• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Fortuna15

Ja, fy för mensvärk! Jag fick väldigt tidiga sammandragningar i min första graviditet (start ca v 16) och jag var ju konstant rädd för missfall. Hade också foglossning, men det var ingenting jämfört med rädslan för vad magsmärtan kunde föra med sig...

Blödning i tandköttet? Ajaj! du får försöka borsta med mjuk tandborste kanske? Man kanske bör börja skölja med fluor? Tandstatuset kan ju förvärras under graviditeten... Fast å andra sidan kan kanske för mycket fluor vara skadligt?

• frucgsvensson

Jag har ingen aning, men läste att det kan bli känsligare då man är gravid. Jag har sån där eltandborste just nu, tycker de. Är så bra. Men jag trycker inte hårt mot tänderna nu då jag blöder. Ska kolla upp hur det är med flour :)

• nittondemars
    frucgsvensson skrev 2015-09-29 15:09:16 följande:

Den jag har heter "gravidkalender & babyapp". Tyckte den var lättast att förstå med bilder osv.

Frutopia skrev 2015-09-29 15:32:01 följande:

Det känns så länge sen jag var på Ruvdag 3, dagarna verkligen kryper fram.. Hoppas att du får ett plus. 

Jag har prövat några appar (ios) men även jag har fastnat för Gravid baby app. har prövat lätt några andra, men denna kändes lite enklare.

Tack för tipsen! Tittade lite snabbt på appen, verkade innehållsrik och enkel. Men borde väl inte surfa runt där för mycket än... Ruvardag 4, hur får man tiden att gå...?!
  • Majorie

Jag vill tipsa om engelska appen "Ovia Pregnancy". Man registrerar sina symtom dag för dag och appen kan komma med tips på vad som kan lindra eller till och med varna om något borde kollas upp. Den visar hur stor bebisen är, dess hand och har massor med spännande artiklar. Och i kalendern kan man lägga till läkartider, motion, kost, blodtryck osv som kan kanske vill ha koll på. Appen listar saker man inte kan äta som gravid också. Jag gillar den skarpt!

• frucgsvensson

Fy tusan vilka humörsvängar jag har. Jag är så arg och irriterad och vill gråta samtidigt. Det hela gör ju inte saken bättre att jag försöker sluta snusa samt att vi inte hade någon frukost hemma nu när jag vaknat efter nattjobb. Varnade gubben på ett sms innan han kommer hem. Helt galet det här!

• ettplusettlikamednoll
    frucgsvensson skrev 2015-09-30 15:44:35 följande:

Fy tusan vilka humörsvängar jag har. Jag är så arg och irriterad och vill gråta samtidigt. Det hela gör ju inte saken bättre att jag försöker sluta snusa samt att vi inte hade någon frukost hemma nu när jag vaknat efter nattjobb. Varnade gubben på ett sms innan han kommer hem. Helt galet det här!

Hehe.. Kan inte låta bli att skratta lite. Jag ser alla dessa symptom som LYXproblem :D Försök njuta lite av att det är som det är..

Själv sover jag heeela dagarna om jag har möjlighet.. Sov tolv timmar i  natt och har sovit i två timmar nu på dagen..  ZZZzzzZzz......
  • frucgsvensson

Haha ja. Det är väl så! Men ack vad jobbigt!

Jag är också mycket trött, fast jag har tvärtom istället, kan knappt sova! Vaknar stup i ett! Och så är jag dödstrött då jag jobbar natten. Olidligt trött. Men så kommer jag hem och får sova, men sover typ två timmar i taget.

• missmissis

Hej. Legat lågt i några dagar eller rättare sagt vertikalt. Fyyyy så illa jag mår. Hela dagarna men när jag kommer hem på kvällen efter jobbet så är det äta lite, men det tar emot, sen lägga mig. Jag känner mig nästan som förgiftad. Kan inte beskriva hur dåligt jag mår. Kräktes igår och idag ungefär samma tid på kvällen. Blir bättre en stund (nu) sen kommer det smygande igen. Idag köpte jag åksjuketabletter som jag tog på kvällen. Två timmar senare kräktes jag. Funderar på att försöka bli delvis sjukskriven. Orkar inte ha det såhär. Tur jag har en man som tar hand om barnet och hushållet.

Nä, nu är det tillbaka.

• frucgsvensson

Usch så jobbigt! Men förhoppningsvis ett mycket gott tecken på att det är som det ska.

Jag fick en illamåendeattack idag efter vi ätit middag. Hade inte ätit på några timmar och så kastade jag i mig, mådde illa som tusan efteråt och trodde jag skulle kräkas men det gick över. Vet inte om det har med bebben att göra eller om jag tröck i mig för fort.

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15