• FruGrävling

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Kan jag hoppa in? Har visserligen redan gjort vårt första IVF i början av september men blev överstimulerad så det blev totalfrys. Väntar nu på mensen så att jag kan börja medicinera inför vårt första FET

Jag är 34 (alldeles för snart 35). Vi har försökt i två år nu. Jag har PCOS så det senaste året har vi försökt med ägglossningsstimulering (Pergotime). Lyckades till och med få ett plus i nov förra året men fick sen missfall två veckor senare. Bestämde oss för att gå vidare till IVF i mars, första besöket i april och första försöket (korta protokollet) inleddes i maj. Det fick dock avbrytas redan dag fem då jag hade vad de trodde var en enda stor äggblåsa (har i efterhand fått höra att det ev kunde ha varit en cysta). Sen kom sommaren emellan och i augusti fick vi så börja om på nytt.

• FruGrävling
    HJohannesson skrev 2015-10-14 17:42:38 följande:

Vad många som blivit överstimulerade nu! Tråkigt!

Hur mår du?

Jag mår helt bra nu (äp var 4:e september). Faktum är att jag mått bra hela tiden. Då de såg redan tidigt att jag hade många äggblåsor på gång så bestämdes det tidigt att det fick bli totalfrys. Därför fick jag också byta äggmognadssprutan till Suprefact (en fördel med korta protokollet, funkar inte om man gör långa då suprefact är samma ämne som nässprayen man tagit för nedregleringen). Om man tar suprefact så slipper man hcg och på så vis mår man oftast ganska bra och slipper överstimuleringssymtomen.
  • FruGrävling

Som jag förstått det är det lite upp till rutiner på varje klinik vad de väljer att börja med. På Nordic IVF i Göteborg där jag går har de visst korta protokollet som rutin.

Det finns väl för och nackdelar med båda protokollen. Det korta går ju snabbare, färre dagar med medicin och man slipper ju besvär (ex huvudvärk och vallningar) i samband med nedregleringen. Å andra sidan är det ju lättare att planera för kliniken vid det långa protokollet. En annan fördel med det korta är ju att man vid överstimulering kan välja att ge suprefact som ägglossningsspruta för att undvika överstimuleringssyndrom. Det funkar ju inte vid långa protokollet.

Men som sagt var, vad de väljer att börja med är oftast beroende på klinikens rutin.

• FruGrävling
    oliphant skrev 2015-10-29 10:36:26 följande:

Jag har nu varit på första kontrollen och det gick inte riktigt som det var tänkt. Jag hade en blåsa som var väldigt stor och blir tvungen att avbryta första försöket. Istället blir det att ta ovitrelle nu och försöka själva, men det har jag inte så stora förhoppningar på att det ska fungera. Nästa gång blir det även långa protokollet för mig. Nu funderar jag bara på när vi ska börja, vi får börja i januari om vi vill men funderar på om det är bättre att vänta till mars? Jag pluggar också vid sidan om jobbet och i november nästa år ska vi ut på vfu och jag skulle gärna hinna med den innan jag går på ledighet. Samtidigt så kanske det inte tar sig på första försöket och då hinner vi knappt med något mer försök på våren. Hur hade ni tänkt?

Vi råkade ut för exakt samma scenario vid vårt första försök i maj. Sen fick vi vänta till augusti pga sommarstängt på kliniken, och slutligen blev det september pga när min mens kom.

Jag fick göra ytterligare ettförsök med korta protokollet men med högre dos och blev då istället överstimulerad så någon återföring blev det aldrig då heller. Förhoppningsvis ska vi kunna göra vår första frysåterföring nu i mitten av november dvs 6 mån efter vårt första avbrutna försök.

Med det vill jag säga att man vet aldrig vad som händer när man gör ivf och det är lätt att bli fördröjd av olika (ofta ofrivilliga) skäl. Alla får ju naturligtvis själv bestämma vad som är rätt för dem men jag skulle inte frivilligt skjuta på ett försök.
  • FruGrävling
    oliphant skrev 2015-10-29 13:39:24 följande:

Tack för era svar, vi ska ta oss en riktigt funderare på hur vi vill ha det. Vi har gjort så många försök på egen hand med hjälp av extra hormoner så att det skulle fungera nu har jag svårt att tro men man vet såklart aldrig...

Vet inte exakta mått men den var mogen och klar att lossa medans resten inte var i närheten så stora.Det är precis av samma anledning som vi får vänta till januari, det är stängt under jul och ska jag vänta på min egna mens så kan det ta flera månader innan jag får någon så blir nog till att diskutera detta med linne och se vad de tycker.

Jag har för mig att jag läst någonstans att man måste göra sina landstingsfinansierade försöka på en viss tid men kan ha fel? Vet någon av er om det är en begränsad tid man har på sig?

Ja jag som nästan aldrig har egen ägglossning o mens fick det nu i somras precis innan jag skulle påbörja Provera. Det var för tidigt för att påbörja sprutorna men innebar ju då att vi fick vänta till slutet av augusti. Och exakt samma hände nu inför FET - spontan mens vid en tidpunkt som skulle kunnat innebära återföring under just de fyra dagar vi är bortresta. Så himla typiskt - under snart två år har jag haft två spontana ägglossningar tidigare o nu inträffar det vid en tidpunkt jag absolut inte ville. Man kan ju tro att kroppen gör det för att jävlas med en.

Vi går privat så jsg vet inget om landstingets eventuella tidsgränser. Vad jag däremot vet är att där vi går (Nordic IVF i Göteborg) måste man göra eller påbörja? alla behandlingar inom 18 månader om man köpt ett tre pack.
  • FruGrävling
    Iskristall skrev 2015-10-30 23:12:10 följande:

Tjejer ni som gjort äggplock, gick ni och jobbade efter eller ska man räkna med att vara "ledig" den dagen efter plocket?

Försöker förbereda mig mentalt, om ca 10 dagar ska jag på första läkarbesöket inför ivf

Vår klinik sa att man måste vara ledig äggplocksdagen. Du får ju morfin och jag fick inte köra bil efteråt. Dessutom känner man sig ganska mörbultad efteråt.

Äggplocket gjorde tyvärr väldigt ont för mig (inte jättevanligt att det gör så ont tror jag) men som tur är hade jag inte särskilt ont efteråt. Lite mörbultad och öm men inget som inte Voltaren och en värmedyna hjälpte mot. Jag låg på soffan och åt choklad o tittade på TV och hade en ganska trevlig dag.
  • FruGrävling
    Nmg skrev 2015-10-31 22:12:08 följande:

Löt inte trevligt med illamående... Åker säkert på det jag oxå brukar må illa av hormoner. Ska man ta nässpray fast man har korta metoden?

Om man kör korta metoden och är på väg att bli överstimulerad kan man få ta näspray (jag fick ta Suprefact vilket är samma som Suprecur-sprayen men i sprutform) istället för Ovitrelle då hcg i Ovitrelle kan starta/förvärra överstimuleringsreaktionen. Det funkar tyvärr bara vid korta metoden eftersom man vid långa metoden redan sprayat och vant kroppen vid det ämnet.
  • FruGrävling

För oss har det varit berg- och dalbana känslomässigt de senaste dagarna. Mensen kom inte riktigt som den skulle inför att jag skulle börja med östrogenet så vi fick komma på ett extra ultraljud i lördags. Det visade sig då att jag återigen hade en stor cysta på höger äggstock. Läkaren ville diskutera det med sin kollega så vi fick fortsätta med östrogen och invänta besked efter helgen men det lutade mot att vi skulle tvingas avbryta. Då hade vi sannolikt inte hunnit med ett nytt försök detta år. Resten av helgen var minst sagt deppig.

Igår ringde dock min läkare och meddelade att vi får fortsätta! Jag ska in på cyst aspiration redan idag och om allt ser ok ut kan vi kanske få tid för återföring bokad redan idag. Vilken enorm lättnad!!

Fast nu oroar jag mig rejält för cyst aspirationen. Läkaren försökte lugna mig med att säga att det är samma ingrepp som vid ÄP fast snabbare. Saken är bara det att jag hade fruktansvärt ont under äggplocket så det var ju inget som lugnade mig. Dessutom får man tydligen ingen bedövning. Det är väl vettigt i o f s när man tänker efter - bedövningen skulle ju innebära fyra extra stick så skulle förmodligen innebära mer smärta men ändå... Försöker intala mig själv att det nog inte ska göra så ont. Att ha så ont som jag hade under äp är tydligen inte jättevanligt och berodde sannolikt på att jag hade så jättemånga äggblåsor så förhoppningsvis blir det mer normalt den här gången. Och om jag överlevde förra gången då hon fick punktera drygt 30 blåsor så ska jag nog klara en enda liten punktion nu. Men ändå. Hjälp.

• FruGrävling
    FörstaIVF skrev 2015-11-11 12:38:36 följande:

Hej!

Fick också avbryta min behandling med Gonal-f efter cirka två veckor för att blåsorna växte för långsamt. Däremot såg dom att jag hade runt 30 små blåsor.  Fick börja på en väldigt låg dos 112,5 IE - på grund av superhögt AMH värde.. Vilken dos fick du och hur kommer dom justera detta inför nästa gång??

Vi räkade ut för något liknande vi vårt första försök. Vi fick avbryta då jag hade en stor ledande äggblåsa, övriga ca 30 äggblåsor var små. Jag hade då fått börja på dosen 112.5 IE Gonal-F pga AMH på 11.

Vid nästa försök fick jag börja på 150 IE. Men resultatet var till en blrjan nästan detsamma. Enda skillnaden var att jag inte hade någon ledande äggblåsa. Däremot hade jag 35+ små äggblåsor samt en stor cysta. Det diskuterades att avbryta igen men vi fick fortsätta med högre dos (175 IE) samtidigt som vi varnades att jag var mycket hög risk för överstimulering.

Vid äggplocket punkterades ca 30 äggblåsor och jag fick 27 mogna ägg. Pga överstimuleringsrisken blev det bestämt redan innan äp att det fick bli totalfrys.

Vi är nu igång med medicineringen inför vårt första FET (en av våra 11 isbitar ska förhoppningsvis flytta in i mig om en dryg vecka)
  • FruGrävling
    Lotten skrev 2015-11-11 15:03:48 följande:

Vad står amh-värde för? :)

AMH står för anti-müllerskt hormon

Det mäts för att befömma äggreserven. Ett lågt värde kan tyda på dålig äggreserv och vid PCOS ses ofta ett högt värde. De brukar ofta titta på värdet för att bedömma vilken dos man ska få
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november