• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • hatten
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-10-29 17:37:38 följande:
    Jag tror att om man gått igenom IVF med allt vad det innebär med ofrivillig barnlöshet och vetskapen om hur små chanser man har att kanske någonsin få barn igen gör att oron är bra mycket mer olidlig för oss än för par som vet att även om det blir missfall, så blir det endå en graviditet någon månad senare iallafall..

Och det är ju just det som är så tröstlöst...

Men det hjälper ju inte att sitta här och känna sig hopplös..Vi får väl njuta så gott vi kan av att ha kommit såhär långt och bara hoppas och försöka tro på att det kommer att gå vägen :)
    Jag tror också det kan vara svårare att våga tro på att det ska gå vägen eftersom man gått igenom så mycket för att få bli gravid, och som du sa insett hur små chanser det är att kunna få barn..

Jag försöker ändå att hoppas och se framåt, det är ju onödigt att ta ut sorgen i förskott...
  • Sälma Riit

Ni som är oroliga för missfall, har ni gjort vul runt v 7-8? Om hjärtat tickar då behöver ni inte oroa er så mycket! De flesta missfall sker i v 7, men kommer kanske inte ut förrän v 12. Det är därför som v 12 är så magisk. Så har ni sett ett hjärta kan ni slappna av, då är det värsta över.

• ettplusettlikamednoll
    Sälma Riit skrev 2015-10-30 14:38:29 följande:

Ni som är oroliga för missfall, har ni gjort vul runt v 7-8? Om hjärtat tickar då behöver ni inte oroa er så mycket! De flesta missfall sker i v 7, men kommer kanske inte ut förrän v 12. Det är därför som v 12 är så magisk. Så har ni sett ett hjärta kan ni slappna av, då är det värsta över.

Jo, jag gjorde vul i vecka 7+6 och såg hjärtat slå. Läkaren sa då att det är 90% att det kommer ett barn, men det går ju inte att förneka att det innebär att för 10 av 100 så blir det inte det....   :(

Försöker verkligen att inte oroa mig för mycket men det är svårt... 

Är i vecka 10+0 idag så det går ju iallafall framåt...
  • Sälma Riit
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-10-30 21:09:07 följande:
    Jo, jag gjorde vul i vecka 7+6 och såg hjärtat slå. Läkaren sa då att det är 90% att det kommer ett barn, men det går ju inte att förneka att det innebär att för 10 av 100 så blir det inte det....   :(

Försöker verkligen att inte oroa mig för mycket men det är svårt... 

Är i vecka 10+0 idag så det går ju iallafall framåt...
    Det är klart men det har inte mycket med v 12 att göra. Det kan ju hända andra saker. Men försök att slappna av! Jag säger som en kompis: vid en tidpunkt måste man bara bestämma sig för att vara glad.
  • Frutopia
    Sälma Riit skrev 2015-10-30 21:49:26 följande:

Det är klart men det har inte mycket med v 12 att göra. Det kan ju hända andra saker. Men försök att slappna av! Jag säger som en kompis: vid en tidpunkt måste man bara bestämma sig för att vara glad.

Du har rätt sälma riit att det är bara att bestämma sig. Jag försöker vara glad och det håller tills jag tycker att symptom är borta osv. Det som skrämmer mig och vad jag har hört är känsliga delen mellan v9-12 där moderkakan ska ta över, det är liksom nästa milstolpe efter att hjärtat börjar slå. Jag tror och hoppas det hjälper att prata med bm på måndag. Ha en underbar lördag alla gravida tjejer :)
  • Sälma Riit
    Frutopia skrev 2015-10-31 07:39:06 följande:
    Du har rätt sälma riit att det är bara att bestämma sig. Jag försöker vara glad och det håller tills jag tycker att symptom är borta osv. Det som skrämmer mig och vad jag har hört är känsliga delen mellan v9-12 där moderkakan ska ta över, det är liksom nästa milstolpe efter att hjärtat börjar slå. Jag tror och hoppas det hjälper att prata med bm på måndag. Ha en underbar lördag alla gravida tjejer :)
    Det är klart att vi som är extremt illamående kanske är mindre oroliga. Men njut av att inte må så dåligt :)
  • Lutetzia

Har haft några rätt jobbiga dagar då kroppen varit extremt svullen, lade på mig 2 kg på några dagar. Benen kändes blytunga och det var sjukt jobbigt att förflytta sig. Var dessutom väldigt öm i kroppen och fick massor av små blåmärken. Pratade med min klinik och det kunde röra sig om vanliga graviditetssymtom eller en lätt överstimulering. Nu verkar det i alla fall gå åt rätt håll, eftersom svullnaden har lagt sig lite. Någon som upplevt något liknande?

• Junilängtan
    frucgsvensson skrev 2015-10-28 21:35:43 följande:

Har sett flera som kunnat höra, men det kanske inte hör till vanligheten. Huvudsaken att man såg att det dunkade. Vi fick se både vanligt i ultraljudet men även i färg, att hjärtat var i färg så man såg tydligare.

Jag är i vecka 9.

Jahaa, åh vad häftigt! :) Vi fick bara se vanligt ultraljud, så visade hon gulsäcken och äggstockarna också :)
  • Junilängtan
    hatten skrev 2015-10-29 07:13:00 följande:

Vi fick höra hjärtat i 7+1, tror det kan vara olika hur livmodern ligger?

Ja så är det säkert :) Haha jag var tvungen att gå iväg för att kissa, gick tydligen inte att se annars.
  • Jasmin Karlsson

V 12 (11+0) idag! Tiden har gått såå långsamt men äntligen v 12, som känns som en milstolpe. Illamåendet är kvar men börjar avta ändå. Nu kommer jag vara ledig från jobbet ett tag så då blir det nog mycket lättare, stressen på jobbet tror jag har förvärrat illamåendet. I veckan ska jag på läkarbesök på MVC.

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15