• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • Mentat
    FDFMGA skrev 2015-07-29 08:58:12 följande:
    Det är skillnad på åsikter som man kan tycka är mer eller mindre välgrundade - eller mer eller mindre välformulerade - och det som är kriminellt.

Det Zara Larsson har utsatts för är kriminellt och hon liksom många som drabbats av näthat har vittnat om att det till slut börjar tära.

Det som vi medelålders män drabbas av är möjligen en olycklig formulering i en recension av ett sommarprogram som delvis uppehåller sig vid hur det är att drabbas av näthat.

Du tycker Zara Larsson är självupptagen, hon är 17 år, du betydligt äldre. Oavsett ålder så anser jag att du är mer självupptagen än hon i och med att di helt fokuserar på det lilla indirekta stänk som gruppen män drabbas av i recensionen.

Hoppas att du inte blivit alltför tärd av att drabbas så hårt av näthatSkrattande
    Det jag kritiserar är inkonsekvensen. Dina försök att förminska detta försvagar snarast din egen argumentation i och med att du tappar sakfrågan och glider över i personangrepp i stället. Jag har f.ö. inte kallat ZL "självupptagen.

Det jag har propagerat för är att det skall anses lika illa att uttrycka hat mot män som det är att uttrycka hat mot kvinnor. Bevisligen är det inte så idag, annars hade inte artikeln kunnat publiceras.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2015-07-29 09:12:42 följande:
    Det jag kritiserar är inkonsekvensen. Dina försök att förminska detta försvagar snarast din egen argumentation i och med att du tappar sakfrågan och glider över i personangrepp i stället. Jag har f.ö. inte kallat ZL "självupptagen.

Det jag har propagerat för är att det skall anses lika illa att uttrycka hat mot män som det är att uttrycka hat mot kvinnor. Bevisligen är det inte så idag, annars hade inte artikeln kunnat publiceras.
    Mm, jag har förstått det.

Jag skulle kunna tänka mig en förälder som blir mycket olycklig när hens barn får en utskällning av en annan förälder för att barnet är illa uppfostrat.

Jag skulle tycka att om föräldern då fokuserar på den oerhörda förolämpningen mot hens goda föräldraskap i stället för på det gråtande barnet så är föräldern lite snett ute.

Jag tycker alltså att du har ett snarstucket och självupptaget fokus när du läser recensionen av ett sommarprogram.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • misil

Det finns en sida som heter Inte rasist,men...
    Kanske dags att starta en sida som heter Inte manshatare,men...

• nihka
    Mentat skrev 2015-07-29 06:48:16 följande:
    .

Jag har lyssnat på programmet och Zara Larsson har onekligen fastnat i en tankevärld där kön har en oproportionerligt stor del

men antag att hon i stället hade dragit slutsatsen att kulturen var felet
    Tror du att det kan hänga ihop med att en oproportionerligt stor del av problemet hon tar upp orsakas av män (personer ur gruppen män) och att hon personligen fått erfara det?

Det är precis det hon gör - machokulturen och de män som faller för den. (personer ur gruppen män som faller för machokulturen)

Hon pratar ju också om män som blir offer för andra män som fallit för machokulturen. (personer ur gruppen män som trakasseras av andra personer ur gruppen män).
  • FDFMGA
    misil skrev 2015-07-29 09:23:08 följande:

Det finns en sida som heter Inte rasist,men...
    Kanske dags att starta en sida som heter Inte manshatare,men...

Eller kanske ett forum för stöd och uppmuntran där vi tröstar varandra när vi kränkts av en formulering i en recension av ett sommarprogram där en 17-åring som drabbats av näthat berättar om sig själv

Kanske vi skulle kalla den "Inget lidande kan vara större än vårt" eller verka litterära och välja "Den vite mannens börda" i stället.

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • glutten
    Mentat skrev 2015-07-29 06:48:16 följande:
    Tack, min intellektuella förmåga är det inget fel på, snarare tvärtom. Om man behöver ta till personangrepp i en diskussion visar det snarast på en brist på sakliga argument.

Jag har lyssnat på programmet och Zara Larsson har onekligen fastnat i en tankevärld där kön har en oproportionerligt stor del. För all del, hon är ung och i den åldern är man inte känd för att tänka efter och se olika sidor av saken. Recensionen är fortfarande grotesk: Att påstå att manshat är något sunt är helt enkelt inte det.

Låt oss fortsätta på parallellen med islam: Det värsta exemplet Zara anförde var från Afghanistan och kvinnans ställning i den muslimska världen är onekligen usel. Nu drog Zara slutsatsen att det är mannen som är felet, men antag att hon i stället hade dragit slutsatsen att kulturen var felet och förklarat sitt hat mot islam. Hade recensenten då skrivit att "hat mot islam är sunt"? Givetvis inte.

Rasism och sexism borde vara exakt lika illa, det är min poäng. Bevisligen finns det gott om människor som vill ursäkta sexismen, i alla fall då den riktar sig mot män.
    Fint att du äntligen har lyssnat på programmet!
  • Johan75

Hela den här Zara-Larsson-grejjen är nog tyvärr den "offentliga debatt" som gjort mig mest nedstämd på flera år. Den mängd av grinollar som plötsligt välde fram. Vuxna människor dessutom. 

Tappade nog lite av förhoppningarna på vårt släkte den här sommaren. 

Behold, i come as a thief.
  • Smecker
    grind skrev 2015-07-29 02:23:33 följande:

Smecker. Du är bra rolig. Jag antar att du även tycker det är fel att beskriva Zlatan som fotbollsspelare.

Nej, du. Ditt tyckande är direkt löjeväckande vilket förvisso är förståeligt när du inte har några vettiga argument.

Nu börjar du bli sådär känslosam och ologisk igen. Zlatan är definitivt ingen opinionsbildare, så att dra upp en snart medelålders manlig fotbollsspelare utan ambitioner att vara opinionsbildare när man diskuterar en tonårig kvinnlig sångerska OCH opinionsbildare blir såklart fel. Om du läser noga innantill så kan du logiskt se att jag ingenstans förnekat att Zara Larsson är en sångerska. Också.

Intressant. Du verkar ha fastnat i din emotionella spiral. Jag förstår att det är frustrerande för någon som hängt upp sin manlighet på att försöka framstå som logisk och rationell.
    grind skrev 2015-07-29 02:35:07 följande:

Vsrför förminskar du Ego Lovers? Du har ju själv bara skrivit dina personliga åsikter och tolkningar.

Det är inte ett förminskande att konstatera det som Ego Lovers själv uttrycker i inlägget efter.

Du verkar lite besatt av att försöka trycka till mig även i diskussioner som du personligen inte är involverad i. Hur mår du egentligen?
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?