• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • Blicka

Serah - aprikospuré kan du också testa för att få ingång magen på lillen. Järn borde finnas i välling men det ger inte vi heller.

Malle - ger av vanligt bröd till lillan, blir inga mängder ändå. Men visst salt är det ju i... Kan tipsa om ett program på P1, kropp o själ, från oktober 15 om barn o mat. Väl värt att lyssna på tycker jag. Paltbröd - det ska jag kika efter på affären! Tack för tips!

Ego - har nu varit på vårdcentralen igen o inhalerat för astman igen. Känns lite bättre men långt ifrån bra. Sambon smiter från jobbet o hämtar de äldre barnen eftersom jag inte orkar styra dubbelvagnen i snöslasket/blötsnön som nu kommit... Föredrog faktiskt kylan före detta väder! Nu måtte min hälsa bli bättre!

• pco

Jag lagar mat till henne, hon äter all mat som vi äter, förutom om vi typ skulle grilla o så, då kan hon få en burkmat men hon äter inte det så bra, hon har aldrig gillat det direkt, det var inte förrens hon fick hemlagat som hon började äta mat.
    Jag typ små mosar hennes mat som idag tex gjorde jag korvstroganoff och ris, så några korvbitar la jag framför henne o annars mosar jag till korven lite, samma med kyckling o så. Gröna äter o morötter gillas kokta o även färska hallon får hon vid frukost elr mellis, även babybel ost, lätt o ta med så kan hon pilla lite med den :)
    Vi har lagt om vår mat hemma så äter mest grytor med mkt sås som hon kan äta. Favoriten är nog lax i ugn med Abbas sås och potatis även flygande Jacob :)
    Det enda är att ibland gör jag till henne vid sidan av utan salt elr så får hon äta som oss men då får vi salta efteråt :) ger varje dag någon hon kan äta o pilla lite med själv :)
    Dock gör jag inte egen gröt, kanske ska provas :) bra tips!

• pco

Jag tänker att hon kan äta allt för det medta innehåller lite salt men saltar aldrig själv och det sa BVC att man kunde göra. Det är ju inga stora mängder de får i sig, samma med mjölkprodukter typ grädde i sås osv det är oxå okej för det blir inte så mkt bara man inte ger typ ren mjölk elr så.
    O lite smör på macka får hon oxå då hon älskar macka, hon vräker i sig en hel nästa varje dag vid frukost med gröt oxå, beror Dock på hur mkt gröt hon ätit innan samt hallon ibland o även ägg :p lillan äter allt möjligt :)

• pco
    Serah skrev 2016-01-11 11:56:59 följande:

Kom på en fråga. Hur är era bebisars magar? Min lille har trögt och stånkigt att bajsa. Det kommer små klumpar då och då.

Han dricker bara vatten vid måltiderna och ammas endast under natten och ev vid nån av mellanmålen på dagen. Men det verkar inte räcka som vätska. Plommonpure brukar han få i gröt men det verkar inte hjälpa så mycket. Har ni nå tips?

Här kan lillan oxå vara lite trög i mage i omgångar men dunkar bra med det som malle88 säger, typ päron, kiwi, mkt vatten o typ rapsolja i ers. Typ massera magen, jag brukar antingen ställa henne i mitt knä o låta henne trycka med benen och börja lite benen elr lägga på rygg o massera magen o hålla emot fötter o ben så hon lättare kan trycka ut det, antar att ducredan gör det men aa ändå :) finns även en typ av olja som man masserar in på magen som många skriver ha hjälpt, men tyvärr inte för oss.
  • Blicka
    pco skrev 2016-01-11 19:22:29 följande:

Jag lagar mat till henne, hon äter all mat som vi äter, förutom om vi typ skulle grilla o så, då kan hon få en burkmat men hon äter inte det så bra, hon har aldrig gillat det direkt, det var inte förrens hon fick hemlagat som hon började äta mat.
    Jag typ små mosar hennes mat som idag tex gjorde jag korvstroganoff och ris, så några korvbitar la jag framför henne o annars mosar jag till korven lite, samma med kyckling o så. Gröna äter o morötter gillas kokta o även färska hallon får hon vid frukost elr mellis, även babybel ost, lätt o ta med så kan hon pilla lite med den :)
    Vi har lagt om vår mat hemma så äter mest grytor med mkt sås som hon kan äta. Favoriten är nog lax i ugn med Abbas sås och potatis även flygande Jacob :)
    Det enda är att ibland gör jag till henne vid sidan av utan salt elr så får hon äta som oss men då får vi salta efteråt :) ger varje dag någon hon kan äta o pilla lite med själv :)
    Dock gör jag inte egen gröt, kanske ska provas :) bra tips!

Önskar vi kunde ha det så att vi åt samma mat men lillan äter middag kl 16 o kvällsmål med oss kl 18 då vi äter middag.
  • Tjej78

Bjuder på en bild på mina töser :)
    Gör just nu framsteg med maten, hoppas verkligen att det fortsätter och inte bara är en tillfällighet. Tyvärr kladdar sömnen mer och mer, problem med att somna och vaknar tidigt, runt 4 och vägrar somna om utan mat. Har också problem med hård mage emellanåt, har fått ge microlax och Laktulos vid två tillfällen för att lösa proppen.

• Tjej78
    Tjej78 skrev 2016-01-11 21:04:20 följande:
    Får inte upp bilden på tjejerna :(
  • pco
    Blicka skrev 2016-01-11 20:32:35 följande:
    Önskar vi kunde ha det så att vi åt samma mat men lillan äter middag kl 16 o kvällsmål med oss kl 18 då vi äter middag.
    Ja men då får ni iaf äta lite tillsammans :)
  • pco

Nä jag vet tjej78 jag försökte lägga upp en bild kring jul på lillan men fick inte heller upp någon :/

Svar på tråden Majbebisar 2015