• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • Flash Gordon
    Speakers Corner skrev 2015-07-29 18:43:34 följande:
    ... det intressanta är att hon kan väcka såna reaktioner samtidigt som hon avfärdas som så oviktig.
    Så varför då överhuvudtaget bry sig om hennes åsikter såpass att man protesterar.
    Det är väl bara att låta det passera om hon nu är så oviktig.
    Det håller inte.

Du har rätt i detta, men som jag skrev: världen är sjuk.

Eller, kanske ändå inte helt och hållet. Det finns trots allt en logik i det som sker.

Det vi ser här är nämligen inte på riktigt. Det är ett spel. Ett spel som främst media driver.

Larsson är vare sig den första eller sista som används som en spelbricka (med eller mot sitt förstånd och vilja) i någonting som handlar om att skapa uppmärksamhet och röra upp känslor. Då finns det absolut folk som går i fällan och reagerar. Klantigt, men så fungerar människan.

En gång i tiden var det Linda Skugge som hade den rollen i media-Sverige. Hon som ung tjej  skrev "kaxiga" krönikor i Expressen som retade folk (män och kvinnor, mind you). Hon fick sin uppmärksamhetshunger stillad och hyfsat bra betalt för det medan Expressen sålde lösnummer.

För en 10-15 år sedan fanns det ett band som hette Sahara Hotnights, kommer du ihåg dem? De var då i exakt samma position som hon Larsson är i idag. Men de hade inte twitter och bloggar där de sekundsnabbt kunde håna och "dissa" folk och fä som inte höll med i deras teorier om vad som var fel med världen.

Och så nu den här tjejen.

Jag tycker man kan låta henne hållas utan att bråka med 'na. Åtminstone så länge hon inte ger sig på personer och kallar dem saker man inte bör kalla folk och liknande.

*att hon rasprofilerar Gudmundsson med att han är "White as fuck" (och därför inte har rätt att yttra sig enligt henne) eller att hon hånar han Günter (som sa åt henne att tagga ned när hon klagade på att hon inte var affischnamn) med "vem är det? lever han?" är inte OK*

Så kommer hon att köra sitt rejs ett tag nu och sedan, förr eller senare, kommer någon annan att ta över den roll hon har idag.
  • Flash Gordon
    grind skrev 2015-07-29 19:13:10 följande:
    Det där med att det skulle vara medelålders män låter som en typisk fördom. På en annan sida läste jag att det var just vita medelålders män vilket återigen är en fördom baserat på feministisk ideologi snarare än fakta.
    Är väl bara att kolla på de öppna kommentarer kring artiklar om tjejen som finns i exempelvis kvällstidningarna?

Är det bara vita, medelålders män som är kritiska till henne?
  • Ego Lovers
    nihka skrev 2015-07-29 18:37:10 följande:
    Du har inte heller lyssnat på hennes sommarprat, eller hur?

Hon tar nämligen upp hederkulturen också.
    Det är inte det som det skrivs om i media om du nu har missat det. Det är vad tidningarna ger zara för utrymme som hon gör självmål gång på gång. I sitt sommarprat får hon utrymme utan att bli avbruten eller behöva ragga lyssnare till låtar som media tagit bort från tablån. Det som skrivs i media det utrymmet hon får där jan hon tyvärr inte förvalta utan att försöka få mer folk att lyssna på sina låtar och där förlorar hon sin röst för kvinnorna.
  • Dr Nail
    nihka skrev 2015-07-29 19:21:08 följande:

Du har ju uppenbarligen inte hört hennes sommarprogram heller om du inte hunnit ratta in henne mellan nu och när du frågade vem/vad hon är. Men du liksom många andra här i tråden som inte lyssnat på henne har ändå många synpunkter.

Hon pratar om egna upplevelser.

Sedan gör hon saker som att trä på en kondom på benet (hela vägen upp över vaden) för att visa att ingen kille är så stor att han inte kan ha kondom. Det är bra uppmärksamhet. 77k likes (och kommentarer i internationell press). RFSU kunde inte ha gjort det bättre.

instagram.com/p/xfGscFD1rW/

Jag vet mycket väl vem hon är. Jag ljög med min fråga >:D ...men det var en genomtänkt lögn som skulle leda fram till själva poängen (som kvarstår): hon är en känd sångerska, men varför ska det göra henne till en intressant politisk debattör? Vad har hon för utbildning och/eller erfarenhet? Är politik nåt man kan automatiskt? Vill du hyra in henne som rörmokare också, hon är säkert skitbra på det med, hon har ju en apmassa följare på insta :D

Och ja, jag har sett hennes instagram....kondombilden var lite kul, allt annat är skittråkigt, men jag är nog för gammal/kräsen.
  • nihka
    Ego Lovers skrev 2015-07-29 20:21:52 följande:
    Det är inte det som det skrivs om i media om du nu har missat det. Det är vad tidningarna ger zara för utrymme som hon gör självmål gång på gång. I sitt sommarprat får hon utrymme utan att bli avbruten eller behöva ragga lyssnare till låtar som media tagit bort från tablån. Det som skrivs i media det utrymmet hon får där jan hon tyvärr inte förvalta utan att försöka få mer folk att lyssna på sina låtar och där förlorar hon sin röst för kvinnorna.
    Du skrev: "Och undertiden denna invandrarkvinna försökte göra sin röst hörd hade zara Larsson fullt upp med sig själv än att ställa upp för en annan kvinna och slåss för feminismen."

Fullt upp med sig själv, var? Jag trodde du menade i sitt sommarprogram och där pratar hon om hederskultur. Hade du lyssnat innan du kommenterade?
  • nihka
    Dr Nail skrev 2015-07-29 20:34:02 följande:
    Jag vet mycket väl vem hon är. Jag ljög med min fråga >:D ...men det var en genomtänkt lögn som skulle leda fram till själva poängen (som kvarstår): hon är en känd sångerska, men varför ska det göra henne till en intressant politisk debattör? Vad har hon för utbildning och/eller erfarenhet? Är politik nåt man kan automatiskt? Vill du hyra in henne som rörmokare också, hon är säkert skitbra på det med, hon har ju en apmassa följare på insta :D

Och ja, jag har sett hennes instagram....kondombilden var lite kul, allt annat är skittråkigt, men jag är nog för gammal/kräsen.
    Hon är en ung tjej som funderar över saker som unga funderar över och man lyssnar på henne. Det är allt som krävs som kvalifikation. Du och jag bestämmer inte vem som ska lyssna på vem. Det är så bloggvärlden fungerar och hon har knäckt koden där - uppenbarligen - eftersom hon får så mycket uppmärksamhet och har så många följare.
  • Ego Lovers
    nihka skrev 2015-07-29 20:49:38 följande:
    Du skrev: "Och undertiden denna invandrarkvinna försökte göra sin röst hörd hade zara Larsson fullt upp med sig själv än att ställa upp för en annan kvinna och slåss för feminismen."

Fullt upp med sig själv, var? Jag trodde du menade i sitt sommarprogram och där pratar hon om hederskultur. Hade du lyssnat innan du kommenterade?
    Du hängde nog inte alls med utan mediedrevet med gunter
  • Johan75
    Dr Nail skrev 2015-07-29 20:34:02 följande:

Men det riktigt intressanta (åtminstone ur min synvinkel) är väl inte vad Zara säger eller skriver? Det är ju hur det hon säger och skriver bemöts.

Jag har mycket enklare att förstå att något slags hat uppstår hos unga kvinnor som dagligen tar emot döds- och våldtäktshot från medelålders män än vad jag förstår medelålders mäns hat (fast mest gråtande) över vad en 17 årig tjej säger på sociala medier. 

Det kanske inte är så att ett sorts hat är "rätt" och ett annat hat är "fel", men ett är (som jag ser det) väldigt mycket mer "fel".
    Behold, i come as a thief.
  • nihka
    Ego Lovers skrev 2015-07-29 21:21:53 följande:
    Du hängde nog inte alls med utan mediedrevet med gunter
    Jag hänger inte alls med på vad du menar här. Kan du förklara?
  • Dr Nail
    nihka skrev 2015-07-29 21:01:03 följande:

Hon är en ung tjej som funderar över saker som unga funderar över och man lyssnar på henne. Det är allt som krävs som kvalifikation. Du och jag bestämmer inte vem som ska lyssna på vem. Det är så bloggvärlden fungerar och hon har knäckt koden där - uppenbarligen - eftersom hon får så mycket uppmärksamhet och har så många följare.

Nej, för mig är det helt chill, jag är som sagt en gammal man, tillhör inte direkt målgruppen :) Lite kul att betrakta cirkusen bara. Hoppas det går bra för henne och att hon inte glömmer att fokusera på själva anledningen varför vi öht pratar om henne - musiken.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?