Lotten skrev 2015-12-27 12:17:40 följande:
Tack! Hoppas det. Jag börjar bli mer och mer orolig för MF. Har mer ont i magen och blöder mer rött blod nu.
Såg att kliniken inte är öppen nu. Utan telefontid på tisdag :(
Ska man bara vänta och se vad som händer? Eller bör man åka in och kolla?
Kram
Jag hade en episod då jag blödde ordentligt med rött färskt blod. Det fyllde ett trosskydd samt droppade ner i toaletten. Det lugnade dock ner sig, fortsatte som bruna flytningar och sedan rosa i ett par dagar. Hade samtidig mensvärk. Detta var v 6+0. Men sen fick vi ju se ett litet tickande hjärta ett par dagar senare 6+5. Så det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det är missfall.
Kan också berätta om min upplevelse då jag fick ett missfall förra året. Kan säga att 1177 är tämligen värdelösa - de sa bara att blödning är vanligt, behöver inte betyda nåt illa och även om man får missfall kan man inte göra nåt. Bara vänta och se. Enl dem var det ingen idé att gå till gyn akuten om man inte blödde en full binda på en timme. Har en vän som är gravid ung v 12-13 nu och hon har haft flera blödningsepisoder. Hon ringde också 1177 och fick exakt samma svar.
Jag fyllde nog aldrig en binda på en timme men vi åkte ändå till gynakuten. De tog gärna emot mig där men vi var inte högprioriterade och fick vänta flera timmar. Jag var ca 5+3 veckor (enl sjukhuset 6+2 då de räknade efter senaste mens) och de sa direkt att de nog inte skulle kunna se nåt på ultraljudet. Egentligen var det bortkastad tid eftersom allt de gjorde var att konstatera att jag inte var gravid men trots det kändes det ändå lite bra att få det på papper att vi faktiskt fått missfall. Så man ska nog vara medveten om att det egentligen inte behövs eller spelar roll och kan ta lång tid, men det kan ju ändå kännas bra att göra nåt.