• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • lilsis
    oliphant skrev 2015-10-29 13:39:24 följande:

Tack för era svar, vi ska ta oss en riktigt funderare på hur vi vill ha det. Vi har gjort så många försök på egen hand med hjälp av extra hormoner så att det skulle fungera nu har jag svårt att tro men man vet såklart aldrig...

Vet inte exakta mått men den var mogen och klar att lossa medans resten inte var i närheten så stora.Det är precis av samma anledning som vi får vänta till januari, det är stängt under jul och ska jag vänta på min egna mens så kan det ta flera månader innan jag får någon så blir nog till att diskutera detta med linne och se vad de tycker.

Jag har för mig att jag läst någonstans att man måste göra sina landstingsfinansierade försöka på en viss tid men kan ha fel? Vet någon av er om det är en begränsad tid man har på sig?

Intressant.

Jag hade en på 28mm men man fortsatte med menopur då de andra inte var klara. De ägg som blev kom från den "långsammare" äggstocken.
  • lilsis
    Iskristall skrev 2015-10-30 23:12:10 följande:

Tjejer ni som gjort äggplock, gick ni och jobbade efter eller ska man räkna med att vara "ledig" den dagen efter plocket?

Försöker förbereda mig mentalt, om ca 10 dagar ska jag på första läkarbesöket inför ivf

Den dagen ska du ligga på soffan och äta choklad.
  • Iskristall
    lilsis skrev 2015-10-31 09:04:19 följande:

Den dagen ska du ligga på soffan och äta choklad.

Hehe men så härligt det låter!
  • Nmg

Vad skönt att du slipper sprutorna snart! Vilka sprutor har du tagit? Har du haft långa protokollet? Jag börjar på korta 23 nov ungefär. Jöttenervös!

reginaw skrev 2015-10-31 05:52:16 följande:

Nu har vi äntligen fått datum för äggplock!

Var på kliniken igår för ultraljud och hade många äggblåsor samt att dom var i bra storlek.

Så på måndag ska vi ditt för äggplock, har tagit sprutor sen den 18e så äntligen är det dags.

Jag har mått ganska dåligt av alla sprutor så ska bli skönt att slippa dom nu, tar sista sprutan ikväll.

• Nmg

Gör det ont med sprutorna? Vilka tar du? Har du redan fått gå på VUL? Till mig sa de att hag ska dit runt 6 dagen med sprutorna .

HJohannesson skrev 2015-10-30 23:21:38 följande:

Hoppas det var riktigt bra ägg ni fick ut :)

Blir det insättning imorgon?

Jag är på sprutdag 2, tycker redan det spänner i magen...

Jag hade 15 äggblåsor i ena sidan och 9 i andra (som gick att se, gjorde ont när de skulle kolla) Fick låg dos på gonal f så inte alla mognar.

Men det kan väl inte kännas än att äggen mognar ?

Men annars så går det bara fint att ta sprutor.

• FruGrävling
    Iskristall skrev 2015-10-30 23:12:10 följande:

Tjejer ni som gjort äggplock, gick ni och jobbade efter eller ska man räkna med att vara "ledig" den dagen efter plocket?

Försöker förbereda mig mentalt, om ca 10 dagar ska jag på första läkarbesöket inför ivf

Vår klinik sa att man måste vara ledig äggplocksdagen. Du får ju morfin och jag fick inte köra bil efteråt. Dessutom känner man sig ganska mörbultad efteråt.

Äggplocket gjorde tyvärr väldigt ont för mig (inte jättevanligt att det gör så ont tror jag) men som tur är hade jag inte särskilt ont efteråt. Lite mörbultad och öm men inget som inte Voltaren och en värmedyna hjälpte mot. Jag låg på soffan och åt choklad o tittade på TV och hade en ganska trevlig dag.
  • Iskristall
    FruGrävling skrev 2015-10-31 10:59:24 följande:

Vår klinik sa att man måste vara ledig äggplocksdagen. Du får ju morfin och jag fick inte köra bil efteråt. Dessutom känner man sig ganska mörbultad efteråt.

Äggplocket gjorde tyvärr väldigt ont för mig (inte jättevanligt att det gör så ont tror jag) men som tur är hade jag inte särskilt ont efteråt. Lite mörbultad och öm men inget som inte Voltaren och en värmedyna hjälpte mot. Jag låg på soffan och åt choklad o tittade på TV och hade en ganska trevlig dag.

Åh tack för svar! Skönt att det blev en ganska trevlig dag ändå trots allt!
  • reginaw
    Nmg skrev 2015-10-31 10:19:53 följande:

Vad skönt att du slipper sprutorna snart! Vilka sprutor har du tagit? Har du haft långa protokollet? Jag börjar på korta 23 nov ungefär. Jöttenervös!

Har kört med korta! :) Har tagit Gonal-F från mensdag 2 och sedan Orgalutran från dag 6.

På gonalen hade jag 150E från början men fick höja till 200. Men igår visade blodprovet så höga värden att jag bara skulle ta 75E av gonalen igår och sen ska jag ta en nässpray istället för sista sprutan, otrivielle eller hur det nu stavas.

Så ikväll tas jag sista Orgalutransprutan och sedan nässpray sen är jag klar med alla olika hormoner och får invänta ÄP på måndag morgon :)
  • lilsis
    Iskristall skrev 2015-10-31 09:20:52 följande:

Hehe men så härligt det låter!

Jag hade rejält ont men det är nog vanligare med typ lättare mensvärk.

Har ett myom som döljer ena äggstocken så det krävdes rejäl handpåläggning för att komma åt den, det gjorde rejält ont. Men före det var det inte så farligt
  • Nmg

Okej! Fick du biverkningar av orgalutran? Jag ska ha menopur och sen på dag 6 ta menopur och orgalutran. Sedan ÄL spruta ovitrelle. Skönt att vara klar med alla hormoner. Usch ser inte fram emot det

reginaw skrev 2015-10-31 12:07:13 följande:

Har kört med korta! :) Har tagit Gonal-F från mensdag 2 och sedan Orgalutran från dag 6.

På gonalen hade jag 150E från början men fick höja till 200. Men igår visade blodprovet så höga värden att jag bara skulle ta 75E av gonalen igår och sen ska jag ta en nässpray istället för sista sprutan, otrivielle eller hur det nu stavas.

Så ikväll tas jag sista Orgalutransprutan och sedan nässpray sen är jag klar med alla olika hormoner och får invänta ÄP på måndag morgon :)

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november