• FörstaIVF

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Hej,

Helt ny här så jag hoppar in I tråden. Påbörjade min fösta IVF behandling I söndags. Tar GONAL F, 112,5 IE.

Problemet ligger hos mig, har PCO. Har så gott som aldrig mens men tydligen väldigt hög äggreserv så läkaren är hoppfull!
    Hoppas hoppas hoppas att man kan ha sån tur att man lyckas på första försöket, väntan är ju outhärdlig!

Tänkte att det kan vara skänt att prata av sig nånstans för att avlasta min stackars sambo!

• FörstaIVF

Hej!

Jag var på VUL i fredags och hade då ca 14 mindre äggblåsor runt 9-10 mm. En blåsa var 14 mm. Idag när jag var på min andra koll så hade blåsorna i stort sett inte växt nånting men läkaren hittade nu ca 25 stycken istället?!
    Hade hoppats att man hade kommit såpass långt att man kunde boka tid för äggplock men icke....istället ska jag fortsätta på 112,5 IE och komma tillbaka på onsdag igen. Dom ville inte höjda dosen för dom var oroliga för en överstimulering. Är orolig nu för att allting måste avbrytas eller hur längre kan man hålla på och "småspruta"..?? Någon som vet?

• FörstaIVF
    Emrony skrev 2015-11-08 13:17:09 följande:

Hej! Jag är 28 år, min sambo är 29 år. Vi har försökt att skaffa barn i ca 1.5 år. Anledningen till att vi ska göra Ivf (ICSI) är att min sambo har få spermier. Vi började med nedreglering i september inför Ivf men då det var min första behandling så lyckades vi inte hitta rätt doser, det tog för lång tid för äggen att "mogna" så vi fick avbryta med gonal-f på sprutdag 14-16 om jag inte minns fel. Nu väntar jag på mens för att börja om med detta, det blir ingen synarela denna gång, vilket känns skönt! Om allt går bra denna gång så får vi kanske göra vårt första äggutplock vecka 50 i Falun. Vi är väldigt förväntansfulla, det ska bli skönt att sätta igång igen efter att nu haft över en månads uppehåll. Det är så himla skönt att läsa om fler som går igenom detta här och nu, ibland kan man känna sig otroligt ensam i detta. Lycka till alla!

Hej!
    Fick också avbryta min behandling med Gonal-f efter cirka två veckor för att blåsorna växte för långsamt. Däremot såg dom att jag hade runt 30 små blåsor.  Fick börja på en väldigt låg dos 112,5 IE - på grund av superhögt AMH värde.. Vilken dos fick du och hur kommer dom justera detta inför nästa gång??
  • FörstaIVF
    Lotten skrev 2015-11-11 15:03:48 följande:
    Vad står amh-värde för? :)
    Den ger en indikation på hur stor äggreserv man har. Ofta tar dom detta testet innan man ska påbörja IVF för att se vilken metod som passar bäst. Mitt värde låg på 9,8 och ett normalt värde ligger väl kanske runt 2-4 ungefär... Som jag fattar det så innebär ett högt värde att det finns risk för överstimulering och därför börjar man också oftast på en låg dos.
  • FörstaIVF
    FruGrävling skrev 2015-11-11 16:18:21 följande:
    Vi räkade ut för något liknande vi vårt första försök. Vi fick avbryta då jag hade en stor ledande äggblåsa, övriga ca 30 äggblåsor var små. Jag hade då fått börja på dosen 112.5 IE Gonal-F pga AMH på 11.

Vid nästa försök fick jag börja på 150 IE. Men resultatet var till en blrjan nästan detsamma. Enda skillnaden var att jag inte hade någon ledande äggblåsa. Däremot hade jag 35+ små äggblåsor samt en stor cysta. Det diskuterades att avbryta igen men vi fick fortsätta med högre dos (175 IE) samtidigt som vi varnades att jag var mycket hög risk för överstimulering.

Vid äggplocket punkterades ca 30 äggblåsor och jag fick 27 mogna ägg. Pga överstimuleringsrisken blev det bestämt redan innan äp att det fick bli totalfrys.

Vi är nu igång med medicineringen inför vårt första FET (en av våra 11 isbitar ska förhoppningsvis flytta in i mig om en dryg vecka)
    Ok men vad spännande! Hopas det går bra! Jag ska också börja på 150 IE så fort jag fått min mens. Denna gången kommer jag även gå över till menopur istället för Gonal-F. Det känns det ändå lite hoppfullt för mig att det kan gå hela vägen till äggplock ändå :) Ibland känns det som att det aldrig kommer funka... Jag kan tänka mig att det måste ha känts ordentligt i magen med 35 blåsor...??
  • FörstaIVF
    Iskristall skrev 2015-11-12 09:26:33 följande:

Är det nån här som fått Bemfola istället gör gonal-f? Jag ska börja med det, står inte så där jättemycket om det när man googlar. Verkar relativt nytt?

Hittade en länk med lite info. Hoppas du får svar på några av din frågor här.

medivizor.com/blog/SampleLibrary/infertility-reproductive-technologies/bemfola-a-safe-and-effective-alternative-to-gonal-f-for-ivf/
  • FörstaIVF
    Emrony skrev 2015-11-12 10:24:29 följande:
    Hej!
    Jag fick precis besked igår om att jag ska byta från gonal-f till menopur och orgalutran.
    Jag ska få hem mina behandlingslistor idag senast i morgon, så kommer få bättre koll på det då än vad jag har nu :) men som jag förstod det så ska jag ta 150 enheter utav menopur denna gången.
    När jag startade med gonal-f så fick jag också börja med 112.5, + att jag tog synarela innan.
    Det ska bli spännande nu att se hur det tar denna gång. Min mens ska enligt plan komma ca 24 november. Vill sätta igång nu! :)
    Har du fått veta hur ni ska fortsatta? Vart ska ni göra eran IVF behandling?
    Då verkar följa ungefär samma behandlingsplaner :) Vi får verkligen hålla tummar och tår att det går vägen! Ska ju med byta från gonal F till menopur med en dos på 150 IE. Min mens bör komma 20-21 november och sen drar det igång! 

Vi gör vår behandling på distans där vi kommer åka till Carlanderska i Göteborg om allt går enligt planerna. Vart går du själv?
  • FörstaIVF
    HJohannesson skrev 2015-11-15 17:53:52 följande:

Lista

Ashurst Klara - sprutstart 27/10, äp vecka 46, bim 27/11, 30 år, 1a försöket

FruGrävling - östrogenstart 6/11, FET preliminärt slutet v 47/början v48, 34 år, 1:a återföringen (IVF med äp 4/9, totalfrys pga överstimulering)

Iskristall - sprutstart 26/11, äp vecka?, bim?, 38år, 1:a försöket. (mitt datum är preliminärt sålänge, sätter "?" där jag inte vet än).

Dirvas - sprutstart 8/11, äp 18/11, bim 6/12, 29 år. 1:a försöket.

Emrony - Beräknad sprutstart ca 24/11 äp vecka 50, vågar inte ens tänka på bim :) 28 år,1:a försöket.

HJohannesson - återföring 2-dagars 13/11 BIM 28/11

FörstaIVF - Beräknad sprutstart 21/11, ÄP V49, BIM?. 31 år.

• FörstaIVF
    Daiwa 33 skrev 2015-11-20 12:50:44 följande:

hej tjejer avbryter allt ...är så ledsen ...återkommer senare kram 

Nej, vad tråkigt att höra... :(  Det är skitjobbigt när saker och ting inte går som man har förväntat sig... särskilt i denna bergochdalbanan.
    Man får deppa ihop och tycka att allt är skit, men hoppas att du kommer tillbaka med nya krafter snart!
  • FörstaIVF

Hejalla! !

Här går det i rasande fart med 57 nya inlägg sen jag sist loggade in, kul!

Idag är jag på sprutdag 5, ska på VUL imorgon för att se om/hur blåsorna växt till sig. Jag känner dock inte av särskilt mycket vilket gör mig lite orolig för att det INTE har hänt någonting.  Är det någon som heller inte känt av effekten av sprutorna så mycket men att det ändå gått bra?? Jag fick avbryta förra omgången pga för låg dos, 112 IE Gonal F. Nu använder jag 150 IE Menopur istället. Känns som att dom liksom kan brassa på ordentligt så att det verkligen sätter fart därinne...!!!

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november