• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • oliphant
    apelsinpress skrev 2015-10-25 09:01:21 följande:

Hur tänker ni kring IVF och nytt jobb o ev lägre lön?

Förlåt om min fråga är lite off topic jag menar inte att skapa en ny tråd här i men tänker bara om någon har tips för det berör verkligen min IVF och tankar kring det i och med att det är första.

Jag skulle tänka såhär kring lönen:

Hur pass viktig är lönen i förhållande till hur viktigt det är med ett jobb som du trivs med? Hur pass beroende är ni av pengarna som du förlorar på det nya jobbet? Hur många dagar har ni tänkt ta ut på en månad när ni senare har barn? Jag kommer inte att ta ut mer än max ca 12 dagar på en månad vilket skulle ge oss en marginell skillnad om jag tjänar mindre medans du kanske tar ut 7dagar i veckan och då blir såklart skillnad större. Så vad är viktigast för dig/er? Hur pass klarar ni er med en lägre lön? Och även om du väntar så kanske det ändå inte dyker upp ett jobb med samma lön som idag, skulle du då känna att du ångrar dig att du inte tog jobbet?
  • oliphant
    Tjorven1980 skrev 2015-10-25 08:53:56 följande:

Haha, jag vet. Känner mig bara väldigt frustrerad så jag skenar iväg lite...

Det förstår jag. Hade det varit jag så hade mina tankar varit framme i mars/april redan men det kommer lösa sig. Bara du för en dialog med linne så löser det sig.
  • Iskristall

Hej, får man hänga på? Det kan vara liite för tidigt för mig att hänga på redan? Vi har precis i dagarna fått vår tid till ivf-kliniken att komma på vårt första besök i slutet på november.
    Har letat aktiva ivf-trådar och hittade er och har precis läst igenom den.
    Vår historia, vi har försökt i ett år och varit utan skydd desto längre och jag har pco. Vi ska båda fylla 39 nästa år och det är vårt första barn och första ivf. Och jag vill sätta igång så fort som möjligt samtidigt som jag är nervös och spänd men samtidigt väldigt glad att vi äntligen kommit så här långt!

Vill lägga till att jag tyckte spolningen av äggledarna, gick fint. Fick en supp Voltaren innan bara. Så alla behöver inte uppleva spolningen som hemskt ont. Det där är så olika! Kan vara bra att veta.

• Bettan77

Hej. Vi gjorde fet för 5 dagar sen och jag fick igår blödning som fortsatt idag. Känns ej som mens. Jag tar progynon o lutinus. Sägs man kan blöda av lutinus så än är hoppet ej ute.. Någon mer ???

• Linny83

Hej på er :) Jag ansluter mig gärna till denna grupp. Jag är på sprutdag 8. Idag blev det bestämt att ägguttag blir nu på fredag. Någon mer här som är i ungefär samma fas?

• oliphant
    Bettan77 skrev 2015-10-25 11:21:17 följande:

Hej. Vi gjorde fet för 5 dagar sen och jag fick igår blödning som fortsatt idag. Känns ej som mens. Jag tar progynon o lutinus. Sägs man kan blöda av lutinus så än är hoppet ej ute.. Någon mer ???

Jag har tyvärr ingen erfarenhet men håller tummarna för dig.
    Linny83 skrev 2015-10-26 18:05:42 följande:

Hej på er :) Jag ansluter mig gärna till denna grupp. Jag är på sprutdag 8. Idag blev det bestämt att ägguttag blir nu på fredag. Någon mer här som är i ungefär samma fas?

Välkommen hit!

Jag är på sprutdag 4 så är några dagar efter dig. Har du varit på första kontrollen än? Du kanske till och med har fått en preliminär dag för äp?
  • oliphant
    Iskristall skrev 2015-10-25 09:54:28 följande:

Hej, får man hänga på? Det kan vara liite för tidigt för mig att hänga på redan? Vi har precis i dagarna fått vår tid till ivf-kliniken att komma på vårt första besök i slutet på november.

Har letat aktiva ivf-trådar och hittade er och har precis läst igenom den.

Vår historia, vi har försökt i ett år och varit utan skydd desto längre och jag har pco. Vi ska båda fylla 39 nästa år och det är vårt första barn och första ivf. Och jag vill sätta igång så fort som möjligt samtidigt som jag är nervös och spänd men samtidigt väldigt glad att vi äntligen kommit så här långt!

Vill lägga till att jag tyckte spolningen av äggledarna, gick fint. Fick en supp Voltaren innan bara. Så alla behöver inte uppleva spolningen som hemskt ont. Det där är så olika! Kan vara bra att veta.

Välkommen! Det är aldrig för tidigt att börja hänga här med oss!
  • hoppas72
    Linny83 skrev 2015-10-26 18:05:42 följande:

Hej!

Jag är på sprutdag 6 idag. Var på VUL idag och allt ser bra ut. Skall tillbaka igen på onsdag och hoppas väl på ägguttag i helgen.
  • Iskristall
    oliphant skrev 2015-10-26 19:40:23 följande:

Välkommen! Det är aldrig för tidigt att börja hänga här med oss!

Tack Oliphant!

Jag läser och följer er med spänning här i tråden! Längtsr tills jag kan komma med lite mer input i tråden!
  • Linny83

Ja, jag var på vul idag. Vi ska göra äggplock på fredag :) har du varit på vul än?

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november