• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • oliphant
    HJohannesson skrev 2015-10-18 11:57:31 följande:

Har du pratat med din chef? Du har ju rätt att göra läkarbesök.

Jag har egentligen också ganska svårt att komma ifrån men jag pratade med min chef och sa att det kan komma dagar då jag måste åka med kort varsel.

Har ni långt att åka ?

Problemet är att vi jobbar ensamma och därför kan jag inte vara borta om ingen annan kan ta mitt pass men på något sätt måste jag såklart få det att fungera. Jag har valt att berätta för min brukares föräldrar (jobbar med ett litet barn) men inte för chefen då hon ändå inte kan göra något.
  • HJohannesson
    oliphant skrev 2015-10-18 14:15:53 följande:
    Problemet är att vi jobbar ensamma och därför kan jag inte vara borta om ingen annan kan ta mitt pass men på något sätt måste jag såklart få det att fungera. Jag har valt att berätta för min brukares föräldrar (jobbar med ett litet barn) men inte för chefen då hon ändå inte kan göra något.
    Jaha okej :/ men om du förklara läget för din klinik så hjälper de säkert dig genom att vara flexibla med tiderna :)
  • irrbloss_83
    JCW81 skrev 2015-10-17 16:02:57 följande:

Hej!
    Jag hör nog inte hemma här än, men det verkar som vi med måste gå igenom IVF om det ska bli en liten knodd... Var på vårt första IVF-kliniken för första gången igår - konsultation, vul på mig etc, Ska nu göra en äggledarspolning och ta ett nytt blodprov som visar om jag har ägglossning eller ej. Förra blodprovet jag tog var bra - det visade att jag har ägg i alla fall. Är det ngn här som gjort en äggledarspolning? Obehagligt? Oroar mig redan... =/ Hur mkt får ni betala för IVF?

Hej! För min del är du välkommen ändå :)

Jag gjorde en äggledarspolning för nån månad sen, gjorde riktigt ont. Men mest var det nog för att jag inte var beredd på det... Och det gick snabbt över!

• oliphant
    JCW81 skrev 2015-10-17 16:02:57 följande:

Hej!

Jag hör nog inte hemma här än, men det verkar som vi med måste gå igenom IVF om det ska bli en liten knodd... Var på vårt första IVF-kliniken för första gången igår - konsultation, vul på mig etc, Ska nu göra en äggledarspolning och ta ett nytt blodprov som visar om jag har ägglossning eller ej. Förra blodprovet jag tog var bra - det visade att jag har ägg i alla fall. Är det ngn här som gjort en äggledarspolning? Obehagligt? Oroar mig redan... =/ Hur mkt får ni betala för IVF?

Jag behövde inte göra någon spolning men håller tummarna för dig. Vi funderade först på att betala privat men det blev tillslut genom landstinget så vi betalar enbart vanlig patientavgift
  • reginaw

Hej.

Hoppar in här jag med och ska försöka komma ihåg att vara lite mer aktiv än tidigare.
    Jag och min man har försökt i strax över 2,5 år att bli gravida. Var på vårat möte inför IVF i april men dom såg då att jag hade en polyp i min livmoder som jag behövde operera bort innan vi kunde påbörja någon behandling.
    Polypen opererade jag bort i mitten av maj men efter det har varit saker som kommit i vägen och vi har känt att det är bättre att vänta till hösten.
    Nu ett halvår senare så kommer vi äntligen igång med vårat första försök och jag ska ta min första spruta Gonal-F ikväll, riktigt nervöst!!
    Någon annan som precis har börjat eller ska börja om någon/några dagar!?

• HJohannesson
    reginaw skrev 2015-10-18 20:28:59 följande:

Hej.

Hoppar in här jag med och ska försöka komma ihåg att vara lite mer aktiv än tidigare.
    Jag och min man har försökt i strax över 2,5 år att bli gravida. Var på vårat möte inför IVF i april men dom såg då att jag hade en polyp i min livmoder som jag behövde operera bort innan vi kunde påbörja någon behandling.
    Polypen opererade jag bort i mitten av maj men efter det har varit saker som kommit i vägen och vi har känt att det är bättre att vänta till hösten.
    Nu ett halvår senare så kommer vi äntligen igång med vårat första försök och jag ska ta min första spruta Gonal-F ikväll, riktigt nervöst!!
    Någon annan som precis har börjat eller ska börja om någon/några dagar!?

Välkommen :) spännande med sprutor !!
    Jag nedregleras just nu men jag hoppas på att få ta sprutor snart! Vilken dos fick du?
  • reginaw

Tack! Spännande vet jag inte riktigt om jag kan påstå att det är haha.
    Är ganska nålrädd, har jättesvårt för blodprover så ska bli spännande och se hur jag klarar av att göra det.
    I jobbet har jag inga problem att ta blodprover på andra men det är värre när det kommer till mig själv.

Jag kommer att börja med Gonal-F, dos 150, idag som jag ska ta i ca 14 dagar, sen om 6 dagar så ska jag lägga till Orgalutran en gång om dagen fram tills ägguthämtningen.

• HJohannesson
    reginaw skrev 2015-10-18 20:38:49 följande:

Tack! Spännande vet jag inte riktigt om jag kan påstå att det är haha.
    Är ganska nålrädd, har jättesvårt för blodprover så ska bli spännande och se hur jag klarar av att göra det.
    I jobbet har jag inga problem att ta blodprover på andra men det är värre när det kommer till mig själv.

Jag kommer att börja med Gonal-F, dos 150, idag som jag ska ta i ca 14 dagar, sen om 6 dagar så ska jag lägga till Orgalutran en gång om dagen fram tills ägguthämtningen.

Haha ja okej, kanske bara jag som tycker det är spännande. Men jag är inte rädd för att ta sprutor heller :)

Varför får du ta extra sprutor? Eller tar de flesta orgalutran?
  • reginaw

[quote=75893213][quote-nick]HJohannesson skrev 2015-10-18 21:18:37 följande:[/quote-nick]Haha ja okej, kanske bara jag som tycker det är spännande. Men jag är inte rädd för att ta sprutor heller :)

Varför får du ta extra sprutor? Eller tar de flesta orgalutran?[/

Min man fick ta sprutan på mig, fixade det inte själva haha.

Gör man den proceduren som vi gör så tar nog alla båda. Dom har olika funktioner! :)

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november