• irrbloss_83

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Här är en till!

Jag och min man har försökt bli gravida på egen hand i snart 3 år, efter ungefär 2 år tröttnade vi på ständigt negativa graviditetstest (vilken otroligt lukrativ verksamhet det måste vara att sälja graviditestest...) och satte igång en utredning. Till saken hör också att mina föräldrar försökte i nästan 10 år att bli gravida innan jag behagade bli till, så jag har nog mer eller mindre hela livet anat att det nog inte skulle bli så lätt. 

Den har visat att jag väl sannolikt har PCO (många äggblåsor och vissa lindriga symtom) men har extremt regelbundna menstruationer, och att maken har relativt få spermier. Så IVF (ICSI) blir det, med start i November och äggplock/ET i månadsskiftet nov/dec. 

Så från att ha tagit en evig tid med utredningar och väntan så kommer jag nu att vara "gravid" i slutet på nästa månad (jag väljer att se det så i alla fall, även om det väl kan diskuteras om det är formellt korrekt). Det är så sci-fi att man baxnar. 

Vi kommer att köra korta protokollet, med låg dos med tanke på min PCO-tendens, jag är hispig över eventuell överstimulering, men i övrigt känns det mest skönt att det äntligen händer nåt. 

• irrbloss_83
    Tjorven1980 skrev 2015-10-17 10:44:27 följande:

Igår var vi till BM och fick information om medicinerna och hur sprutorna ska tas.

Liten miss i kommunikationen mellan vår läkare och oss på vårt sista läkarbesök. Vi har fått alla mediciner utskrivna och doser är bestämt, preliminärt äggplock vecka 49 tydligen. Ska börja spraya på cykeldag 21. Denna info hade inte vår läkare delgett oss. Men men, så kan det bli. Nu vet vi juGlad

Nu väntar jag på min mens som lyser med sin frånvaro. Väntade att den skulle ha kommit på torsdag eller fredag. Såklart är den försenad när man för en gång skull vill att den ska komma....

Häftigt! Vi kommer följas åt då verkar det som. 
    Vi ska börja stimulera runt 15-17/11 beroende på när mensen behagar komma den månaden, för sen planerat äggplock och förhoppningsvis också ET v 49. 

Håller tummarna för oss bägge två! :)
  • irrbloss_83
    JCW81 skrev 2015-10-17 16:02:57 följande:

Hej!
    Jag hör nog inte hemma här än, men det verkar som vi med måste gå igenom IVF om det ska bli en liten knodd... Var på vårt första IVF-kliniken för första gången igår - konsultation, vul på mig etc, Ska nu göra en äggledarspolning och ta ett nytt blodprov som visar om jag har ägglossning eller ej. Förra blodprovet jag tog var bra - det visade att jag har ägg i alla fall. Är det ngn här som gjort en äggledarspolning? Obehagligt? Oroar mig redan... =/ Hur mkt får ni betala för IVF?

Hej! För min del är du välkommen ändå :)

Jag gjorde en äggledarspolning för nån månad sen, gjorde riktigt ont. Men mest var det nog för att jag inte var beredd på det... Och det gick snabbt över!

• irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-03 16:50:47 följande:

Ni som nyligen gjort ÄP, är det nåt speciellt man ska tänka på att ha med sig/på sig? Mjukisbyxor? Trosskydd? Spypåsar?

Jag hade på mig jeans, med facit i hand hade mina yogabyxor med bred midja varit  bättre. Så jag skulle rekommendera mjukisar av nåt slag. Annars bara gå som du är. Det var inte alls lika farligt som spolningen men efteråt hade jag som lite mensvärksliknande ont. 
  • irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-03 17:53:04 följande:

Tack tjejer för era svar. Då blir det mjukisar imorgon. Haha. Så fruktansvärt nervös nu, mer nervös över själva plocket än resultatet. Kanske fel fokus men det är bata själva grejen att man ska "lägga upp sig" och sen få morfin och grejer. Hela grejen känns bara väldigt jobbig. Vad fick ni för nåt sen? Lutinus eller gel? Hur går de att ta den? Biverkningar?

Nmg skrev 2015-12-03 17:56:52 följande:

Men hur går det at sätta in den liksom? Gör det ont? Könns det torrt efteråt ungefär som att man känner att den är där eller försvinner den snabbt ut i kroppen?

Jag fick också Lutinus efter, fick börja på fredagen och ÄP var på onsdagen. Så jag hade två dagars paus. Det går väl bra att ta den, har inga direkta biverkningar förutom världens ömmaste bröst (maken råkade komma åt igår när han skulle lägga sig till rätta i sängen och blev nästan nersparkad på golvet :D) Den är rätt lätt att sätta in och känns ingenting. Jag gillade inte applikatorn man får med så jag använder fingrarna (sorry för TMI) för att få den dit den ska. 
    Däremot tycker jag att den kladdar nåt förskräckligt. Trosskydd är absolut ett måste, men om det är det värsta så är det ju en rätt ok tablett ändå :)

• irrbloss_83
    Lotten skrev 2015-12-03 20:00:44 följande:

Plockar de ut alla ägg som bildats nu under behandlingen eller bara de som är tillräckligt stora?

Jag tror de tar alla. På mig tömde det i alla fall allan äggblåsor, på ca 12-14 blåsor blev det 8 ägg. Så vissa får de kanske inte med (?) eller så är vissa blåsor tomma, eller nåt... Sen ser de ju om de är mogna eller inte efteråt så... :)
  • irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-04 08:44:05 följande:

Då var vi på väg! Fick mig ett gott skratt imorse. Skulle kliva in i bilen, men först skulle jag öppna bakdörren för att lägga in min väska, då halkar jag (superhalt) och hamnar med halva kroppen nästan under bilen. Haha! Måste ha sett väldigt roligt när Jag bara försvann. Fick en skön stretch i ljumskarna, känns som att det hade jag gärna sluppit med tanke på hur det kommer kännas efter ÄP oxå. Tur att jag inte slog mig, hade inte varit speciellt bra att gå på ÄP med brutna kroppsdelar.

Lycka till! Och tur du inte slog dig :)
  • irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-04 09:52:47 följande:

Nu har jag fått två alvedon och en lugnande tablett. Och ska byta om till de otroligt sexiga sjukhuskläderna. Är redan hungrig känner jag. Blir nog en burgare och strips på väg hem om jag känner för att äta.

Jag fick också burgare och strips efteråt, det var ett synnerligen lyckat val! :)
  • irrbloss_83
    Nmg skrev 2015-12-04 13:14:49 följande:

Jag vet inte? Blir det blasto om det är mer än 2 dagar?

En blastocyst är det när den nått ett visst utvecklingsstadie, man ser det på att den ser ut på ett visst sätt. Och för att komma dit tar det ca 5 dagar. Har för mig att stadiet innan heter morula, men är osäker på det :)
  • irrbloss_83
    hope88 skrev 2015-12-04 14:58:03 följande:

Härligt att höra att äggplocket gick bra nmg :) Hoppas äggen odlar på sig fint nu inför insättning :)

Vila och ta hand om dig!

Hoppas att äggplocket gott bra för dig med lotten!

Nu har jag varit på första ultraljudet. Allt såg fint ut. Ska fortsätta med samma dos över helgen och sen ett till ultraljud på måndag eftermiddag och så blir det troligen äggplock på onsdag. Ingen risk för överstimulering såg han heller så det var skönt att höra!

Den största blåsan var 15 mm. Sen var några 14 mm. Några 10 mm. De såg alla bra ut. Sen var det någon som var 6 mm också och de trodde han inte skulle växa på sig helt men kanske.

Så nu kör jag på under helgen och hoppas det ser bra ut på måndag också :)

Hur går det/känns det för er andra?

Kram

Vad kul att det går som planerat. Jag hade 100 E Gonal-F och mådde toppen under stimuleringen, så helt vetenskapligt tror jag att det kommer bli lika bra för dig! :)
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november