• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • Blicka

Har varit hos läkaren idag igen, börjat gå lite åt rätt håll med hälsan men astman fortfarande dålig :( läkaren vill att jag lägger till en medicin som jag brukar ha men inte haft under graviditet o amning för att bli bättre. Läkaren ordinerar lägsta dos o bedömer att det är liten risk att det går över via amning men får nog börja tänka att amningen ska trappas ur så att jag kan ta de mediciner jag behöver o i rätt dos. Känns lite ledsamt faktiskt - jag är nog inte redo... Eller så är jag det?! Är lillan redo? Känns som helt fel period att sluta amma när hon är lite orolig. Vi ammar nu eftermiddag som mellis, vid läggdags, en gång på natten o ev morgon innan vi kliver upp. Mellis kan jag enkelt ersätta men kväll/natt - vet inte... Då är det stök o amning ett bra sätt att lugna. Hur ammar ni andra nu? Alltid är det val!!

• malle88
    Blicka skrev 2016-01-14 12:12:09 följande:

Har varit hos läkaren idag igen, börjat gå lite åt rätt håll med hälsan men astman fortfarande dålig :( läkaren vill att jag lägger till en medicin som jag brukar ha men inte haft under graviditet o amning för att bli bättre. Läkaren ordinerar lägsta dos o bedömer att det är liten risk att det går över via amning men får nog börja tänka att amningen ska trappas ur så att jag kan ta de mediciner jag behöver o i rätt dos. Känns lite ledsamt faktiskt - jag är nog inte redo... Eller så är jag det?! Är lillan redo? Känns som helt fel period att sluta amma när hon är lite orolig. Vi ammar nu eftermiddag som mellis, vid läggdags, en gång på natten o ev morgon innan vi kliver upp. Mellis kan jag enkelt ersätta men kväll/natt - vet inte... Då är det stök o amning ett bra sätt att lugna. Hur ammar ni andra nu? Alltid är det val!!

Det var tråkigt :( speciellt om ni inte är redo att sluta än.

Vi ammar morgon, förmiddag, eftermiddag, vid nattning och på natten. FM och em är egentligen bara för att hon ska somna, och de jobbar vi på att få bort.
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-01-14 18:08:27 följande:
    Det var tråkigt :( speciellt om ni inte är redo att sluta än.

Vi ammar morgon, förmiddag, eftermiddag, vid nattning och på natten. FM och em är egentligen bara för att hon ska somna, och de jobbar vi på att få bort.
    Nej jag vill nog inte sluta än... Är ju min sista bebis så hade tänkt ta det lite lugnt. Så känns det iaf idag. Ska sova på saken o se imorgon. Tycker nämligen astman känns lite bättre nu i em o har klarat mig från extra mediciner! Så håll tummarna att det vänder o att jag kan skjuta fram den andra medicinen ngt iaf. Blir astman inte bättre har jag ju inget val än att börja med medicinen... Och det kanske heller inte påverkar amningen - tyvärr bara ingen som kan garantera hur och om det går över till lillan. För lite forskning. Det är det som är det jobbigaste :(
  • Blicka

Fick för mig i natt att testa o se om lillan kunde somna om utan amning. (Om jag nu ändå måste trappa ner - kunde inte klara mig utan extra medicin i natt :( ) Det kunde hon men det tog nästan 1 1/2 timme! Lite gnäll men inte direkt ledsen var hon, knappt gnäll heller men svårt att komma till ro så vi får se hur det går fortsättningsvis. Om jag orkar fortsätta... Var nära att jag gav upp i natt kan jag säga. Sömnen är viktig o en slurk betyder att vi båda somnar om på tio minuter. Inte kul att vara vaken så länge som vi var... Hon fick amma kl 6 imorse vilket känns helt ok! Får snart väcka henne, annars blir väl hela dagen knas för att hon sover för länge nu på morgonen.

• malle88
    Blicka skrev 2016-01-15 07:13:07 följande:

Fick för mig i natt att testa o se om lillan kunde somna om utan amning. (Om jag nu ändå måste trappa ner - kunde inte klara mig utan extra medicin i natt :( ) Det kunde hon men det tog nästan 1 1/2 timme! Lite gnäll men inte direkt ledsen var hon, knappt gnäll heller men svårt att komma till ro så vi får se hur det går fortsättningsvis. Om jag orkar fortsätta... Var nära att jag gav upp i natt kan jag säga. Sömnen är viktig o en slurk betyder att vi båda somnar om på tio minuter. Inte kul att vara vaken så länge som vi var... Hon fick amma kl 6 imorse vilket känns helt ok! Får snart väcka henne, annars blir väl hela dagen knas för att hon sover för länge nu på morgonen.

Det kommer gå fortare om du fortsätter och hon kommer lära sig somna själv. Frågan är bara om du är redo? Samtidigt är det ju jobbigt att aldrig bli frisk :(
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-01-15 08:04:24 följande:
    Det kommer gå fortare om du fortsätter och hon kommer lära sig somna själv. Frågan är bara om du är redo? Samtidigt är det ju jobbigt att aldrig bli frisk :(
    Jag o sambon har nu pratat o vi har sagt att jag tar medicinen o ammar tidig morgon o vid läggdags o försöker fasa ut övriga mål så jag får chans att bli frisk. Då bör riskerna att lillan får i sig medicinen vara liten då effekten inte ska sitta i mer än 12 timmar. Är nog det bästa för jag kan inte gå omkring o inte må bra. Då blir det inte bra för någon i slutändan! Jag hoppas detta blir bra för oss alla. Men det är så svårt.

Jag hoppas du har rätt malle att nätterna blir bättre o bättre allt eftersom! Idag blir det dåligt med vila då även mellan är hemma...
  • Tjej78

Här är vi sjuka igen :( Lillan har 39,4 graders feber och fastän hon fått alvedon var 5:e timme sen igår kväll sjunker inte tempen....

• Blicka
    Tjej78 skrev 2016-01-15 20:45:53 följande:

Här är vi sjuka igen :( Lillan har 39,4 graders feber och fastän hon fått alvedon var 5:e timme sen igår kväll sjunker inte tempen....

Usch så tråkigt har ni provat att varva ned Ipren?
  • Tjej78
    Blicka skrev 2016-01-15 20:50:28 följande:
    Usch så tråkigt har ni provat att varva ned Ipren?
    Nä det har vi inte, funkar det bättre?
  • Blicka
    Tjej78 skrev 2016-01-15 22:03:39 följande:
    Nä det har vi inte, funkar det bättre?
    Ja man kan prova att ge alvedon o Ipren växlande dvs i intervallerna mellan varandra. Det kan hjälpa! Vi har gjort det några få gånger för att få ner hög feber hos våra äldre. Är du osäker ring 1177 o fråga.
Svar på tråden Majbebisar 2015