• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Tjorven1980

Spännande att sätta igång!

Kör långa protokollet med nedreglering innan nästa mens.

Ska till barnmorskan på nu på fredag och få mer information om medicinerna och hur det kommer gå till. Väntar min mens nu i dagarna. Så jag kommer börja med nedregleringen lite längre fram. Allt är väldigt nytt och främmande. Utredningen och beslutet att det blir IVF har gått så fort så jag har inte riktigt fattat att vi ska göra detta nuGlad

Är det din första IVF? Har ni försökt att få barn länge?

• Tjorven1980

Vet inte än när jag ska börja med nässprayen. Får se vad bm säger på fredag. Vill komma igång nu, så förväntansfull och samtidigt nervös. Orolig för eventuella biverkningar, att man ska må dåligt under tiden. Men det får det vara värt.

Vilken långdragen process det låter som för er innan ni tog er dit ni är idag. Måste säga att jag är imponerad över hur snabbt och smidigt det gått för oss. Vi var på första läkarbesöket 1 september sen hade vi ett återbesök två veckor senare. Tyvärr var vi tvungna att ställa in det och fick då komma 5 oktober istället. Då lämnade min sambo spermaprov som visade att han hade få spermier och beslut togs att IVF var aktuellt för oss. Sen frågade läkaren när vi ville börja och att vi hade rätt till att få det landstingsfinansieratGlad

Vi var inställda på långa väntetider och hade beslutat oss för att betala ett försök själva under tiden som vi stod i kö. Så vi blev glatt överraskade!

Hoppas att det går bra med sprayen, du får berätta hur du mår och hur det känns. Är så nyfiken! Håller alla tummar att det går bra för oss nu och att det blir fina plus på stickan snartGlad

• Tjorven1980
    apelsinpress skrev 2015-10-13 13:46:08 följande:

Hej!

Jag befinner mig också i en liknande situation.

Vi har försökt ett par år utan resultat och genomgått utredning som visade på lågt spermieantal samt nedsatt rörlighet.

Nu ska vi göra IVC (ICSI) försök nummer 1, ska börja med korta protokollet så snart jag får min mens vilket är om cirka 1 vecka. Så ungefär samtidigt som dig TS.

Välkommen!

Slipper du nedregleringen när du kör korta protokollet? Varför för en del korta och en del långa protokollet? Är extremt oinsatt i allt kring dettaGlad
  • Tjorven1980
    HJohannesson skrev 2015-10-14 02:15:48 följande:
    Jag har berättat för några väl utvalda personer. Mest för att de ska kunna stå ut med mig :)
    Sen kan det vara skönt att prata av sig ibland med!

Hur har ni gjort?
    Min sambo har pratat lite med en av hans vänner som oxå genomgått utredning och var klar för IVF. Men dom hann aldrig börja med det då dom  blev gravida på egen hand. Min sambo tyckte att spermaprovet var jobbigt och behövde prata med någon kring det. Nu är han ganska lugn då det är jag som får genomgå det värsta....

Jag har berättat för två vänner som jag inte står jättenära. Märkligt val kan tyckas, men kände att det var enklare att prata med några som dels inte har egna barn och dels inte finns i min absoluta närhet hela tiden.

Vet inte hur jag ska göra med jobbet. Jag jobbar dygn och kan vara på jobbet i 3-4 dygn som längst. Blir besvärligt om äggplock eller återföring sker på mina jobbdygn. Ev kommer jag berätta för en kollega som jag litar på för att få hjälp att täcka upp för mig. Sjukskriva sig funkar ju bara en gång, det är ingen lösning om vi måste genomföra detta fler en en gång.

• Tjorven1980

Igår var vi till BM och fick information om medicinerna och hur sprutorna ska tas.

Liten miss i kommunikationen mellan vår läkare och oss på vårt sista läkarbesök. Vi har fått alla mediciner utskrivna och doser är bestämt, preliminärt äggplock vecka 49 tydligen. Ska börja spraya på cykeldag 21. Denna info hade inte vår läkare delgett oss. Men men, så kan det bli. Nu vet vi juGlad

Nu väntar jag på min mens som lyser med sin frånvaro. Väntade att den skulle ha kommit på torsdag eller fredag. Såklart är den försenad när man för en gång skull vill att den ska komma....

• Tjorven1980

[quote=75890206][quote-nick]oliphant skrev 2015-10-18 09:40:08 följande:[/quote-nick]

Hej! Även jag är gärna med i gruppen. För oss har resan från remiss till sprutstart gått otroligt fort. Vi bor i Stockholm så här är kötiden lång för ivf och vi var inställda på att vänta länge men jag ringde vårdgarantikansliet en vecka efter att vår remiss skickades och fick svar från dem redan två dagar senare att vi fått plats i uppsala som vi önskat. Jag avslutar min första kur provera idag och så fort mensen kommer börjar jag med sprutorna. Vi har planerat äggplock v45.

Vart i Uppsala går ni? Vi går på Linnekliniken. Allt har gått mkt snabbt och smidigt för oss????

• Tjorven1980
    oliphant skrev 2015-10-18 10:04:27 följande:

Vart i Uppsala går ni? Vi går på Linnekliniken. Allt har gått mkt snabbt och smidigt för oss????

Vi går också på linne, påbörjade en utredning på mama mia men tyckte inte att de var bra och bytte därför till linne. I och med att vi gjort utredningen där och ett antal försök med letrozole valde vi att fortsätta där även med ivf. Är även du från Stockholm?

[/

Bor i Uppsala. Valde Linne för att jag gissade att det skulle ta längre tid att få komma till Ackis.
  • Tjorven1980

Jag håller på att bli galen! Väntade min mens runt den 16/10, 14 dagar efter positivt äl-test. Den har fortfarande inte kommit. Gjorde ett gravtest i tisdags som var negativt så gravid är jag inte. Har aldrig varit med om så här sen mens och så typiskt att det sker nu när jag vill ha den. Nu börjar jag bli stressad, kommer den inte snart kanske vi inte hinner med någon behandling innan jul. Kliniken stänger den 22 december och väntan att börja med nässprayen, nedreglering och hela den biten tar ju ett tag.

Åh, önskar det fanns nått jag kunde göra för att få igång mensen. Kan det bero på att jag gått ner 8 kilo relativt snabbt. Snitt på 1,5 kilo i veckan? Fast har stått still nu i några veckor så jag tycker det låter orimligt att kroppen ska vara så känslig.

En del av er i tråden kör korta protokollet. Varför gör vissa långa protokollet och vissa korta? Funderar om jag ska fråga om korta protokollet är ett alternativ om mensen ska fortsätta lysa med sin frånvaro. Vill verkligen inte vänta till efter nyår med att komma igångRynkar på näsan

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november