• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • Smecker
    grind skrev 2015-07-29 00:47:39 följande:

Hon är inte en av Sveriges främsta opinionsbildare. Hon är känd såväl nationellt och internationellt som sångerska och det är en fullt legitim benämning.

grind skrev 2015-07-29 00:50:22 följande:

@Smecker

Du får gå in och ändra hennes wikisida.

Står att hon bara är "Singer". Typisk sexism.

en.m.wikipedia.org/wiki/Zara_Larsson

Din uppfattning om vad som är en opinionsbildare behöver en uppdatering in i 2015. Men jag förstår att det kan vara svårt om ens kvinnosyn är från 1945.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Smecker
    Ego Lovers skrev 2015-07-29 00:51:38 följande:

Tyvärr måste hon väcka opinion eftersom branschen som sångerska är extremt tuff och sticker inte hennes låtar ut måste hon sticka ut därav hennes feministiska sida. Tror helt ärligt att hon är en produkt av ett bolag som vill tjäna pengar och därför kör hon dessa uttalanden för att få folk att lyssna på hennes musik. Hon påstår i media att hon inte alls är ledsen över att hon inte var dragplåstret på Bråvalla ändå klagar hon på att hon fick spela på eftermiddagen. Samma sak när SVT strök hennes allsång från allsång på Skansen och hon istället fick sjunga den när etern var släckt. I tidningarna var hon politiskt korrekt "nä hag är inte ledsen, jag förstår. På sin Twitter eller Facebook eller var hon nu skrev skrev hon glöm nu inte att kolla på mitt allsångsnummer som SVT strök.

Så visst hon vill synas för sin sång egentligen men är inte mer än en medelmåtta ock måste tv stryka nummer är det hon som först och främst stryks för hon är ingen "riktig" kändis.

Och detta blir hon givetvis ledsen för men säger en sak till Aftonbladet och sedan raggar tittare ändå. Hade hon inte brytt sig hade hon inte påtalat att det var sååå viktigt för hennes fans att kolla på hennes allsångsnummer.

Tom min elva åriga dotter tycker fenomenet Zara Larson tar för stora proportioner till vad hon levererar i musikväg.

Och om hon inte hade blivit utsatt för det manskollektivistiska hat-drevet av män som delar grinds kvinnosyn så hade fenomenet handlat mer om musik än opinion. Men.. ja.

Resten av ditt inlägg innehöll oerhört mycket personligt tyckande och tolkningar, och det är ju fullt tillåtet att ha en åsikt i frågan.
  • Ego Lovers
    Smecker skrev 2015-07-29 01:41:15 följande:
    Och om hon inte hade blivit utsatt för det manskollektivistiska hat-drevet av män som delar grinds kvinnosyn så hade fenomenet handlat mer om musik än opinion. Men.. ja.

Resten av ditt inlägg innehöll oerhört mycket personligt tyckande och tolkningar, och det är ju fullt tillåtet att ha en åsikt i frågan.
    Helt riktigt! Inte fan har jag nån fakta i saken utan just bara tyckandet.
  • Ego Lovers

Sedan är ju hot om våld och död aldrig okej!
    Utan man får vackert svälja andras åsikter eller försöka argumentera och diskutera än att kritisera med hot och hat.

• grind

Smecker. Du är bra rolig. Jag antar att du även tycker det är fel att beskriva Zlatan som fotbollsspelare.

Nej, du. Ditt tyckande är direkt löjeväckande vilket förvisso är förståeligt när du inte har några vettiga argument.

• grind
    Smecker skrev 2015-07-29 01:41:15 följande:

Vsrför förminskar du Ego Lovers? Du har ju själv bara skrivit dina personliga åsikter och tolkningar.
  • Mentat
    glutten skrev 2015-07-28 19:28:43 följande:
    Du verkar inte överdrivet smart, ärligt talat. Men håll du fast vid dina väderkvarnar och halmgubbar om du trivs med dem! Att beskylla andra för att inte kunna se saker från olika synvinklar när det är du själv som vägrar ta in något annat än din egen tolkning av vad som står i en recension av ett sommarprat - med orden "vad som sagts i själva sommarpratet är irrelevant!!!" - är väl bevis nog på din grunda intellektuella förmåga.
    Tack, min intellektuella förmåga är det inget fel på, snarare tvärtom. Om man behöver ta till personangrepp i en diskussion visar det snarast på en brist på sakliga argument.

Jag har lyssnat på programmet och Zara Larsson har onekligen fastnat i en tankevärld där kön har en oproportionerligt stor del. För all del, hon är ung och i den åldern är man inte känd för att tänka efter och se olika sidor av saken. Recensionen är fortfarande grotesk: Att påstå att manshat är något sunt är helt enkelt inte det.

Låt oss fortsätta på parallellen med islam: Det värsta exemplet Zara anförde var från Afghanistan och kvinnans ställning i den muslimska världen är onekligen usel. Nu drog Zara slutsatsen att det är mannen som är felet, men antag att hon i stället hade dragit slutsatsen att kulturen var felet och förklarat sitt hat mot islam. Hade recensenten då skrivit att "hat mot islam är sunt"? Givetvis inte.

Rasism och sexism borde vara exakt lika illa, det är min poäng. Bevisligen finns det gott om människor som vill ursäkta sexismen, i alla fall då den riktar sig mot män.
  • Mentat
    Har gjort det skrev 2015-07-28 22:28:42 följande:
    Jag har lyssnat på programmet och hon säger många tänkvärda saker men jag ställer mig samma fråga som någon innan: Varför är det okej att hata män?

Var ska alla män buntas ihop med psykfallen? Vad är vitsen med det?

Vad är det för skillnad på att hata alla män för att några är idioter mot rasister som hatar alla  alla invandrare för att några är idioter?

Kan någon förklara??
    Jag håller med och det var därför jag tog upp det här ämnet: Att hata män borde vara exakt lika vansinnigt som att hata kvinnor eller någon annan grupp som man föds till.

I svensk offentlig debatt är det bevisligen inte så. Ingen tidning skulle publicera något som förklarade att "kvinnorhat är sunt". Den här skillnaden är det jag vill belysa. Om man propagerar för jämställdhet borde man ju, rent logiskt, hålla med mig.
  • Speakers Corner

Jag kan hålla med om att ordet manshat i rescensionen var olyckligt.
    Men jag tror man måste se det i kontext av att det finns ett patriarkat och att kvinnor i så mångt och mycket blir behandlade som andraklassens medborgare.
    Hat är aldrig bra från något håll, men det kan vara förståeligt om man blivit tillräckligt utsatt.
    Det är ett uttryck för den vanmakt och sorg många kvinnor känner över hur orättvist dom blir behandlade.
    Ur det perspektivet är det en naturlig reaktion att känna hat, det betyder inte att det är rätt men blir man tillräckligt trampad på så kommer hatet så fungerar vi människor.

Men naturligtvis är det inte enskilda manliga individer man hatar, det är dom manliga strukturerna och könsrollerna man hatar som begränsar oss alla.
    Angrip dom och spräng dom och låt människor få vara sig själva utan förväntningar kopplat till kön och behandla människor lika oavsett vad dom har mellan benen, då försvinner också hatet.
    Det är där det måste börja, där vi alla är människor och inte kön först och främst, där det inte finns grupper att hata, bara människor som gör så gott dom kan.

• Speakers Corner
    grind skrev 2015-07-29 01:26:43 följande:
    Ja, att vara sånferska är att synas. Hon kan mycket väl bara föra fram ett budskap som skivbolaget uppmanat henne till.
    Precis som du för fram ett budskap som grundar sig i önsketänkande snarare än någon verklighetsförankring.
    För varje inlägg här sjunker du djupare och djupare i den trovärdighet du inte ens hade från början.

Du vet man brukar säga att det går inte att ändra någons åsikt som inte är öppen för förändring och utveckling.
    Så jag avböjer vidare diskussion med dig.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?