10-24 11:47:31 följande:

Vårt problem är att min sambo har få spermier. Alla prover dom tagit på mig ser bra ut.

Då är det säkert därför som du gör långa men rätt som det är så blir det din tur, men som sagt förstår att det är surt att vänta när man bara vill komma igång. Jag hjälper till att hålla tummarna för att mensen snart är här.
  • lilsis

Man behöver mens för korta protokollet också, så på det viset är det ingen skillnad. Kommer den inte spontant kan man ju få hjälp med piller. Det var det tal om för mig men min kropp var snäll nog att börja menstruera på dag två efter att jag fått grönt ljus!

Har läst min journal och de två embryon de odlade vidare har klarat sig fint och ligger nu i frysen.

Det ger 4 mogna oocyter av fyra plockade (10-11 blåsor). 3 av de blev befruktade och alla de har utvecklats fint.

Känns skönt! Då lär vi hinna med en eskimå innan årsskiftet om den jag har i livmodern inte har fattat vad den ska göra.

• Tjorven1980
    lilsis skrev 2015-10-24 16:50:45 följande:

Man behöver mens för korta protokollet också, så på det viset är det ingen skillnad. Kommer den inte spontant kan man ju få hjälp med piller. Det var det tal om för mig men min kropp var snäll nog att börja menstruera på dag två efter att jag fått grönt ljus!

Jasså, finns det piller för att få igång mensen? Det visste jag inte.

Jag vet att man behöver få mens för korta protokollet oxå. Men tänkte att man slipper nedregleringen och därmed får man hela processen att gå snabbare. Som sagt, lite orolig för kommande julstängning på kliniken. Ska ringa dit på måndag och se vad dom säger.

Jäkla kropp som ska krångla nu när vi äntligen är på gång!
  • oliphant
    Tjorven1980 skrev 2015-10-24 17:40:01 följande:

Jasså, finns det piller för att få igång mensen? Det visste jag inte.

Jag vet att man behöver få mens för korta protokollet oxå. Men tänkte att man slipper nedregleringen och därmed får man hela processen att gå snabbare. Som sagt, lite orolig för kommande julstängning på kliniken. Ska ringa dit på måndag och se vad dom säger.

Jäkla kropp som ska krångla nu när vi äntligen är på gång!

Ja visst är det så, dom fick jag äta. Dom heter provera men det tar oftast ca 14 dagar från det att du äter första tabletten till att mensen kommer.
  • oliphant

Men Tjorven än så länge finns det såklart tid, beräknat på att ett försök med långa tar 6v så har ni fortfarande 2v på.er innan tiden börjar bli allt för knapp. Men jag kan absolut tänka mig att linne hjäper er att hitta en bra lösning. Kanon om du ringer på måndag när det fortfarande finns tid att hitta en lösning.

• FruGrävling

Som jag förstått det är det lite upp till rutiner på varje klinik vad de väljer att börja med. På Nordic IVF i Göteborg där jag går har de visst korta protokollet som rutin.

Det finns väl för och nackdelar med båda protokollen. Det korta går ju snabbare, färre dagar med medicin och man slipper ju besvär (ex huvudvärk och vallningar) i samband med nedregleringen. Å andra sidan är det ju lättare att planera för kliniken vid det långa protokollet. En annan fördel med det korta är ju att man vid överstimulering kan välja att ge suprefact som ägglossningsspruta för att undvika överstimuleringssyndrom. Det funkar ju inte vid långa protokollet.

Men som sagt var, vad de väljer att börja med är oftast beroende på klinikens rutin.

• hagnestahill

Hej!

Här kommer en liten uppdatering från mig. Skrev i början av tråden att jag precis skulle starta med första IVF (ICSI) men bara väntade på mensen.

Har väntat och väntat flera veckor och självklart var mensen sen just denna cykeln (har så ett par ggr per år), men var inte gravid.

Igår kom äntligen min mens! På typ cykeldag 50 någonting! Snacka om väntan...

Men ikväll startar jag med första sprutan. Känns jättebra men samtidigt lite jobbigt för imorgon måste jag lämna besked till ett jobb jag blivit erbjuden som jag gärna vill tacka ja till men känns så jobbigt bara att allt är på en gång.

Men så ni som väntar på mensen. Ni är inte ensamma. Kan bero på förväntningar och stress eller bara otur. Till slut kommer mensen och väl då går allt snabbt.

Så ikväll börjar min resa.

• Lotten
    apelsinpress skrev 2015-10-25 07:33:47 följande:

Hej!

Här kommer en liten uppdatering från mig. Skrev i början av tråden att jag precis skulle starta med första IVF (ICSI) men bara väntade på mensen.

Har väntat och väntat flera veckor och självklart var mensen sen just denna cykeln (har så ett par ggr per år), men var inte gravid.

Igår kom äntligen min mens! På typ cykeldag 50 någonting! Snacka om väntan...

Men ikväll startar jag med första sprutan. Känns jättebra men samtidigt lite jobbigt för imorgon måste jag lämna besked till ett jobb jag blivit erbjuden som jag gärna vill tacka ja till men känns så jobbigt bara att allt är på en gång.

Men så ni som väntar på mensen. Ni är inte ensamma. Kan bero på förväntningar och stress eller bara otur. Till slut kommer mensen och väl då går allt snabbt.

Så ikväll börjar min resa.

Alla har rätt att bli gravida så jag tycker du ska tacka ja till jobbet :)
  • Tjorven1980

[quote=75916866][quote-nick]oliphant skrev 2015-10-24 19:49:44 följande:[/quote-nick]

Men Tjorven än så länge finns det såklart tid, beräknat på att ett försök med långa tar 6v så har ni fortfarande 2v på.er innan tiden börjar bli allt för knapp..

[/

Haha, jag vet. Känner mig bara väldigt frustrerad så jag skenar iväg lite...

• hagnestahill
    Lotten skrev 2015-10-25 07:59:47 följande:

Alla har rätt att bli gravida så jag tycker du ska tacka ja till jobbet :)

Tack för ditt stöd i frågan! Det hjälper verkligen med lite råd. Tänker exakt samma, kommer absolut inte tacka nej till jobbet pga att vi gör IVF, för man vet ju inte, kanske sitter jag här om ett år och fortfarande inte är gravid, och dessutom få ångra att jag inte tog jobbet.

Däremot har jag lite ångest just nu för lönen är tyvärr lägre på detta nya jobbet men det är ju mindre stress mm så kan vara värt det. Men såklart känns det tråkigt och skapar lite ångest att tacka ja till ett jobb med lägre lön precis innan ev graviditet med tanke på att jag kämpat hårt innan o när jag väl blir gravid kommer få lägre föräldrapenning. Men som sagt då är fördelen att jag mår bättre på jobbet o slipper hård psykisk stress.

Så mest ångest just nu över lägre lön precis när jag ska påbörja IVF. Hur hade ni gjort?

Kan tillägga att det handlar om ca 2000-2500 mindre (så det är ändå en del) men lönen jag blivit erbjuden är fortfarande förhållandevis "hög" på det nya jobbet (34 000), så det är inte dåligt ändå.. men har 36 500 på mitt nuvarande och vet att jag kommer gå över 37 000 till våren. Men samtidigt vet jag också att jag inom ett år kommer vilja byta jobb ändå så det är bara en tidsfråga och inte säkert jag hittar nytt jobb då heller med samma lön.

Hur tänker ni kring IVF och nytt jobb o ev lägre lön?

Förlåt om min fråga är lite off topic jag menar inte att skapa en ny tråd här i men tänker bara om någon har tips för det berör verkligen min IVF och tankar kring det i och med att det är första.
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november