• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • ettplusettlikamednoll
    CarMa skrev 2015-11-05 11:50:50 följande:

Enligt min läkare på RMC så har man sett/ hört ett tickande hjärta så är risken för missfall bara 5 procent :)

Jag fick siffran 10% efter att hjärtat syntes i vecka 7+någonting.. Men jag tror att min läkare överdrev lite ;D Jag väljer att tro att han tog i iallafall.. Har också läst 5% på andra ställen..
  • CarMa
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-11-05 12:25:52 följande:
    Jag fick siffran 10% efter att hjärtat syntes i vecka 7+någonting.. Men jag tror att min läkare överdrev lite ;D Jag väljer att tro att han tog i iallafall.. Har också läst 5% på andra ställen..
    Oavsett så är ju risken minimal så nu kan man njuta av sin graviditet :)
  • ettplusettlikamednoll
    CarMa skrev 2015-11-05 12:27:34 följande:

Skönt för dig om du känner dig så avslappnad :) Jag känner mig ganska lugn varannan dag och dagen efter det har jag haft mardrömmar om blod som forsar :(

Efter ultraljudet på kubtestet om 1,5-2 veckor... Då ska jag bara va glad har jag tänkt :)

• Gweny

Vårdpersonal räknar bara fulla veckor, medan vi gravida räknar tex 8+1 som v9. Vet jag det var redan före apparnas tid.

• Hoppsan2016
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-11-05 11:30:44 följande:
    Inte enligt vårdpersonal tyvärr..Min barnmorska sa själv vid första mötet hur dumt hon tycker det är att apparna skriver så.
    Man räknar egentligen bara fulla veckor. Så tex när man säger att missfallsrisken minskar i vecka tolv så är det vecka 12+0 och inte vecka 11+0 när appen säger "12"  
    Precis, BM bryr sig bara om fulla veckor, och det är det som är viktigast för de. Men ingen säger att man är gravid i v 11+0 eller v 11+6, utan den är den tolfte vecka.
    Min son fyller 16 snart och då, innan appar ens fanns räknade man så med. Min kompis son är 23 och då räknade man så med, så det är inget nytt och inte apparnas påhitt hehe =)
  • Hoppsan2016
    ettplusettlikamednoll skrev 2015-11-05 12:35:53 följande:

Skönt för dig om du känner dig så avslappnad :) Jag känner mig ganska lugn varannan dag och dagen efter det har jag haft mardrömmar om blod som forsar :(

Efter ultraljudet på kubtestet om 1,5-2 veckor... Då ska jag bara va glad har jag tänkt :)

Jag förstår att det är jobbigt, men du måste försöka vara mer positiv. Det är ju inte bara vara oroligt fram till v 12 och sen är allt lugnt, du har hela barnets liv att vara orolig för. Så det är bara början. Så försöker att slappna av och njuta istället. Vi väntar barn och inte missfall och därmed basta!!! Så det så hehe
  • frucgsvensson

När jag ringde min BM för att boka in första mötet så frågade hon efter senaste mens. Jag sa bara att jag gjort IVF och vilket datum det vsr ägguttag och sen insättning. Då fick hon fram exakt på dagen vilken vecka jag var i.. Hon använder alltså även dagarna. Vecka plus dag. Det gjorde hon igen då jag väl satt där på besöket.

• hatten

Jag har tidigare mått ganska illa men det försvann nästan över en natt för några dagar sedan. Så jag är ganska rädd att det är ma/mf på gång.. är ändå bara i v 9+2 idag så illamåendet "borde" ju inte försvinna sådär bara redan.. Min bm tyckte jag skulle ta hcg prov, så det har jag tagit idag men skulle få svar först i morgon. Har även haft ganska så ont i magen de här senaste dagarna. Usch, vet inte hur man ska kunna gå vidare om det faktiskt är så :(

• Hoppsan2016
    frucgsvensson skrev 2015-11-05 16:46:04 följande:

När jag ringde min BM för att boka in första mötet så frågade hon efter senaste mens. Jag sa bara att jag gjort IVF och vilket datum det vsr ägguttag och sen insättning. Då fick hon fram exakt på dagen vilken vecka jag var i.. Hon använder alltså även dagarna. Vecka plus dag. Det gjorde hon igen då jag väl satt där på besöket.

Precis som jag skrev att BM använder v+dag, men vanliga människor säger i vilken vecka man i.
  • Sälma Riit
    CarMa skrev 2015-11-05 12:27:34 följande:
    Exakt! Så tänker jag också. Och som någon annan skrev så kan ju allt hända hela livet och man kan ju inte oroa sig hela tiden.
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15