• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Frutopia
    Gweny skrev 2015-10-02 23:05:43 följande:

Frutopia>> jag måste också fortsätta med lutinus fram till vul. Lagom roligt med allt kladd men vad gör man inte.

I vilkem vecka har ni fått era vul-tider? Jag ska ringa in på måndag och få datum.

Mm precis jag skulle göra allt för att det ska gå bra såklart men det känns som du säger inte så fräscht och slemhinnorna börjar bli lite torra. Jag fick min vultid när jag bekräftade plusset, känns som en evighetsvämtan tills den 20/10.
  • Frutopia
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-10-03 06:20:00 följande:

Vad underbart!! Sa dom något till dig om hur stor chansen är för födsel nu när ni sett hjärtat slå?

Vi ska på ultraljud runt den 14 oktober.  Sitter som på nålar tills dess.

Har redan varit på inskrivningssamtal hos barnmorskan.. Kändes sjukt tidigt.. men :)

Oh wow, vi fick specifikt ett inskrivningsmöte efter klinikens vul, gick det bra? Vad tar man upp?
  • Gweny

Det är så psykiskt påfrestande! Så fort jag inte känner något symtom blir jag nojig. Har lite mensvärk nu på morgonen... Uch , svårt vara positiv.

• Frutopia
    Gweny skrev 2015-10-03 08:16:47 följande:

Det är så psykiskt påfrestande! Så fort jag inte känner något symtom blir jag nojig. Har lite mensvärk nu på morgonen... Uch , svårt vara positiv.

Jag håller med till punkt och pricka.. lika jobbigt som att ruva nästan. jag orkar heller inte sätta mig i position att ta ett nytt test varje dag för att få övertygelse men det är jobbigt. Har enbart som du lite molvärk men inte alls illamåendet som de flesta har. Vi kommer nog aldrig bli lugna... :)
  • missmissis

Kram. Jag vet precis. Du ska se att det blir bra! Mitt extrema illamående har gått över. Skönt men nu blir jag orolig istället...
  • Junilängtan
    Frutopia skrev 2015-10-03 07:58:00 följande:

Jag försökte komma på något par jag sett i väntrummet, Det enda jag minns är att vid insättningen så blev linda uppropad och vi båda svarade :) kan det vara du? Jag ska fråga läkaren om det här med lutinus, om det finns blodprov eller tom tabletter eller nåt. Det är vårt första med så jag letar tecken trots pluss.

Jag ringde till bm efter råd från Huddinge att sätta upp en inskrivningstid efter första ul pga kö. Vi blev därför ombedda att gå på ett hälsoinformation hos dem. Tänk vad sambon vände från en femkrona efter "kursen". Han insåg igår att hand skulle bli pappa, innan har han haft vårt att ta in, så häftigt att se, så nu vill han skrika ut till alla att vi ska ha barn :)

Haha, ja det var vi, vad lustigt! :)

Det ska väl finnas någon form av progesterongel? Vet inte om det är mindre jobbigt eller så?

Har ni fått hälsoinformation genom mvc? Jag har bara gått in på mina vårdkontakter för att ordna tid till bm, har svårt att ta mig tid till telefonsamtal under arbetstid. Gubben här har också svårt att ta in att han förmodligen ska bli pappa (vågar inte jinxa) :)
  • Jasmin Karlsson

Hej! Jag är gravid i v 7 (tror jag, 2 st embryon, 6 och 7-celliga sattes in 1/9), BF maj 2016. Har en 4-årig son sedan tidigare IVF, så detta var FET.

• missmissis
    Jasmin Karlsson skrev 2015-10-03 09:32:35 följande:

Hej! Jag är gravid i v 7 (tror jag, 2 st embryon, 6 och 7-celliga sattes in 1/9), BF maj 2016. Har en 4-årig son sedan tidigare IVF, så detta var FET.

Grattis och välkommen!! När ska ni på Vul? Vi ska på onsdag. Längtar men är också orolig för vad de kommer se. Enligt min app är jag i vecka 8 (7+0) idag men vet inte riktigt.. Satte in en blastocyst 4/9.
  • ettplusettlikamednoll
    Frutopia skrev 2015-10-03 08:05:18 följande:
    Oh wow, vi fick specifikt ett inskrivningsmöte efter klinikens vul, gick det bra? Vad tar man upp?
    :) Jag var i vecka 5+4 på inskrivningen så det kändes verkligen fånigt tidigt. 

Jag upplevde det mest som ett korsförhör om alkoholvanor. Kändes som om halva tiden gick åt till alkoholrelaterade frågor.. Jag dricker i stort sett aldrig alkohol så det var ju lugnt för min del.
    Besöket tog ca en timme och hon skrev också upp längd, vikt, eventuella mediciner, pratade om att vi ska komma på info om KUB-test och pratade om hur viktigt det är med bäckenbottensövningar. Vi fick också en bok som heter typ "vänta barn" och lite andra info-papper. Hon nämnde också att det är viktigt att försöka bibehålla den kondition man har nu och se till att använda kroppen under graviditeten. 

Vad gäller KUB testet så, visst vi kan väl gå på informationen och det kan väl hända att vi gör själva testet då det verkar enkelt gjort med bara ultraljud och blodprov. Men om barnet har down syndrom eller inte saknar egentlig betydelse för just oss i just vår situation. Så om det skulle vara stor risk för downs så kan vi ju helt enkelt ställa in oss på det då. :)
    Dömer ingen som tänker annorlunda dock. 
  • ettplusettlikamednoll

Vi känner samma sak! Det är så lätt att glömma att man inte "bara" ruvar...
    Men vi beter oss typ som om det skulle vara en övervägande risk att det här inte går vägen.. Men det är ju snarare en övervägande chans att allt går bra! 

Men den här perioden är fasen inte enkel att ta sig igenom! :(

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15