• reginaw

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Hej.

Hoppar in här jag med och ska försöka komma ihåg att vara lite mer aktiv än tidigare.
    Jag och min man har försökt i strax över 2,5 år att bli gravida. Var på vårat möte inför IVF i april men dom såg då att jag hade en polyp i min livmoder som jag behövde operera bort innan vi kunde påbörja någon behandling.
    Polypen opererade jag bort i mitten av maj men efter det har varit saker som kommit i vägen och vi har känt att det är bättre att vänta till hösten.
    Nu ett halvår senare så kommer vi äntligen igång med vårat första försök och jag ska ta min första spruta Gonal-F ikväll, riktigt nervöst!!
    Någon annan som precis har börjat eller ska börja om någon/några dagar!?

• reginaw

Tack! Spännande vet jag inte riktigt om jag kan påstå att det är haha.
    Är ganska nålrädd, har jättesvårt för blodprover så ska bli spännande och se hur jag klarar av att göra det.
    I jobbet har jag inga problem att ta blodprover på andra men det är värre när det kommer till mig själv.

Jag kommer att börja med Gonal-F, dos 150, idag som jag ska ta i ca 14 dagar, sen om 6 dagar så ska jag lägga till Orgalutran en gång om dagen fram tills ägguthämtningen.

• reginaw

[quote=75893213][quote-nick]HJohannesson skrev 2015-10-18 21:18:37 följande:[/quote-nick]Haha ja okej, kanske bara jag som tycker det är spännande. Men jag är inte rädd för att ta sprutor heller :)

Varför får du ta extra sprutor? Eller tar de flesta orgalutran?[/

Min man fick ta sprutan på mig, fixade det inte själva haha.

Gör man den proceduren som vi gör så tar nog alla båda. Dom har olika funktioner! :)

• reginaw

Nu behöver jag lite hjälp och stöd

Fick precis ett samtal och blev erbjuden en fast tjänst på 75% och kommer som det ser ut att börja redan nästa måndag.

Tog första hormonsprutan igår och vill helst inte avsluta behandling men känns så fel och börja nytt jobb och bli gravid på en gång om vi lyckas på första försöket.

Hur skulle ni ha gjort?

• reginaw
    apelsinpress skrev 2015-10-19 14:43:13 följande:

Hej!

Befinner mig i en liknande situation som du. Jag har precis blivit erbjuden ett nytt jobb och samtidigt har 2 års väntan på barn äntligen lett fram till att vi "oturligt" nog ska börja med vår första IVF om ett par dagar.

Tänker så här: Eftersom jag inte vet hur framtiden blir eller hur lång tid det tar innan jag blir gravid (kan ju ta många många försöka med IVF och har redan dragit ut i 2 år) tänker jag inte missa en chans att gå vidare i livet, bara för att det är lite otajmat.

Livet händer, man kan inte alltid styra det, ta jobbet! Blir du gravid snabbt, grattis. Om inte, vilken tur att du fick det där nya jobbet, då kan du njuta av det ett tag och ta nya tag med barnförsöken i den takt du tycker passar.

Hellre ångra att man prövade än ångra att man tackade nej till en chans.

För min del är det i alla fall lättare att byta jobb nu innan jag fått barn än efter, så därför kommer jag att tacka ja till detta jobbet även om vi ska börja försöka få barn via IVF. Jag är i alla fall inte gravid när jag tackade ja, så behöver inte ljuga om det.

Ta chansen!

Grattis till jobbet!

Förstår hur du menar.

Ska även tillägga att jag är timvikarie på ett ställe som jag stormtrivs på och jobbar nästan 50% i månaden sen går jag på a-kassa resterande tid.

Känns mindre kul att gå ifrån ett ställe där man trivs så himla bra!
  • reginaw

Nu har vi äntligen fått datum för äggplock!

Var på kliniken igår för ultraljud och hade många äggblåsor samt att dom var i bra storlek.

Så på måndag ska vi ditt för äggplock, har tagit sprutor sen den 18e så äntligen är det dags.

Jag har mått ganska dåligt av alla sprutor så ska bli skönt att slippa dom nu, tar sista sprutan ikväll.

• reginaw
    Nmg skrev 2015-10-31 10:19:53 följande:

Vad skönt att du slipper sprutorna snart! Vilka sprutor har du tagit? Har du haft långa protokollet? Jag börjar på korta 23 nov ungefär. Jöttenervös!

Har kört med korta! :) Har tagit Gonal-F från mensdag 2 och sedan Orgalutran från dag 6.

På gonalen hade jag 150E från början men fick höja till 200. Men igår visade blodprovet så höga värden att jag bara skulle ta 75E av gonalen igår och sen ska jag ta en nässpray istället för sista sprutan, otrivielle eller hur det nu stavas.

Så ikväll tas jag sista Orgalutransprutan och sedan nässpray sen är jag klar med alla olika hormoner och får invänta ÄP på måndag morgon :)
  • reginaw
    Nmg skrev 2015-10-31 14:57:45 följande:

Okej! Fick du biverkningar av orgalutran? Jag ska ha menopur och sen på dag 6 ta menopur och orgalutran. Sedan ÄL spruta ovitrelle. Skönt att vara klar med alla hormoner. Usch ser inte fram emot det

Biverkningarna var nog lite från båda men har mått väldigt illa sen några dagar in på behandlingen.

Sen nu i slutet har jag haft relativt ont i fabriken där nere men det är väl för att allt är så svullet.

Har precis tagit nässprayen som är det sista steget innan ÄP.

Ja det är jätteskönt! Hoppas bara att resten av biten går vägen också så man får ett plus på stickan om någon vecka :)
  • reginaw
    Nmg skrev 2015-10-31 22:12:08 följande:

Löt inte trevligt med illamående... Åker säkert på det jag oxå brukar må illa av hormoner. Ska man ta nässpray fast man har korta metoden?

Jag fick ta nässpray istället för ovitrelle för något värde var lite väl högt. Men planen var att jag skulle ta ovitrelle från början :)
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november