• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • Flash Gordon
    Mentat skrev 2015-07-27 18:24:01 följande:

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

Klart det skiljer beroende på vem det är som hatar. Har det alltid gjort och kommer det alltid att göra.

Det fina hatet. Det goda hatet.
    .

Den här texten pekar tydligt ut skillnaderna:
    http://www.expressen.se/kultur/ratt-sorts-klassresa-for-vanstervalsignelse/

Där den ena unga tjejen med sitt feministiska prat är "befriande kaxig" ...

... är den andra (Alice Teodorescu) "hämningslöst självhävdande" i ordens negativa bemärkelse och anklagas för att ha gett ett "genomideologiserat" sommarprogram - åter i ordens negativa bemärkelse.

Länk till Alice sommarprat:

Alice

eller denna, med risk för att FL:s script pajar länken:

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/582925?programid=2071&playepisode=582925

.
    Särskilt de första 10 minuterna är intressanta. Där hon pratar om sin uppväxt i en kommunistisk diktatur.

Varsågoda!
  • grind
    Smecker skrev 2015-07-29 11:57:21 följande:

Jag förstår inte vad du invänder mot, självklart är Zlatan en oerhört mycket större opinionsbildare än Zara. I frågor som rör rosa eller gula fotbollsskor, domarens insats i senaste matchen eller Lamborghini vs Ferrari.

Det märks att du inte är införstådd i fotbollens påverkan på samhället. Zlatan har tex själv medverkat i reklamfilm mot rasism som visats världen över. Märkligt att de inte anlitade Zara Larsson istället.
  • nihka
    Mentat skrev 2015-07-29 11:06:51 följande:
    Nu var det ju, återigen, inte huvudsakligen ZL jag kritiserade utan recensenten.
    Jag ser recensionen ungefär som ett oneliner med länk till förklaring och då låter man inte bli att ha med innehållet i länken i diskussionen om texten. Varför vill du dela upp det så här?
  • micromat

Blir inte ett dugg förvånad faktiskt. Detta hyckleri och denna dubbelmoral som så många predikar och accepterar. Att man får hata så länge man hatar rätt.

Jag håller absolut med feminister om flertalet frågor bland annat om jämlikhet men det ska vara jämlikt åt båda hållen. Däremot tycker jag att man går helt fel till väga om man lägger sig på samma nivå som män som trycker ner kvinnor på olika vis.

Det ger absolut feminismen ett dåligt rykte.

Män får man hata, rasister och homofober får man hata. Man skriver gärna debatter, skapar mediadrev, sänder tvprogram osv för att trycka ner och nervärdera dessa människor med fel åsikter.

Men jävlar i min lilla låda om någon av dessa "grupper" uttrycker sig om sina åsikter. Jag är varken man, rasist eller homofob. Däremot är det tydligt att vissa saker människor och åsikter får man hata och skapa stora mediadrev om. Det syns gång på gång.

Att fördöma andra för det dom gör, när man gör precis samma sak.

Exempel: Man går ut och fördömer rasister för att dom nedvärderar och trycker ner andra. Man säger att rasister är det vidrigaste som finns att dom inte borde få existera osv blaha.

Det är samma princip med manshatet och mot homofober. Dom får man trycka ner och berätta om vilka vidriga människor dom är.

Människor som hatar dessa grupper är inte ett dugg bättre än grupperna dom hatar, dom sköter sig precis lika illa och gör precis samma korkade saker.

Inser inte folk det? Hur kan man acceptera att vissa grupper får tryckas ner på grund utav sina åsikter men inte andra?

Hur kan man fördöma mobbing och samtidigt vara en mobbare? Det är den nivå det ligger på.

Se bara på hela Adam Tensta grejen. Det är ett lysande exempel på dubbelmoralen i dess fulla prakt.

• grind
    micromat skrev 2015-07-29 12:54:33 följande:

Blir inte ett dugg förvånad faktiskt. Detta hyckleri och denna dubbelmoral som så många predikar och accepterar. Att man får hata så länge man hatar rätt.

Jag håller absolut med feminister om flertalet frågor bland annat om jämlikhet men det ska vara jämlikt åt båda hållen. Däremot tycker jag att man går helt fel till väga om man lägger sig på samma nivå som män som trycker ner kvinnor på olika vis.

Män får man hata, rasister och homofober får man hata. Man skriver gärna debatter, skapar mediadrev, sänder tvprogram osv för att trycka ner och nervärdera dessa människor med fel åsikter.

Men jävlar i min lilla låda om någon av dessa "grupper" uttrycker sig om sina åsikter. Jag är varken man, rasist eller homofob. Däremot är det tydligt att vissa saker människor och åsikter får man hata och skapa stora mediadrev om. Det syns gång på gång.

Exempel: Man går ut och fördömer rasister för att dom nedvärderar och trycker ner andra. Man säger att rasister är det vidrigaste som finns att dom inte borde få existera osv blaha.

Det är samma princip med manshatet och mot homofober. Dom får man trycka ner och berätta om vilka vidriga människor dom är.

Människor som hatar dessa grupper är inte ett dugg bättre än grupperna dom hatar, dom sköter sig precis lika illa och gör precis samma korkade saker.

Inser inte folk det? Hur kan man acceptera att vissa grupper får tryckas ner på grund utav sina åsikter men inte andra?

Hur kan man fördöma mobbing och samtidigt vara en mobbare? Det är den nivå det ligger på.

Se bara på hela Adam Tensta grejen. Det är ett lysande exempel på dubbelmoralen i dess fulla prakt.

Ideologier som feminism agerar likt religioner i människan. Känslomässiga blockeringar gör dessa personer oförmögna att ta till sig fakta som strider mot deras tro och framförallt är de beredda att gå långt i sin religions/ideologis namn.
  • grind
    grind skrev 2015-07-29 13:34:13 följande:

Ideologier som feminism agerar likt religioner i människan. Känslomässiga blockeringar gör dessa personer oförmögna att ta till sig fakta som strider mot deras tro och framförallt är de beredda att gå långt i sin religions/ideologis namn.

Det är många som förfasar sig över att Jehovas utesluter släktingar och vänner som tar avstånd från deras trosbekännelse.

Samtidigt skulle de göra detsamma mot nära och kära om någon skulle få för sig att ta avstånd deras värderingar.
  • nihka
    micromat skrev 2015-07-29 12:54:33 följande:

Dr Nail skrev 2015-07-29 12:15:27 följande:

Vem eller vad är Zara Larsson?

Vem: Sångartist med starka åsikter som har sommarpratat.

Vad: Någon man inte lyssnar på innan man kommenterar.
  • VackraFlicka

Vem: Zara Larsson är en ung, oerfaren och bortskämd sångerska.

Vad: En person vars vänsterfeministiska åsikter man med lätthet kan förkasta.
  • nihka
    nihka skrev 2015-07-29 15:18:57 följande:

Vem: Sångartist med starka åsikter som har sommarpratat.

Vad: Någon man inte lyssnar på innan man kommenterar.
    VackraFlicka skrev 2015-07-29 16:15:14 följande:
    Vem: Zara Larsson är en ung, oerfaren och bortskämd sångerska.

Vad: En person vars vänsterfeministiska åsikter man med lätthet kan förkasta.
    Vad tyckte du om hennes sommarprat?

Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?