• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • nihka
    Dr Nail skrev 2015-07-29 17:20:33 följande:

Varför så mycket uppståndelse kring en tonårig popares snack om politik? Jag förstår att alla har en åsikt, och det är fine, men vad har just hon för meriter som gör det hon säger så intressant?

Hennes meriter är att hon är framgångsrik i det hon gör och har målmedvetet arbetat sig dit under lång tid, ser bra ut, har starka åsikter, kan tala för sig, exponerar sig och är tonåring. Det är så jag ser det.
  • nihka
    Dr Nail skrev 2015-07-29 18:01:51 följande:
    Reaktionerna räknar hon iskallt med, det är jag helt övertygad om. När jag säger "hon" menar jag naturligtvis hela hennes team.

Inte direkt hjärnkirurgi att räkna ut hur folk kommer reagera i ett så polariserat samhälle som Sverige.
    Hon säger ju rätt ut att hon vill ha reaktioner och det får hon också. Här är en:

http://blogg.loppi.se/elisabethlindroth/2015/07/25/zara-larsson-du-gor-mig-sa-arg/

Vad tycker du om den?
  • grind
    nihka skrev 2015-07-29 18:28:14 följande:

Hennes meriter är att hon är framgångsrik i det hon gör och har målmedvetet arbetat sig dit under lång tid, ser bra ut, har starka åsikter, kan tala för sig, exponerar sig och är tonåring. Det är så jag ser det.

Vilket ju är meriter som inte på något sätt gör henne kompetent på området hon diskuterar. Hon är dock ett exempel på hur toftig nivån blir när man lämnar över debatten från sakkunniga till kändisar. Det är vad som till stor del skett i Sverige.
  • nihka
    Ego Lovers skrev 2015-07-29 18:08:48 följande:
    Råkade skicka innan jag var klar.

En vacker dag kommer inte dessa mörka skuggor vara mörka skuggor i Husby, Tensta, Angered, Rosengård utan även i Stockholms, Göteborg och Malmö innerstad och skuggorna på nätet kommer ske på öppen gata pga att kvinnor inte kan stödja varann när de påtalar ett problem. I mina ögon accepterar media att invandrarkvinnor får tåla att deras landsmän fortsätter att förtrycka dom här i Sverige för vi har viktigare saker för oss och det är att kollektivt hata vita medelålders män på bästa och mest sedda medie tid. Då kan tom jag som kvinna känna att feministerna har förlorat kampen om man inte får kritisera de mörka skuggorna också utan enbart vita män.
    Du har inte heller lyssnat på hennes sommarprat, eller hur?

Hon tar nämligen upp hederkulturen också.
  • Speakers Corner
    Psykologistuderande skrev 2015-07-29 18:12:03 följande:
    Micromat; det finns en skillnad och den ligger i att hata uppåt eller att hata neråt i hierarkin. Som kvinna, som hatar män, hatar du uppåt. Kvinnor är underordnade män vilket i sig är grunden till feminismens kamp, att uppnå en total jämlikhet. Som rasist hatar du människor av annan härkomst, människor som är i minoritet i vårt samhälle och som homofob hatar du också en redan utsatt minoritetsgrupp. Där har du, enligt min åsikt, skillnaden.

Däremot kan jag anse att det finns ett stort problem i att gruppera människor som så ofta görs numera; man talar om män som en enda homogen grupp, om muslimer på samma sätt och tillskriver dessa grupper vissa egenskaper - när det kommer till hat; negativa egenskaper. Personligen håller jag med; hat är aldrig okej - att näthata/mobbas och dylikt är inte okej men jag ser ändock skillnaden när en underordnad person/grupp gör det mot en överordnad person/grupp.

/Linda
    Bra sammanfattning som jag bara kan hålla med om. 
  • Speakers Corner
    Dr Nail skrev 2015-07-29 18:01:51 följande:
    Reaktionerna räknar hon iskallt med, det är jag helt övertygad om. När jag säger "hon" menar jag naturligtvis hela hennes team.

Inte direkt hjärnkirurgi att räkna ut hur folk kommer reagera i ett så polariserat samhälle som Sverige.
    Varför ska hon behöva räkna med hat och hot för att hon säger sin åsikt.
    Men jag håller med themia, det intressanta är att hon kan väcka såna reaktioner samtidigt som hon avfärdas som så oviktig.
    Så varför då överhuvudtaget bry sig om hennes åsikter såpass att man protesterar.
    Det är väl bara att låta det passera om hon nu är så oviktig.
    Det håller inte.
  • Dr Nail
    Smecker skrev 2015-07-29 18:14:44 följande:
    Verkar som om du har bra koll där. Självklart skall man räkna med att få våldtäkts- och dödshot av medelålders män om man uttrycker obekväma åsikter. Säkrast att ha ett "team" då, kan ju gå illa annars.

Hur är det med kvinnor som går på krogen och blir bjudna på en drink? Skall de räkna med att bli våldtagna, och ha ett team redo?

Konstigt att det är så mycket kvinnor räknar med här i världen, på grund av män.
    Eh...ja? Klart det blir en skitstorm om man uttrycker en obekväm åsikt? Eller hade hon så extremt lite koll på samtalsklimatet att hon trodde hela befolkningen skulle applådera? Komigen, ge henne LITE cred :D

Och ja, hon har ett team, du behöver inte ironisera. Hon är faktiskt på den nivån, tro det eller ej. Vi snackar manager, PR-konsult, A&R, plus ett helt fucking skivbolag i ryggen.

PR är PR, uppmärksamhet är valuta.
  • Dr Nail
    Hon är säkert en superbra artist, men inte går man till sin bilmekaniker för juridisk rådgivning eller till en jurist för lite inredningstips.

Som Elvis sa när en journalist ställde en politisk fråga: "Fel adress, fråga en politiker"...eller nåt sånt :)
  • nihka
    750K följare på instagram väljer att lyssna på henne utifrån hennes meriter , helt utan att be någon om lov och det får sura gubbar försöka förhålla sig till.

750 000 följare på instagram. Det är ungefär lika många personer som röstade på SD i valet 2014.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?