• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • Dr Nail

Varför så mycket uppståndelse kring en tonårig popares snack om politik? Jag förstår att alla har en åsikt, och det är fine, men vad har just hon för meriter som gör det hon säger så intressant?

• Flash Gordon
    Dr Nail skrev 2015-07-29 17:20:33 följande:

Varför så mycket uppståndelse kring en tonårig popares snack om politik? Jag förstår att alla har en åsikt, och det är fine, men vad har just hon för meriter som gör det hon säger så intressant?

Hon passar perfekt in i mallen: Ung. Tjej. "Förtryckt". Med "rätt" sorts åsikt.

Hon klagade i en intervju på att hon inte fick vara affischnamn på Bråvallafestivalen och fick en dålig speltid en förmiddag och hon skyllde det på "könsdiskriminering".

*att festivalen hade Robbie Williams och andra världsnamn som tog upp platsen på affischerna var inte en faktor i hennes värld*
    .

En manlig medelålders, medelmåttig artist svarade då på hennes klagomål med: "Kom igen när du har presterat nåt mer än en hitsingel. Du är bara en tonårskändis i mängden. Alla har vi fått spela på skittider på festivalerna i början."

.

Och så, så har du den perfekta dramaturgin.

Den unga tjejens påstående om könsdiskriminering "bevisas" i sig av att en medelålders vit man har sagt att hon har fel.

Strunt samma i fakta och verklighet - här har vi en medialt perfekt "könskonflikt".

Och så spinner det lös.

Dels är tjejen grälsjuk och gillar att stöka. Det ser man ganska snart om man kollar hennes twitter och blogg. Hon avfärdar de som är kritiska med att de endera är vita "You're White as fuck" som hon skrev till en kritisk Per Gudmundsson eller att de är män och män är det enligt hennes blogg OK att hata.

Dels är media med på noterna och förstorar upp varenda grej så mycket de kan.

Då blir det så här.

Åtminstone att litet tag. 

.

Backar man bakåt ett par steg och tittar på det så är det givetvis så att det handlar om ett 17-årigt popsnöre med en hitsingel och åsikt. Inget mer. Inget mindre.

Att stora delar av internet-Sverige engagerar sig i saken och att det exempelvis finns en tråd på FL om henne och att till och med JAG har lagt tid på att läsa några av hennes twitter-texter och blogg-inlägg - det är egentligen bara sjukt.

För det finns onekligen större och viktigare saker här i världen.

.

Så svaret på din fråga blir: för att världen är sjuk och har tappat alla proportioner.
  • themia
    Dr Nail skrev 2015-07-29 17:20:33 följande:

Det intressanta är inte vad hon säger, utan kvinnohatarnas rektioner på vad hon säger
  • Dr Nail
    themia skrev 2015-07-29 17:46:03 följande:
    Det intressanta är inte vad hon säger, utan kvinnohatarnas rektioner på vad hon säger
    Reaktionerna räknar hon iskallt med, det är jag helt övertygad om. När jag säger "hon" menar jag naturligtvis hela hennes team.

Inte direkt hjärnkirurgi att räkna ut hur folk kommer reagera i ett så polariserat samhälle som Sverige.
  • Ego Lovers
    Flash Gordon skrev 2015-07-29 17:44:28 följande:
    Hon passar perfekt in i mallen: Ung. Tjej. "Förtryckt". Med "rätt" sorts åsikt.

Hon klagade i en intervju på att hon inte fick vara affischnamn på Bråvallafestivalen och fick en dålig speltid en förmiddag och hon skyllde det på "könsdiskriminering".

*att festivalen hade Robbie Williams och andra världsnamn som tog upp platsen på affischerna var inte en faktor i hennes värld*
    .

En manlig medelålders, medelmåttig artist svarade då på hennes klagomål med: "Kom igen när du har presterat nåt mer än en hitsingel. Du är bara en tonårskändis i mängden. Alla har vi fått spela på skittider på festivalerna i början."

.

Och så, så har du den perfekta dramaturgin.

Den unga tjejens påstående om könsdiskriminering "bevisas" i sig av att en medelålders vit man har sagt att hon har fel.

Strunt samma i fakta och verklighet - här har vi en medialt perfekt "könskonflikt".

Och så spinner det lös.

Dels är tjejen grälsjuk och gillar att stöka. Det ser man ganska snart om man kollar hennes twitter och blogg. Hon avfärdar de som är kritiska med att de endera är vita "You're White as fuck" som hon skrev till en kritisk Per Gudmundsson eller att de är män och män är det enligt hennes blogg OK att hata.

Dels är media med på noterna och förstorar upp varenda grej så mycket de kan.

Då blir det så här.

Åtminstone att litet tag. 

.

Backar man bakåt ett par steg och tittar på det så är det givetvis så att det handlar om ett 17-årigt popsnöre med en hitsingel och åsikt. Inget mer. Inget mindre.

Att stora delar av internet-Sverige engagerar sig i saken och att det exempelvis finns en tråd på FL om henne och att till och med JAG har lagt tid på att läsa några av hennes twitter-texter och blogg-inlägg - det är egentligen bara sjukt.

För det finns onekligen större och viktigare saker här i världen.

.

Så svaret på din fråga blir: för att världen är sjuk och har tappat alla proportioner.
    Tyvärr får hon alldeles för mycket utrymme. Vi kan ta det här med att en muslimsk mörkhyad kvinna invandrar från mena länderna skriver ett debattinlägg om de mörka skuggorna i förorterna som förtrycker muslimska kvinnor i Sverige. Det blir lite munhugg om att hon har fel men INGEN vågar ta den egentliga debatten ang denna hederskultur. Det är något dessa män alltid har gjort mot sina kvinnor och då ska vi inte röra i detta känns det som. Men om en vit man hade gjort detta och så som zara Larsson påstår att vita män inte ska kuva kvinnorna så känner jag att kallar man sig feminist så gäller detta ALLA män oavsett hudfärg även männen i Husby som förtrycker sina kvinnor. Men som sagt ingen vit vågar ta debatten idag av rädsla att bli kallad för rasist och invandrarkvinnorna tillåts/fortsätter leva under starkt förtryck fast de bor i samma Sverige som du, jag och Zara. Och undertiden denna invandrarkvinna försökte göra sin röst hörd hade zara Larsson fullt upp med sig själv än att ställa upp för en annan kvinna och slåss för feminismen.
  • Smecker
    grind skrev 2015-07-29 12:09:12 följande:

Det märks att du inte är införstådd i fotbollens påverkan på samhället. Zlatan har tex själv medverkat i reklamfilm mot rasism som visats världen över. Märkligt att de inte anlitade Zara Larsson istället.

Den reklamfilmen hjälpte väl inte direkt, SD finns fortfarande kvar. Apropå fotbollens påverkan på samhället. Mellan 50 och 100 miljoner per år i poliskostnad. Apropå fotbollens påverkan på samhället, igen.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Smecker
    grind skrev 2015-07-29 13:34:13 följande:

Ideologier som feminism agerar likt religioner i människan. Känslomässiga blockeringar gör dessa personer oförmögna att ta till sig fakta som strider mot deras tro och framförallt är de beredda att gå långt i sin religions/ideologis namn.

Lät som en klockren beskrivning på hur omvärlden uppfattar Sverigedemokrater. Tur att Researchgruppen och liknande finns för att exponera SD-medlemmarnas fanatism och extremism.
  • Ego Lovers
    Ego Lovers skrev 2015-07-29 18:02:07 följande:
    Tyvärr får hon alldeles för mycket utrymme. Vi kan ta det här med att en muslimsk mörkhyad kvinna invandrar från mena länderna skriver ett debattinlägg om de mörka skuggorna i förorterna som förtrycker muslimska kvinnor i Sverige. Det blir lite munhugg om att hon har fel men INGEN vågar ta den egentliga debatten ang denna hederskultur. Det är något dessa män alltid har gjort mot sina kvinnor och då ska vi inte röra i detta känns det som. Men om en vit man hade gjort detta och så som zara Larsson påstår att vita män inte ska kuva kvinnorna så känner jag att kallar man sig feminist så gäller detta ALLA män oavsett hudfärg även männen i Husby som förtrycker sina kvinnor. Men som sagt ingen vit vågar ta debatten idag av rädsla att bli kallad för rasist och invandrarkvinnorna tillåts/fortsätter leva under starkt förtryck fast de bor i samma Sverige som du, jag och Zara. Och undertiden denna invandrarkvinna försökte göra sin röst hörd hade zara Larsson fullt upp med sig själv än att ställa upp för en annan kvinna och slåss för feminismen.
    Råkade skicka innan jag var klar.

En vacker dag kommer inte dessa mörka skuggor vara mörka skuggor i Husby, Tensta, Angered, Rosengård utan även i Stockholms, Göteborg och Malmö innerstad och skuggorna på nätet kommer ske på öppen gata pga att kvinnor inte kan stödja varann när de påtalar ett problem. I mina ögon accepterar media att invandrarkvinnor får tåla att deras landsmän fortsätter att förtrycka dom här i Sverige för vi har viktigare saker för oss och det är att kollektivt hata vita medelålders män på bästa och mest sedda medie tid. Då kan tom jag som kvinna känna att feministerna har förlorat kampen om man inte får kritisera de mörka skuggorna också utan enbart vita män.
  • Psykologistuderande
    micromat skrev 2015-07-29 12:54:33 följande:

Blir inte ett dugg förvånad faktiskt. Detta hyckleri och denna dubbelmoral som så många predikar och accepterar. Att man får hata så länge man hatar rätt.

Jag håller absolut med feminister om flertalet frågor bland annat om jämlikhet men det ska vara jämlikt åt båda hållen. Däremot tycker jag att man går helt fel till väga om man lägger sig på samma nivå som män som trycker ner kvinnor på olika vis.

Det ger absolut feminismen ett dåligt rykte.

Män får man hata, rasister och homofober får man hata. Man skriver gärna debatter, skapar mediadrev, sänder tvprogram osv för att trycka ner och nervärdera dessa människor med fel åsikter.

Men jävlar i min lilla låda om någon av dessa "grupper" uttrycker sig om sina åsikter. Jag är varken man, rasist eller homofob. Däremot är det tydligt att vissa saker människor och åsikter får man hata och skapa stora mediadrev om. Det syns gång på gång.

Att fördöma andra för det dom gör, när man gör precis samma sak.

Exempel: Man går ut och fördömer rasister för att dom nedvärderar och trycker ner andra. Man säger att rasister är det vidrigaste som finns att dom inte borde få existera osv blaha.

Det är samma princip med manshatet och mot homofober. Dom får man trycka ner och berätta om vilka vidriga människor dom är.

Människor som hatar dessa grupper är inte ett dugg bättre än grupperna dom hatar, dom sköter sig precis lika illa och gör precis samma korkade saker.

Inser inte folk det? Hur kan man acceptera att vissa grupper får tryckas ner på grund utav sina åsikter men inte andra?

Hur kan man fördöma mobbing och samtidigt vara en mobbare? Det är den nivå det ligger på.

Se bara på hela Adam Tensta grejen. Det är ett lysande exempel på dubbelmoralen i dess fulla prakt.

Micromat; det finns en skillnad och den ligger i att hata uppåt eller att hata neråt i hierarkin. Som kvinna, som hatar män, hatar du uppåt. Kvinnor är underordnade män vilket i sig är grunden till feminismens kamp, att uppnå en total jämlikhet. Som rasist hatar du människor av annan härkomst, människor som är i minoritet i vårt samhälle och som homofob hatar du också en redan utsatt minoritetsgrupp. Där har du, enligt min åsikt, skillnaden.

Däremot kan jag anse att det finns ett stort problem i att gruppera människor som så ofta görs numera; man talar om män som en enda homogen grupp, om muslimer på samma sätt och tillskriver dessa grupper vissa egenskaper - när det kommer till hat; negativa egenskaper. Personligen håller jag med; hat är aldrig okej - att näthata/mobbas och dylikt är inte okej men jag ser ändock skillnaden när en underordnad person/grupp gör det mot en överordnad person/grupp.

/Linda
  • Smecker
    Dr Nail skrev 2015-07-29 18:01:51 följande:

Reaktionerna räknar hon iskallt med, det är jag helt övertygad om. När jag säger "hon" menar jag naturligtvis hela hennes team.

Inte direkt hjärnkirurgi att räkna ut hur folk kommer reagera i ett så polariserat samhälle som Sverige.

Verkar som om du har bra koll där. Självklart skall man räkna med att få våldtäkts- och dödshot av medelålders män om man uttrycker obekväma åsikter. Säkrast att ha ett "team" då, kan ju gå illa annars.

Hur är det med kvinnor som går på krogen och blir bjudna på en drink? Skall de räkna med att bli våldtagna, och ha ett team redo?

Konstigt att det är så mycket kvinnor räknar med här i världen, på grund av män.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?