• FruGrävling

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

jag hade mina tjockis-byxor på mig - strech jeans med hög midja. Det var också de enda byxor som kändes bekväma dagarna innan äggplocket så därför var det naturligt för mig att ha dem på äggplocksdagen. Jag var jättesvullen (typ gravid 4:e - 5:e månaden så ville inta ha nåt som satt åt)

Trosskydd fick jag på kliniken - hade en blodfläck i storlek 1-krona men det var allt.

Spypåsar såg jag inte men det behövdes ej, tror säkert att de hade haft det om det hade varit nödvändigt

• FruGrävling
    Nmg skrev 2015-12-03 19:50:05 följande:

Ok ingen som provat gelen? Känns omständigt med lutinus 3 ggr om dagen

Fick Crinone gel efter vårt första försök som fick avbrytas och omvandlas till "hemma försök". Den kladdade också men inte som Lutinus. Var som typ keso i snippan. Geggan fastnade dock där och fick liksom rensas ut med några dagars mellanrum.

Nu tar jag Lutinus och ska så fortsätta till v 12 om allt går bra. Den kladdar väldigt. Trosskydd är absolut nödvändigt. Men föredrar nog ändå känslan av att det rinner ur mig mot kesogegga. Det känns inte alls nåt när man stoppar in den, då var nog nästan Crinonen svårare eftersom det var som en tub som skulle klämmas ur ini.
  • FruGrävling
    HJohannesson skrev 2015-12-03 20:49:26 följande:

Är det av ngn speciell anledning som du ska ta lutinus till v12?

Jag ska inte ta mer nu och jag är i v6

Vi har gjort FET i medicinerad cykel så jag har ju inte haft ägglossning. Därför producerar inte min kropp eget progesteron o östrogen nu. Tar Lutinus och Femanest 3 ggr per dag till v 8 sen nedtrappning till v 12.
  • FruGrävling
    Nmg skrev 2015-12-04 22:14:20 följande:

Ni som tar lutinus hur mår ni av den? Biverkningar? nu när den värsta ömheten börjar gå över så börjar jag känna mig vanlig igen haha och just nu känner jag mig väldigt irriterad över det här med lutinus. Man tycker liksom att när man har tagit sprutor gjort ÄP och sen förhoppningsvis fått nåt återfört så har man liksom gjort sitt. Men nä... Då ska man börja köra in en krita insett underliv 3 ggr om dagen. Vet att det bara är att gilla läget men jag är bara less just nu. Tar det aldrig slut? Jag kan inte ens få in en tampong ( har haft dålig erfarenhet av det och spänt mig så mycket så jag nästan blivit ur och det svartnat framför ögonen) och nu ska man hålla med 3 ggr om dagen. Ursäkta att jag är negativ men blir så less bara. Och då är jag ändå tacksam att jag slipper andra sprutor osv som vissa får ta.

Det är svårt för mig att säga vad som är biverkning av Lutinus eller biverkning av östrogenet som jag också tar tre gånger om dagen eller om det är grav symtom (önskar verkligen jag kunde avgöra det för då skulle jag kanske känna mig mindre orolig).

Men hursomhelst. Främst känner jag av ömmande bröst samt mensvärk/molvärk. Brösten började jag känna redan någon dag efter att jag börjat med Lutinus vilket ju var innan återföringen så där kan jag nog skylla på Lutinus. Molvärken kom däremot två dagar efter återföringen, med andra ord en hel vecka efter att jag börjat med Lutinus så det känns kanske mindre som en biverkning...

Jag tycker verkligen inte att Lutinusen är så jobbig och bortsett från att jag byter trosskydd då jag går på toa samt att jag har satt ett alarm så jag inte missar att ta dem (+östrogen) x 3 är det inget jag tänker på överhuvudtaget.
  • FruGrävling
    irrbloss_83 skrev 2015-12-05 15:40:03 följande:

Liksom iskristall har jag hört tvärtom, att man gärna odlar länge för att typ "sålla agnarna från vetet" då vet man att de man sätter in är rätt så härdiga och har högre chans att klara sig till förlossning. Har man däremot få så har de en bättre chans att klara sig i livmodern så då sätter man in tidigare.

Sen verkar det vara olika vid olika kliniker. Många i Falun verkar få femdagars, och i gbg verkar det vara tvådagars. Hur det ser ut på andra kliniker vet jag inte. 

På Nordic IVF i Göteborg vill de helst långtidsodla men har man få så gör de insättning av 2-eller3-dagars. Inför frysning långtidsodlar de alltid.

Har aldrig hört nåt om ökad missbildningsrisk vid långtidsodling. Vet också att många kliniker i USA helt gått över till långtidsodling.
  • FruGrävling
    Nmg skrev 2015-12-05 16:34:57 följande:

Aha ok då förstår jag lite mer. Men vet ni om det är ökad risk för tvillingar med blastocyst även fast man bara sätter tillbaka 1? Vill inte vara otacksam men är mer än nöjd med 1 barn. Är risk för både mamma och barn om det blir tvillingar...

Jo det är en liten ökad risk för enäggstvillingar efter blastocyst återföring. Vad jag förstår är risken dock fortfarande väldigt liten. Har inga exakta siffror att ge dig. Men visst det kan hända - min mans bror och svägerska fick två små tjejer nu i våras efter återföring av en blastocyst.
  • FruGrävling
    Nmg skrev 2015-12-05 17:52:03 följande:

Åh nu blir jag alldeles nervös .... Ska prata med sköterskan imorgon skulle ringa de ich kolla hur många som fortfarande delar sig

Tror inte du behöver vara så nervös. Tror att risken är 3/1000 för identiska tvillingar i vanliga fall och även om risken skulle vara dubbelt så stor vid blastocyst så skulle det ju bara innebära 6/1000.

Blastocyst transfer rekommenderas ofta i USA för att just minska tidken för tvillingar. Detta eftersom det har bättre chans att lyckas och då slipper man sätta tillbaka två stycken (vilket fortfarande är ganska vanligt i USA) som ju innebär en hög risk för tvillingar. Om det vore en väldigt ökad risk vid blastocyst hade man knappast gjort så.
  • FruGrävling
    hope88 skrev 2015-12-05 17:42:00 följande:

Tack för svar tjejer antar att vi får mer besked på måndag på andra ultraljudet :)

Vilken tid tog ni sista orgalutranen? Har tagit de 20.45 tidigare kvällar.

Grattis till era befruktade ägg nmg så härligt :)

Snart dags för äp Iskristall! Spännande :)

Håller mina tummar för er alla som ruvar!

Jag tog mina sista sprutor (Orgalutran och Gonal-F) på tisdagkvällen vid 22 (samma tid som jag tog dem varje kväll). Sen ägglossningssprutan Suprefact (fick byta från Ovitrelle pga mkt hög risk för överstimulering) kl 20 på onsdagen. Äggplock kl 8 på fredagen. Tiden för ägglossningssprutan bestämdes av kliniken och beror på tiden för äggplocket.
  • FruGrävling
    Dirvas skrev 2015-12-14 17:28:48 följande:

Va spännande! men förstår dagarna går sakta till torsdag nu.

Vilken vecka får du göra vul i?

Jag fick min vul den 10 januari, är i v. 10 då om allt går som det ska. Känns så otroligt långt bort :I

Oj vad sent. Först räknade hon fram att jag skulle göra mitt ultraljud den 25:e men sen kom hon på att det var ju juldagen så det gick inte. Så då skulle hon boka in mig 4 januari. Jag tyckte det var så himla sent och bara tanken på att få vänta så länge gjorde att jag bröt ihop o började gråta. Så det slutade med att jag fick tid 21/12. Kommer vara vecka 6+5 då. Bara en vecka kvar nu.

Jag hade ett missfall förra året och jag det har satt sina spår. Jag tycker att tiden från plusset och framåt har varit den värsta utav hela denna processen inkl avbrutna ivf-försök, sprutor, totalfrys och sen FET och ruvartid. Sen jag plussade har jag inte känt nån glädje utan bara panik och oro.
  • FruGrävling
    Regnbågsdröm skrev 2015-12-16 13:24:04 följande:

Då känns det ju nästan bättre att få en tvådagars, så slipper man oroa sig för delningen ytterligare tre dagar? Ju.

Blastocystodling görs ju bara om man har flera (oftast 5 eller fler) befruktade ägg. Anledningen är att det så att säga blir lättare att urskilja vilka som utvecklas bra. Att långtidsodla förbättrar ju inte embryot på nåt sätt men det innebär ändå en lite större chans att lyckas just pga att man kan välja att återföra ett embryo som utvecklas bra.

Blastocystodling görs ju därför inte om man har få ägg.
  • FruGrävling
    Lotten skrev 2015-12-20 05:51:21 följande:

Bilden verkade inte laddas upp..

Vet inte vilket test det där är men - A line is a line! Det där är positivt. Det andra strecket syns tydligt även på fotot

Grattis!
  • FruGrävling
    Nmg skrev 2015-12-20 10:18:11 följande:

Jag mår bra, är bara svälld i magen inte så roligt faktiskt att se ut som gravid i 5e månaden redan men jag hopad det lägger sig snart. Är väldigt sugen på citron ich sura saker, från morgon till kväll. Hellre det än kakor annars är det lungt inte så sända bröst inte så mycket andra känningar. Idag gjorde hag ett digitalt test ich den visade gravid 2-3 veckor. Hur rökar man egentligen? Är det ÄP som

Är dagen eller ET? Hoppas att du slipper din förkylning snart så du kan vila ordentligt i jul .

ÄP motsvarar ägglossningen dvs befruktning. Om du menar hur man räknar fram BF så är det lättast att googla IVF due date calculator.

Sen är ju Clear blue testen lite dumma för de räknar ju inte som man räknar i vanliga fall. De räknar ju från ägglossning vilket ju är två veckor mindre än vad man räknar i vanliga fall.
  • FruGrävling

Nu har vi varit på ultraljud och sett ett litet hjärta som tickade. 8 mm var den lille vilket stämmer precis på 6+5. Vi är så glada och lättade!

Jag kan tillägga att mina symtom (ff a ömma bröst, trötthet och ett lätt illamående) som jag hade när jag testade och typ veckan efter (testade ju tidigt) minskade därefter. Kände typ ingenting alls där ett tag. Men sen en knapp vecka tillbaka är jag ordentligt illamående ff a om kvällarna, enormt trött ibland men inte varje dag och molvärk. Brösten ömmar lite men inte alls som de gjorde i början (och jag tog ju inte ens Ovitrelle så kan inte ens skylla på det). Med andra ord verkar det ju helt normalt att symtomen kommer och går.

• FruGrävling
    Lotten skrev 2015-12-27 12:17:40 följande:

Tack! Hoppas det. Jag börjar bli mer och mer orolig för MF. Har mer ont i magen och blöder mer rött blod nu.

Såg att kliniken inte är öppen nu. Utan telefontid på tisdag :(

Ska man bara vänta och se vad som händer? Eller bör man åka in och kolla?

Kram

Jag hade en episod då jag blödde ordentligt med rött färskt blod. Det fyllde ett trosskydd samt droppade ner i toaletten. Det lugnade dock ner sig, fortsatte som bruna flytningar och sedan rosa i ett par dagar. Hade samtidig mensvärk. Detta var v 6+0. Men sen fick vi ju se ett litet tickande hjärta ett par dagar senare 6+5. Så det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det är missfall.

Kan också berätta om min upplevelse då jag fick ett missfall förra året. Kan säga att 1177 är tämligen värdelösa - de sa bara att blödning är vanligt, behöver inte betyda nåt illa och även om man får missfall kan man inte göra nåt. Bara vänta och se. Enl dem var det ingen idé att gå till gyn akuten om man inte blödde en full binda på en timme. Har en vän som är gravid ung v 12-13 nu och hon har haft flera blödningsepisoder. Hon ringde också 1177 och fick exakt samma svar.

Jag fyllde nog aldrig en binda på en timme men vi åkte ändå till gynakuten. De tog gärna emot mig där men vi var inte högprioriterade och fick vänta flera timmar. Jag var ca 5+3 veckor (enl sjukhuset 6+2 då de räknade efter senaste mens) och de sa direkt att de nog inte skulle kunna se nåt på ultraljudet. Egentligen var det bortkastad tid eftersom allt de gjorde var att konstatera att jag inte var gravid men trots det kändes det ändå lite bra att få det på papper att vi faktiskt fått missfall. Så man ska nog vara medveten om att det egentligen inte behövs eller spelar roll och kan ta lång tid, men det kan ju ändå kännas bra att göra nåt.
  • FruGrävling
    Tjorven1980 skrev 2015-12-29 11:20:59 följande:

Ruvardag 10 idag. Satte in ett 3 dagars embryo lördag 19/12.

När kan man göra gravtest och få ett tillförlitligt resultat? Vill testa på nyårsafton, dvs på ruvardag 12. Är det onödigt eller kan det ge ett korrekt resultat?

Vet inte om jag har några symptom, Lutinus gör ju att man känner sig lite märklig. Men har lite ont i magen till och från, trött, lite ont i skallen då och då, igår kom ett svagt illamående, varm ena stunden för att sen börja frysa. Drömmer väldigt mycket och konstigt. Lättirriterad, mer än vanligt:) Graviditetssymptom eller inte har jag inte en aning om. Har lovat mig själv att inte känna efter så mycket. Men det är ju lättare sagt än gjort...

Du får ta mitt svar med en nypa salt för jag testade ju väldigt tidigt (RD 5 med blasto) men nog tycker jag att man borde kunna lita på testen RD 12. Jag menar 12+3 är ju 15 dvs 15 dagar efter ägglossningen. Om man har en lutealfas på 14 dagar (vilket ju är skolboksexemplet även om det ju inte stämmer på alla) ja då är det ju faktiskt en dag efter förväntad mens.

Men det är klart helt ute är man ju inte förrän testdagen även om jag personligen skulke känna mig rätt säker redan då.
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november