• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • 20162010
    fair skrev 2016-03-05 19:42:09 följande:

Min bebis är också väldigt lugn, idag hann jag bli orolig men när jag druckit ett glas kallvatten så blev det lite fart på honom. Sen har jag fått känna rörelser till och från hela eftermiddagen och kvällen.

Denna bebis är mycket lugnare än sina syskon. Oftast är det bara flytande och lugna rörelser, som att han försiktigt sträcker på sig eller vrider sig lite.

Jag har hunnit oroa mig flera gånger. Hoppas verkligen att jag slipper oroa mig mer!

Skönt att du fick igång honom med lite vatten! Håller tummarna för att våra båda mår bra och att de helt enkelt "bara" är lite lugna av sig.
  • fair

Verkligen! Idag har jag känt honom mer så jag känner mig lugnad. Så svårt att se nåt rörelsemönster, man vet knappt hur det bör vara..

• Chreool

Hej tjejer! Jag skulle behöva lite hjälp här.. Gå nu in i vecka 32. Känns tidigt att börja tänka på BB väskan, men vi har lite speciell situation då vi har två boenden och från båda ställena är det 10-20 mil till BB. Så man vill vara förberedd till frågan: viktigaste att ha med i väskan? Vill inte packa för mycket då jag ska ha väskan med mig hela tiden sista veckorna i bilen. Har ni ens börjat tänka på väskan?

• anas998

Jag har redan packat väskan, jag är i v.30 men eftersom vi var inne en sväng för 2 veckor sen har jag gjort klart allt.
    Jag har packat:
    -2leggins
    -2 klänningar
    -2 amningsbh
    -flera ombyte trosor
    -kofta
    -pyjamas
    -hygienartiklar
    -förlossningsbrev och andra viktiga papper som ska med
    -handduk (liten + stor)
    -spel/böcker/snacks osv.

Till bebis:
    -3bodys
    -3par strumpor
    -2 par byxor
    -2 mössor
    -2pyjamasar
    -1kofta
    -1 fleeceoverall (behövs kanske inte eriende på när bebis kommer)
    -filtar och snutte

Jag känner mig nöjd med innehållet. Saknas nåt som ni andra kommer på eller har jag för mkt med mig?

• Chreool
    anas998 skrev 2016-03-07 16:23:22 följande:

Jag har redan packat väskan, jag är i v.30 men eftersom vi var inne en sväng för 2 veckor sen har jag gjort klart allt.
    Jag har packat:
    -2leggins
    -2 klänningar
    -2 amningsbh
    -flera ombyte trosor
    -kofta
    -pyjamas
    -hygienartiklar
    -förlossningsbrev och andra viktiga papper som ska med
    -handduk (liten + stor)
    -spel/böcker/snacks osv.

Till bebis:
    -3bodys
    -3par strumpor
    -2 par byxor
    -2 mössor
    -2pyjamasar
    -1kofta
    -1 fleeceoverall (behövs kanske inte eriende på när bebis kommer)
    -filtar och snutte

Jag känner mig nöjd med innehållet. Saknas nåt som ni andra kommer på eller har jag för mkt med mig?

Jag har nästan helt glömt mig själv har fokuserat så mkt på bebis & nu när jag ser din lista så känns de som att jag tänkt flytta in på BB med bebisen.. Har packat rätt mycket kläder åt lillen.. Tack för inspiration! Måste helt klart handla lite grejer till mig själv. Som amnings bh tex. Jättebra grej men har inte haft en tanke på en sådan :O får nog helt enkelt ta en till väska. Har packat bebis saker i skötväskan..
  • Cherryay

Det beror lite på vad som finns på förlossningen och BB också, så det är väldigt bra att kolla upp det innan.

Hos oss finns det tex. Blöjor, handdukar till vuxen, assköna förlossningstrosor (ni som aldrig fått barn tidigare kommer fatta vad jag menar för de finns överallt) bindor och sån där sjukhusrock osv.

Sen beror det också lite på hur länge man "planerat" att stanna, jag vill hem igen så fort som möjligt så kommer inte packa så mycket.

- bekväma mjukis kläder -man vill oftast inte ha på sig något för tajt. Det gäller även amningsbh, brösten är extremt ömma när mjölken rinner till.

- hygienartiklar

- tofflor

- iPod och mini högtalare

- ett par tunna bomullsmössor

- något ombyte till bebis (dock är det mest för hemresan eftersom de på BB förespråkar "hud mot hud" första tiden)

-mysig filt och gose

- snacks osv. till själva förlossningen

Glöm inte att även partnern kan behöva en liten väska också ifall förlossningen drar ut på tiden :)

• lamiette

Åh, vad jag är less idag! Säkert en kombination av hormoner, allmän trötthet, ryggont och initiativfattig sambo! Jag fyller år idag. Först och främst jobbade jag och allt blev fel och sket sig (sov kasst inatt och så har hjärncellerna tyvärr helt gett upp) så jag var beredd att säga upp mig spontant på stående fot men hindrade mig. Sen messade sambon att jag skulle handla på vägen hem. Jag har tågresa, bussresa och en km promenad hem plus att jag jobbar heltid. Frysta köttbullar, mjölk, dricka skulle han ha!!! Jag vet att det är ett i-landsproblem, men jag är tung, hormonstinn och har skitont i ryggen och att överhuvudtaget föreslå frysta köttbullar som födelsedagsmiddag och att jag dessutom släpa skiten (tungt) hem var droppen. Jag ville bli hämtad, få god mat serverad (glömde jag säga att jag fick laga maten också), bli ompysslad, men icke! Åh, vad trött jag är! Kastar in handduken tidigt ikväll. Usch, skitdag!

• emjh
    anas998 skrev 2016-03-07 16:23:22 följande:

Jag har börjat tänka på det och har en färdig lista sen tidigare. 

Absolut viktigast för mig är kamera!! När jag fick första barnet tog min man kort men jag ville inte att han filmade. Det ångrar jag idag för jag bad honom filma lite när vi fick andra barnet och det är jättehäftigt att se! 

• emjh
    lamiette skrev 2016-03-07 19:42:22 följande:

Åh, vad jag är less idag! Säkert en kombination av hormoner, allmän trötthet, ryggont och initiativfattig sambo! Jag fyller år idag. Först och främst jobbade jag och allt blev fel och sket sig (sov kasst inatt och så har hjärncellerna tyvärr helt gett upp) så jag var beredd att säga upp mig spontant på stående fot men hindrade mig. Sen messade sambon att jag skulle handla på vägen hem. Jag har tågresa, bussresa och en km promenad hem plus att jag jobbar heltid. Frysta köttbullar, mjölk, dricka skulle han ha!!! Jag vet att det är ett i-landsproblem, men jag är tung, hormonstinn och har skitont i ryggen och att överhuvudtaget föreslå frysta köttbullar som födelsedagsmiddag och att jag dessutom släpa skiten (tungt) hem var droppen. Jag ville bli hämtad, få god mat serverad (glömde jag säga att jag fick laga maten också), bli ompysslad, men icke! Åh, vad trött jag är! Kastar in handduken tidigt ikväll. Usch, skitdag!

Sambon borde ha en spark i ändan! :( Det hade varit illa nog annars men nu när du är gravid borde han vara extra omtänksam. 
  • Pyret13

Jag har inte packat någon BB-väska än, men det är dags att börja fundera på det. Förra gången packade jag ner alldeles för mycket prylar.

Ett tips till er som blir förstagångsföräldrar: skippa att köpa dessa söta pyjamaser med 1000 knappar. Era män kommer bli knäppa ganska snart på detta pillande med miniknappar och det ska knäppas rätt i grenen osv. som trött nybliven förälder kan det skapa mindre sammanbrott under blöjbytena mitt i natten :)

Svar på tråden Majbebisar 2016