• Lotten

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

apelsinpress skrev 2015-10-25 07:33:47 följande:

Hej!

Här kommer en liten uppdatering från mig. Skrev i början av tråden att jag precis skulle starta med första IVF (ICSI) men bara väntade på mensen.

Har väntat och väntat flera veckor och självklart var mensen sen just denna cykeln (har så ett par ggr per år), men var inte gravid.

Igår kom äntligen min mens! På typ cykeldag 50 någonting! Snacka om väntan...

Men ikväll startar jag med första sprutan. Känns jättebra men samtidigt lite jobbigt för imorgon måste jag lämna besked till ett jobb jag blivit erbjuden som jag gärna vill tacka ja till men känns så jobbigt bara att allt är på en gång.

Men så ni som väntar på mensen. Ni är inte ensamma. Kan bero på förväntningar och stress eller bara otur. Till slut kommer mensen och väl då går allt snabbt.

Så ikväll börjar min resa.

Alla har rätt att bli gravida så jag tycker du ska tacka ja till jobbet :)
  • Lotten
    Ashurst Klara skrev 2015-11-10 08:31:12 följande:

Jag gör också mitt första IVF. Imorgon ska jag till Sahlgrenska och plocka ut äggen. De såg på ultraljudet igår att jag har 12 st äggblåsorts på gång. Jag är helt skräckslagen för äggplocket eftersom min smärttröskel är låg, jag trodde att jag skulle dö när de spolade äggledarna. Och cellprovet tycker jag också gör hemskt ont. Men jag ska försöka att bemästra smärtan och tänka på att jag är i goda händer...

Här är en till som är orolig för äggplock. Tyckte också spolningen gjorde riktigt ont :( de blev själva typ chockade av att jag hade så ont.

Till mig sa de nu på senaste besöket att spolning är "värre" än äggplock. Håller tummarna för att det ska gå bra :)
  • Lotten
    FörstaIVF skrev 2015-11-11 12:38:36 följande:
    Hej!
    Fick också avbryta min behandling med Gonal-f efter cirka två veckor för att blåsorna växte för långsamt. Däremot såg dom att jag hade runt 30 små blåsor.  Fick börja på en väldigt låg dos 112,5 IE - på grund av superhögt AMH värde.. Vilken dos fick du och hur kommer dom justera detta inför nästa gång??
    Vad står amh-värde för? :)
  • Lotten
    FruGrävling skrev 2015-11-11 16:22:23 följande:
    AMH står för anti-müllerskt hormon

Det mäts för att befömma äggreserven. Ett lågt värde kan tyda på dålig äggreserv och vid PCOS ses ofta ett högt värde. De brukar ofta titta på värdet för att bedömma vilken dos man ska få
    Okej :)
    När vi var där så skrev läkaren att jag skulle ta 150 i dos men ringde idag och sänkte till 125. Hon sa inte vrf och jag hann fråga vrf heller. Stod på jobbet så kunde ej ta det då. Får fråga dem när jag ska börja med sprutorna :)
  • Lotten

Om man testar på ruvar dag 15 säger vi. Är det goda chanser att det visar positivt då om man är gravid?

Vad får man för info utav personalen på kliniken? Hur många dagar efter insättning säger de?

• Lotten
    FruGrävling skrev 2015-12-01 12:10:06 följande:
    Jag fick rd14 som testdag eftersom jag återförde bladtocyst. Om det hade varit 2-dagars hade jag fått rd17.

Det motsvarar ju 19 dagar efter ägglossning och då bör det absolut vara positivt om man är gravid.

Jag skulle kännt mig säker på rd15.
    Okej :) tack för ditt svar.

Jag är så orolig för äggplocket. Hade fruktansvärt ont när de spolade äggledarna. :(
    Jag har ju haft ganska ont nu under sprutdagarna med :(
  • Lotten
    Nmg skrev 2015-12-02 19:15:42 följande:

Nej det förstår jag! Men snart är du oxå klar! Ikväll tar jag ovitrelle ÄP på fredag. Supernervös!!

Jag ska också ta ovitrelle ikväll. Och äggplock på fredag. Jag glömde fråga om Lutinus. Säger de till när man börjar med dem?
  • Lotten
    Nmg skrev 2015-12-02 21:37:36 följande:

Då var ovitrellen tagen, vad lätt det är

Med sånna sprutor som pennor, önskar jag haft sånna hela tiden. Tänk om

Även orgalutran var som en penna , hade varit perfekt börjar känna mig grymt nervös inför fredag, på ett sätt vill jag att det ska bli fredag så jag får det undanstökat och på ett sätt önskar jag att jag slapp ...

Samma här. Blir äggplock här också på fredag. Jag är väldigt nervös :( så rädd för att det ska göra mycket ont :(
  • Lotten
    Nmg skrev 2015-12-03 12:13:21 följande:

Mm håller med. Försöker läsa de positiva erfarenheterna så att det känns bättre. Vi får uppdatera varann imorgon. Hur känns det idag? Känner du av något? Hur många äggblåsor hade du på UL?

Jag är så nervös för att jag hade fruktansvärt ont vid spolningen. Kändes som jag skulle gå sönder inifrån.

Jag har känt av i ganska många dagar. Jag har ont i äggstockarna. Ibland mer och ibland mindre. Det är lite mer just idag.
    Runt 5st på varje sida som var sådär stora. Sen har jag många som är lite mindre.

Hur mår du? :)
  • Lotten

Plockar de ut alla ägg som bildats nu under behandlingen eller bara de som är tillräckligt stora?

Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november