• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • NessaS
    Chreool skrev 2016-03-20 11:42:11 följande:
    Jag kör olika tunga fordon i rätt dålig miljö, så därför måste jag vara hemma då omplacering inte är möjligt på denna arbetsplatsen.
    Du känner minskade sammandragningar, Hur är de med fosterrörelser då? Har dem ökat/minskat?
    ja, minskade "rullningar", men starkare sparkar, gör liksom ont nu när hon sparkar. Men inga alls sammandragningar...hur kan det komma sig? 
  • Chreool
    NessaS skrev 2016-03-20 17:53:16 följande:
    ja, minskade "rullningar", men starkare sparkar, gör liksom ont nu när hon sparkar. Men inga alls sammandragningar...hur kan det komma sig? 
    Säkert något så enkelt som att hon har lagt sig på ett nytt sätt och då känns sparkarna mer och sammandragningarna helt enkelt minskat pga de då..? Jag brukar tänka att så länge rörelserna som man är van vid, inte minskar så känner man sig rätt lugn. Så länge de är samma mängd rörelser eller mer så bekymras jag inte så mycket av vad det är för sorts rörelser. Har själv inte haft sammandragningar i princip alls..
  • gr0

Hur känner ni det med rörelser/sparkar? Kan ni se några mönster i aktiviteten eller är det samma hela dagen varje dag?

Jag tycker att min bebis har lite av ett varannan dag-mönster i sin aktivitet. Ena dagen är det massa bök och stenhårda sparkar för att nästa bara vara som ett fladder. Jag kan inte urskilja volter från sparkar och har heller ingen aning om hur den ligger i magen.

Tycker det känns så oroligt att ha koll att det är regelbunden aktivitet och att det inte ändrats drastiskt. Svårt att avgöra liksom, än så länge har jag gott och väl kunnat räkna tio rörelser på en timme men det känns läskigt de dagar rörelserna är svagare.

• Pyret13
    gr0 skrev 2016-03-22 17:03:32 följande:

Hur känner ni det med rörelser/sparkar? Kan ni se några mönster i aktiviteten eller är det samma hela dagen varje dag?

Jag tycker att min bebis har lite av ett varannan dag-mönster i sin aktivitet. Ena dagen är det massa bök och stenhårda sparkar för att nästa bara vara som ett fladder. Jag kan inte urskilja volter från sparkar och har heller ingen aning om hur den ligger i magen.

Tycker det känns så oroligt att ha koll att det är regelbunden aktivitet och att det inte ändrats drastiskt. Svårt att avgöra liksom, än så länge har jag gott och väl kunnat räkna tio rörelser på en timme men det känns läskigt de dagar rörelserna är svagare.

Jag har lite som dig, varannan dag. Denna bebis är sällan speciellt våldsam i sina sparkar, vilket är lite läskigt med tanke på att storasyster for runt som en tok i magen. Denna gången har jag moderkakan mitt fram vilket dämpar en hel del.
  • Randig

Sambon köpte hem en ny våg idag (våran gamla har vart sönder länge, ungefär i samma veva jag blev gravid, he he) och jag fick en chock när jag ställde mig, ha ha, vad faaan? Har ju gått upp 16,5 kg och är i vecka 35 (34+4), kommer ju minst gå upp 2-3 kg till sista veckorna, säkert mer om jag lägger på mig vätska som sist.

Hua, jag tyckte jag var mindre denna gången än första graviditeten men nu så visar det sig vara ungefär det samma, knepigt. Gick upp 21 kg totalt fösta gången. 

Någon mer som gått upp mycket?

• Nini
    gr0 skrev 2016-03-22 17:03:32 följande:

Den här busfröken rör sig med någon timmes mellanrum så den här gången behöver jag inte ens fundera men med första barnet var det jätte jobbigt. Han hade cykler på typ 4-5 dagar när han öste järnet och så var det nästan inget i 2 dagar. Satt med telefonen många gånger och funderade på ska jag ringa men så kände jag en liten rörelse. Jätte jobbigt men jag lärde mig ha lite is i magen. Allt gick jätte bra men man ska ju vara observant och hellre åka in en gång för mycket...
Svar på tråden Majbebisar 2016