Inlägg från: Pyret13 |Visa alla inlägg
  • Pyret13

Majbebisar 2016

Allies skrev 2015-09-10 19:15:58 följande:

Dagens grubblande/ funderingar från min sida;

1) Har inte speciellt ömma bröst, vilket jag vill minnas att jag haft tidigare graviditeter. Någon fler som inte har ömma tuttar? ;)

2) Sedan jag blev gravid har jag fått ont i knäna.. och i ryggslutet. Detta kan väl inte vara kopplat till graviditeten? :)

Jag har inte ömma bröst direkt, däremot har de växt till sig rejält.

Jag har känt av ryggslut i ett par veckor och idag kände jag av knäna. Hoppas det är övergående! Är i v 5+3 ca.
  • Pyret13
    nonameleft skrev 2015-11-10 18:13:54 följande:
    Så härligt det låter.{#emotions_dlg.flower} Jag är vecka 16 (15+5) och tror inte jag har känt någonting än. Det är ändå andra barnet så tycker det borde komma snart.

Bortsett från förlamande trötthet pga av sköldkörtelhormon som fått spelet, (TSH har ökat från 1,07-13,8 på en månad)... och rund mage och svullna, ömma bröst känner jag mig faktiskt inte gravid. Ingen molvärk på ett bra tag och inget illamående heller. Längtar så till nästa UL då jag får se min lilla tjej Hjärtaigen men det är 13 dagar kvar.

Jag har märkt att KUB-testet i Sverige görs i andra veckor än här i Frankrike. Nackspalten mäts här i vecka 13 och blodprovet görs i vecka 16. Jag gjorde mitt KUB-blodprov igår. Undrar vad denna skillnad beror på. Min gyn sa att jag ju kommer få ett lite sämre resultat automatiskt pga av ålder (40 år) även om nackspalten var på 1 mm och även om mitt blodprov skulle visa ett bra resultat. Någon som kan mer om sånt där och vet hur de räknar ut riskerna?  

Jag fick även höra av min gyn att om det skulle visa sig vara väldigt hög risk så kan de nu erbjuda cellprovtagning på mig istället för moderkaksprov om man vill gå vidare och testa utan att ta några risker för bebis. Någon som vet mera om sådan cellprovtagning på mamman? Erbjuds man det i Sverige också?
    Jag gjorde KUB v.13 (12+6) och tog blodprov v. 12+2 denna gången och fick ett mycket lägre resultat än för 2,5 år sedan. De sa till mig att det som påverkade resultatet var att jag blivit lite äldre och när i graviditeten man gör UL. När jag gjorde KUB-UL denna gången blev jag framflyttad 3 dgr och förra gången blev jag flyttad bakåt ett par dagar.
  • Pyret13
    nonameleft skrev 2016-02-24 13:21:22 följande:
    Oj oj så läskigt. Hoppas för er och bebis skull att den får stanna inne åtminstone till vecka 37 så att alla organ fått mogna ordentligt. {#emotions_dlg.flower} Väldigt fin blogg förresten. 

Fråga till alla som fått barn tidigare. Vet ni/minns ni i vilken vecka bebis vände sig med huvudet nedåt (om den gjorde det förstås)? Är det någon som fött med sätesbjudning och hur gick det i så fall? Har någon varit med om att barnmorskan försökt vända på bebis?  

Själv minns jag inte hur det var när jag väntade sonen. Tror kanske att det var kring vecka 30. Flickan i magen nu har ännu inte vänt sig och jag börjar vecka 32 imorgon. Förvisso har hon tid på sig men det börjar bli rätt trångt därinne ;)
    Min första vände sig nog runt v32 har jag för mig, för att sedan lägga sig på tvären i v36 och sedan vända sig tillbaks igen i v37. Barnmorskan sa till mig att jag inte behövde vara orolig utan att det fanns plats för henne att vända sig. Dock fixerar hon sig inte förrän vid 42+2 :)
  • Pyret13

Jag har inte packat någon BB-väska än, men det är dags att börja fundera på det. Förra gången packade jag ner alldeles för mycket prylar.

Ett tips till er som blir förstagångsföräldrar: skippa att köpa dessa söta pyjamaser med 1000 knappar. Era män kommer bli knäppa ganska snart på detta pillande med miniknappar och det ska knäppas rätt i grenen osv. som trött nybliven förälder kan det skapa mindre sammanbrott under blöjbytena mitt i natten :)

• Pyret13
    gr0 skrev 2016-03-22 17:03:32 följande:

Hur känner ni det med rörelser/sparkar? Kan ni se några mönster i aktiviteten eller är det samma hela dagen varje dag?

Jag tycker att min bebis har lite av ett varannan dag-mönster i sin aktivitet. Ena dagen är det massa bök och stenhårda sparkar för att nästa bara vara som ett fladder. Jag kan inte urskilja volter från sparkar och har heller ingen aning om hur den ligger i magen.

Tycker det känns så oroligt att ha koll att det är regelbunden aktivitet och att det inte ändrats drastiskt. Svårt att avgöra liksom, än så länge har jag gott och väl kunnat räkna tio rörelser på en timme men det känns läskigt de dagar rörelserna är svagare.

Jag har lite som dig, varannan dag. Denna bebis är sällan speciellt våldsam i sina sparkar, vilket är lite läskigt med tanke på att storasyster for runt som en tok i magen. Denna gången har jag moderkakan mitt fram vilket dämpar en hel del.
  • Pyret13
    HepaticaNobilis skrev 2016-04-14 21:42:08 följande:

Vår bebis har rs-virus och blev så dålig att han blev lagd i respirator och fick åka ambulanshelikopter till Astrid Lindgrens barnsjukhus där han nu vårdas på biva.

Han har varit sövd i två dagar men har nu fått börja vakna upp, förhoppningsvis kan han kanske komma ur respiratorn under morgondagen.

Akta era barn från förkylda människor och undvik folksamlingar när de är små! Det här är så fruktansvärt nervslitande så ni förstår inte...!

Nej men usch då! Hoppas den lille kryar på sig snart igen.
Svar på tråden Majbebisar 2016