• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • HJohannesson
    oliphant skrev 2015-10-22 19:36:34 följande:
    Aha då är jag med. Då kanske även du börjar med sprutor snart :) i så fall ligger vi väldigt lika i tiden för äp
    Fick tyvärr vänta till nästa vecka med sprutorna ..

Gick det bra att ta första sprutan ? :)
  • HJohannesson
    Nmg skrev 2015-10-22 21:26:39 följande:

Idag har jag varit på info. Fick även prova att ta en spruta (tom) skakade i benen innan är sjukt rädd för sprutor och igår kollade jag på youtube på en tjej som skulle ta en sån och jag höll på att svimma och mådde illa av att kolla. Men idag så satte jag den bara! Är så sjukt stolt över mig Dick så blödde det nör jag drog ut den och s fick jag ett litet blåmärke. Undrar om jag kom åt ett kärl?

Kommer nog intr tycka att det är så kul när jag ska börja med det dock. Hade emlakräm på huden och sticket kändes ingenting! Är mer rädd för att bli överstimulerad och ÄP kan jag se. Gynekologiska ingrepp är bland det värsta jag vet. Jag sk bog säga till att jag vill ha så mycket morfin som det bara går helst vill jag somna under ÄP.

Det kommer gå bra att ta sprutorna! Själva sticket känns inte, som du själv märkte. Lite blod kan det alltid komma utan att man träffar något. Jag får blåmärken jättelätt så jag kommer nog ha en blå och fin mage efter några dagar :)

Du kommer att klara äp galant! De flesta tycker att det inte gör ont. Och morfin får du direkt in i blodet så det gör isf bara ont några sekunder!
  • Nmg

Mm hoppas det. Får nog

Smörja hela magen med emla. Kan man få

Morfin så att man somnar under ingreppet? Jag gjorde en operation förut och då var det under lokalbedövning, fick morfin och somnade direkt, vaknade en timme senare, så vill jag ha det nu.

HJohannesson skrev 2015-10-24 09:44:29 följande:

Det kommer gå bra att ta sprutorna! Själva sticket känns inte, som du själv märkte. Lite blod kan det alltid komma utan att man träffar något. Jag får blåmärken jättelätt så jag kommer nog ha en blå och fin mage efter några dagar :)

Du kommer att klara äp galant! De flesta tycker att det inte gör ont. Och morfin får du direkt in i blodet så det gör isf bara ont några sekunder!

• oliphant
    HJohannesson skrev 2015-10-24 08:29:29 följande:

Fick tyvärr vänta till nästa vecka med sprutorna ..

Gick det bra att ta första sprutan ? :)

Det gick bra, det är skönt att det enbart är en de första dagarna så går det ändå hyfsat fort...
  • Tjorven1980

Jag håller på att bli galen! Väntade min mens runt den 16/10, 14 dagar efter positivt äl-test. Den har fortfarande inte kommit. Gjorde ett gravtest i tisdags som var negativt så gravid är jag inte. Har aldrig varit med om så här sen mens och så typiskt att det sker nu när jag vill ha den. Nu börjar jag bli stressad, kommer den inte snart kanske vi inte hinner med någon behandling innan jul. Kliniken stänger den 22 december och väntan att börja med nässprayen, nedreglering och hela den biten tar ju ett tag.

Åh, önskar det fanns nått jag kunde göra för att få igång mensen. Kan det bero på att jag gått ner 8 kilo relativt snabbt. Snitt på 1,5 kilo i veckan? Fast har stått still nu i några veckor så jag tycker det låter orimligt att kroppen ska vara så känslig.

En del av er i tråden kör korta protokollet. Varför gör vissa långa protokollet och vissa korta? Funderar om jag ska fråga om korta protokollet är ett alternativ om mensen ska fortsätta lysa med sin frånvaro. Vill verkligen inte vänta till efter nyår med att komma igångRynkar på näsan

• oliphant
    Tjorven1980 skrev 2015-10-24 10:51:21 följande:

En del av er i tråden kör korta protokollet. Varför gör vissa långa protokollet och vissa korta? Funderar om jag ska fråga om korta protokollet är ett alternativ om mensen ska fortsätta lysa med sin frånvaro. Vill verkligen inte vänta till efter nyår med att komma igång

• oliphant

Förstår att det inte är kul att vänta :(

Nu kan jag garantera fel men om du får korta eller långa har jag förstått det som att det handlar om hur lättstimulerad du är. Alltså vilket grund problem som finns. Sedan så är det även lättare för kliniken att planera ett långt protokoll än ett kort. Linne verkar ha det som standard att första gången så gör man ett långt. Att jag fick korta handlar om att jag har pcos med oregelbundna cykler vilket gör att det är svårt att beräkna mens samt att jag varit lätt att stimulera med både letrozole och pergotime tidigare.

• hoppas72
    Tjorven1980 skrev 2015-10-24 10:51:21 följande:

Jag håller på att bli galen! Väntade min mens runt den 16/10, 14 dagar efter positivt äl-test. Den har fortfarande inte kommit. Gjorde ett gravtest i tisdags som var negativt så gravid är jag inte. Har aldrig varit med om så här sen mens och så typiskt att det sker nu när jag vill ha den. Nu börjar jag bli stressad, kommer den inte snart kanske vi inte hinner med någon behandling innan jul. Kliniken stänger den 22 december och väntan att börja med nässprayen, nedreglering och hela den biten tar ju ett tag.

Åh, önskar det fanns nått jag kunde göra för att få igång mensen. Kan det bero på att jag gått ner 8 kilo relativt snabbt. Snitt på 1,5 kilo i veckan? Fast har stått still nu i några veckor så jag tycker det låter orimligt att kroppen ska vara så känslig.

En del av er i tråden kör korta protokollet. Varför gör vissa långa protokollet och vissa korta? Funderar om jag ska fråga om korta protokollet är ett alternativ om mensen ska fortsätta lysa med sin frånvaro. Vill verkligen inte vänta till efter nyår med att komma igång

Hej!

Jag körde långa protokollet 2003 när min son blev till. Den gången blev jag överstimulerad så därför blev det korta protokollet denna gång.
  • lilsis

Jag körde korta trots ingen egen ägglossning och misstänkt svårstimulerad. Men å andra sidan fanns det ju ingenting att reglera ned ;)

• Tjorven1980

[quote=75915272][quote-nick]oliphant skrev 2015-10-24 11:19:35 följande:[/quote-nick]Förstår att det inte är kul att vänta :(

Nu kan jag garantera fel men om du får korta eller långa har jag förstått det som att det handlar om hur lättstimulerad du är. Alltså vilket grund problem som finns. Sedan så är det även lättare för kliniken att planera ett långt protokoll än ett kort. Linne verkar ha det som standard att första gången så gör man ett långt. Att jag fick korta handlar om att jag har pcos med oregelbundna cykler vilket gör att det är svårt att beräkna mens samt att jag varit lätt att stimulera med både letrozole och pergotime tidigare.[/

Vårt problem är att min sambo har få spermier. Alla prover dom tagit på mig ser bra ut.

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november