Lotten skrev 2015-11-10 10:42:55 följande:
Här är en till som är orolig för äggplock. Tyckte också spolningen gjorde riktigt ont :( de blev själva typ chockade av att jag hade så ont.
Till mig sa de nu på senaste besöket att spolning är "värre" än äggplock. Håller tummarna för att det ska gå bra :)
Det är helt normalt att vara orolig inför äggplocket! Det är ju något man inte vet hur det ska bli, hur det kommer kännas, om det gör ont, hur det går till osv. Jag var skitnervös och nära på att vilja avbryta behandlingen innan eftersom jag googlat för mkt och läst en massa skräckhistorier.
Men som sagt, det är normalt och mänskligt att vara nervös och orolig inför det. Att inte vara det är ju nästan lite konstigt.
Även om det kanske inte lugnar er oro vill jag som sagt (se inlägget ovan) dela med mig av min historia, eftersom det gick så bra och trots nästan 20 blåsor kändes det knappt. Däremot var det väldigt intressant, och jag lärde mig mycket. Ställde galet mkt frågor under plocket.
Berätta om din oro för läkaren och bm innan, kräv att få (om du vill) mesta möjliga smärtlindring. En liten tablett lugnande var jättebra för mig, var mest orolig för ev. biverkningar och att bli totalt väck men märkte knappt något av tabletten, men det hjälpte nog min smärta för som sagt det kändes knappt och då sa de ändå att jag var nära på överstimulerad och att det kommer ta extra lång tid.
Jag håller tummar och tår för att det ska gå lika bra för er!
Mitt plock resulterade i 19 blåsor, 17 ägg, 10 befruktade (av varierande kvalitet...) och ett litet ägg återfördes på dag 3 i söndags.
Så nu ruvar jag! Allt gick så fort. Tänk på det! Så snart ni tagit er igenom äggplocket och har ev. tur med resultatet kanske ni rätt som det är har fått tillbaka ett ägg.
Pga. dåliga spermier och vad vet jag, dåliga ägg, var inte våra befruktade ägg så bra kvalitet. till slut verkar 2 vara bra, en 12 cellig och en 8 cellig och de beslutade sig för att sätta tillbaka den 8 celliga.
Eftersom jag var överstimulerad (risk för) avbröt de den vanliga behandlingen med Ovitrelle och gav mig Suprefact istället och gjorde en så kallat "rescue"insättning. Så nu tar jag både Östrogenplåster och Lutinus för att ha någon som helst chans att inte förlora det lilla ägget pga Suprefact-sprutan (som annars förstör alla chanser och gör slemhinnan kass).
Har inga höga förhoppningar på Rescuen, utan inser att vi kanske får ta nya tag i januari igen. Men den dagen den sorgen.
Första ruvardagarna dricker jag nu ananasjuice och äter Paranötter och Valnötter. Har hört att det är bra?!