• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • grind
    Johan75 skrev 2015-07-29 10:04:26 följande:

Hela den här Zara-Larsson-grejjen är nog tyvärr den "offentliga debatt" som gjort mig mest nedstämd på flera år. Den mängd av grinollar som plötsligt välde fram. Vuxna människor dessutom. 

Tappade nog lite av förhoppningarna på vårt släkte den här sommaren. 

Intressant när det anspelas på machokulturen som ett argument för att acceptera en feministisk beskrivning av världen. Jag och många med mig är allt för intelligenta för att falla för sådant.

För egen del skulle jag aldrig agera särskilt beskyddande mot någon kvinna som machokultiren föreslår.

Livbåtar kommer i. En kvinna är före mig i kön. Perfekt! Henne knuffar vi i så kommer vi längre fram. I dagens samhälle råder djungelns lag och gamla kvinnobeskyddande machideer om att kvinnor ska skyddas håller successivt på att försvinna. Det är därför Zara får det bemötande hon får. Den machokultur som hon vill skrota hade skyddat henne men den finns knappt kvar.
  • Smecker
    grind skrev 2015-07-29 10:26:36 följande:

Intressant när det anspelas på machokulturen som ett argument för att acceptera en feministisk beskrivning av världen. Jag och många med mig är allt för intelligenta för att falla för sådant.

För egen del skulle jag aldrig agera särskilt beskyddande mot någon kvinna som machokultiren föreslår.

Livbåtar kommer i. En kvinna är före mig i kön. Perfekt! Henne knuffar vi i så kommer vi längre fram. I dagens samhälle råder djungelns lag och gamla kvinnobeskyddande machideer om att kvinnor ska skyddas håller successivt på att försvinna. Det är därför Zara får det bemötande hon får. Den machokultur som hon vill skrota hade skyddat henne men den finns knappt kvar.

Så istället för att ha en kultur där mån förväntas låta bli att uppföra sig som as och rövhål mot kvinnor, så tycker du att vi skall ha en kultur där män skall skydda kvinnor mot andra män.

Det var en lite annorlunda approach på det där med eget ansvar, men jag förstår vad det bottnar i.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Smecker
    grind skrev 2015-07-29 10:32:02 följande:

@smecker

Zara Larsson större opinionsbildare än Zlatan? Ja, du är bra rolig du. Majoriteten av Sveriges befolkning vet inte ens vem Zara Larsson är.

Din intellektuella förmåga är på så låg nivå att det är komiskt.

Det är symptomatiskt med att komma med personangrepp när man inser att man har trampat i klaveret. Hur stor opinionsbildare man är har rätt liten korrelation med hur känd man är att göra, och det vet du. Det finns mega-kändisar som är obefintliga opinionsbildare. En ännu större majoritet av Sveriges befolkning har ingen aning om vad Zlatans åsikt i olika frågor är. Så.. bollen är din.
  • nihka
    Mentat skrev 2015-07-29 09:12:42 följande:
    Det jag har propagerat för är att det skall anses lika illa att uttrycka hat mot män som det är att uttrycka hat mot kvinnor. Bevisligen är det inte så idag, annars hade inte artikeln kunnat publiceras.
    Det gjorde Zara också, hon tog upp män som utsatts för hat från män från machokulturen.

• Mentat
    nihka skrev 2015-07-29 10:55:48 följande:
    Det gjorde Zara också, hon tog upp män som utsatts för hat från män från machokulturen.
    Nu var det ju, återigen, inte huvudsakligen ZL jag kritiserade utan recensenten.
  • Nidingbane

Konstig egentligen, men såsom diskussionen artat sig så är det förmodligen ganska psykologiskt typiskt hur tjejerna svarar dem som de ser som motståndare såhär. Jag tänker då t ex på Niklas Strömstedt sång "Flickor talar om kärleken, män de gör ju ingenting alls".

• grind
    Smecker skrev 2015-07-29 10:40:51 följande:

Det är symptomatiskt med att komma med personangrepp när man inser att man har trampat i klaveret

Ja, det är väl därför du inte kan skriva ett inlägg utan multipla personangrepp.

Zlatan är en större opinionsbildare än Zara Larsson. Komiskt att du kommer och påstår att Zara Larsson skulle påverka mer.
  • Smecker
    grind skrev 2015-07-29 11:24:18 följande:

Ja, det är väl därför du inte kan skriva ett inlägg utan multipla personangrepp.

Zlatan är en större opinionsbildare än Zara Larsson. Komiskt att du kommer och påstår att Zara Larsson skulle påverka mer.

Det är dessvärre inte du som kan skilja på sak och person. Eller för den delen skilja på personangrepp och konstaterande av fakta. Min personliga åsikt är att det knappast är förvånande, med tanke på ur vilken genpool SD rekryterar sin medlemsbas ur.

Ja du har såklart rätt. I frågor som rör vilken färg man skall ha på fotbollsskorna, och ifall fransmän är efterblivna, och ifall domaren var blind eller inte, så är Zlatan en av världens största opinionsbildare. I svenska samhällsfrågor, där gled rodret ur den manliga handen, där är en sjuttonåring sångerska en större opinionsbildare.
  • grind

Som sagt. Det är dina känslor och din lilla vörldsbild som gör att du inbillar dig att en okänd sångare skulle vara en större opinionsbildare än Zlatan som är Sveriges mest kända person och uppskattad av miljon tals människor.

• Smecker
    grind skrev 2015-07-29 11:38:59 följande:

Som sagt. Det är dina känslor och din lilla vörldsbild som gör att du inbillar dig att en okänd sångare skulle vara en större opinionsbildare än Zlatan som är Sveriges mest kända person och uppskattad av miljon tals människor.

Jag förstår inte vad du invänder mot, självklart är Zlatan en oerhört mycket större opinionsbildare än Zara. I frågor som rör rosa eller gula fotbollsskor, domarens insats i senaste matchen eller Lamborghini vs Ferrari.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?