Tjorven1980 skrev 2015-10-14 16:44:35 följande:
Min sambo har pratat lite med en av hans vänner som oxå genomgått utredning och var klar för IVF. Men dom hann aldrig börja med det då dom blev gravida på egen hand. Min sambo tyckte att spermaprovet var jobbigt och behövde prata med någon kring det. Nu är han ganska lugn då det är jag som får genomgå det värsta....
Jag har berättat för två vänner som jag inte står jättenära. Märkligt val kan tyckas, men kände att det var enklare att prata med några som dels inte har egna barn och dels inte finns i min absoluta närhet hela tiden.
Vet inte hur jag ska göra med jobbet. Jag jobbar dygn och kan vara på jobbet i 3-4 dygn som längst. Blir besvärligt om äggplock eller återföring sker på mina jobbdygn. Ev kommer jag berätta för en kollega som jag litar på för att få hjälp att täcka upp för mig. Sjukskriva sig funkar ju bara en gång, det är ingen lösning om vi måste genomföra detta fler en en gång.
Jag har berättat på jobbet. Kommer inte att fungera för mig att sjukskriva mig av påhittade orsaker (hatar att sjukanmäla mig). Sen känner jag att jag behöver deras stöd om det inte skulle gå bra. Jobbar bara kvinnor på mitt jobb och de har delat med sig av sina erfarenheter, i princip alla hade haft minst 1 missfall så att det kan vara svårt att få till ett barn är vi inte ensamma om.
Jag tänker att jag kan jobba halvdag de dagar jag måste åka och göra vul och andra koller.
Men det är viktigt att veta att man måste inte berätta. Det är helt upp till var och en och man har all rätt att åka på läkarbesök.
Haha min sambo berättade om spermaprovet. Han tyckte det var hemskt. Han trodde han skulle få lämna burken i en lucka och gå men nej, han fick genom en korridor och lämna det till en sköterska.
Jaja, jag får dra det tunga lasset med sprutor osv. och han får runka i en burk.
Även om det var svårt så berättade jag för min bästa vän. Och herregud vilket stöd och är!
Det är svårt att berätta för sina närmaste men för mig var det värt det.
Vad långt inlägg det blev... :)