• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • Johan75
    Mentat skrev 2015-07-30 11:00:25 följande:
    OK, jag konstaterar att du använder begreppet "förstå" som synonymt med "hålla med". I så fall kan vi vända på steken och konstatera att du inte heller förstår.

Dessutom kan vi konstatera att det inte saknas apologeter för manshatet. Motsvarande hat mot andra grupper hade däremot aldrig, aldrig accepterats!
    Men hur tar sig detta manshat uttryck rent praktiskt? När jag som 40-årig vit man går ut i samhället - var möter jag detta hat? 

Tonårstjejer som väljer att synas får konkreta hot riktade mot sig. Ibland har de även oturen att möta män som väljer att våldföra sig på dem. Människor av andra hudfärger och religioner får även de konkreta hot och konkret våld riktat mot sig. 

Var möter jag detta "manshat" som är lika illa som det hat som Zara och hennes unga tjejkompisar möter? 
    Behold, i come as a thief.
  • nihka
    Mentat skrev 2015-07-30 11:00:25 följande:
    OK, jag konstaterar att du använder begreppet "förstå" som synonymt med "hålla med". I så fall kan vi vända på steken och konstatera att du inte heller förstår.

Dessutom kan vi konstatera att det inte saknas apologeter för manshatet. Motsvarande hat mot andra grupper hade däremot aldrig, aldrig accepterats!
    Om man utgår som jag ifrån att det existerar en machokultur men du inte anser det så kan jag förstå hur man kan tolka det så. Finns det någon machokultur enligt din mening?

För att man talar om det ena betyder inte att man har sagt något om det andra, varken genom att ha pratat om det första eller inte ha pratat om det andra. Jag avgränsar mig bara för att man inte ska hamna för långt från ämnet.
  • grind
    Johan75 skrev 2015-07-30 11:10:04 följande:

Men hur tar sig detta manshat uttryck rent praktiskt? När jag som 40-årig vit man går ut i samhället - var möter jag detta hat? 

Tonårstjejer som väljer att synas får konkreta hot riktade mot sig. Ibland har de även oturen att möta män som väljer att våldföra sig på dem. Människor av andra hudfärger och religioner får även de konkreta hot och konkret våld riktat mot sig. 

Var möter jag detta "manshat" som är lika illa som det hat som Zara och hennes unga tjejkompisar möter? 

Det är knappast relevant. Att det finns vissa individer som utövar hat mot vissa grupper rent generellt i samhället är inget vidare argument för att hata en hel grupp tillbaka.

Tycker du även att det är rätt att hata muslimer pga ISIS?

Eller att hata kvinnor pga grupper som FI och ROKS?
  • nihka
    Johan75 skrev 2015-07-30 11:10:04 följande:

Du kan möta det om du kritiserar det eller bara påtalar det. Det är inte ovanligt att killar som motsätter sig machokulturen eller försvarar någon som blir utsatt för den blir kallade "mes" eller "bög" och att de ska rövknullas eller att man reducerar deras åsikter till att de finns där bara för att de ska få ligga med kvinnor.
  • Mentat
    nihka skrev 2015-07-30 11:16:33 följande:
    Om man utgår som jag ifrån att det existerar en machokultur men du inte anser det så kan jag förstå hur man kan tolka det så. Finns det någon machokultur enligt din mening?

För att man talar om det ena betyder inte att man har sagt något om det andra, varken genom att ha pratat om det första eller inte ha pratat om det andra. Jag avgränsar mig bara för att man inte ska hamna för långt från ämnet.
    Någon machokultur ser jag inte i Sverige, nej. I Sydamerika, Sydeuropa och en hel del andra delar av världen finns det nog något jag kan kalla machokultur men jag ser den inte i Sverige, inte i någon nämnvärd omfattning i alla fall.

Nu försvinner jag på semester och tvingas lämna tråden. Tack för diskussionen!
  • nihka
    Mentat skrev 2015-07-30 12:09:28 följande:
    Någon machokultur ser jag inte i Sverige, nej. I Sydamerika, Sydeuropa och en hel del andra delar av världen finns det nog något jag kan kalla machokultur men jag ser den inte i Sverige, inte i någon nämnvärd omfattning i alla fall.

OK. Det förklarar saken. Givetvis kan man inte motsätta sig något man anser inte (knappt?) finns.

Jag anser att machokulturen (jämte en massa andra kulturer i Sverige) finns i Sverige och att den dabbar både män och kvinnor om än inte i samma omfattning.

Trevlig semester!
  • Nidingbane
    Mentat skrev 2015-07-30 12:09:28 följande:

Där sa du något viktigt. För om vi jämför med det är i Sverige och hur det är på de flesta håll i världen, så kan nog svenska män snarare ses såsom några riktiga mesar. Själv vill jag dock inte se det på så sätt. Nej men jag kan nog däremot tycka att tjejer, kvinnor här lätt glömmer hur djävla macho världen förövrigt är. Ja för att inte säga hur macho vi varit här i Sverige. Vad finns det egentligen kvar av det t ex vikingen? Om man kan se det så, så är det kanske inte så tycker då jag att det inte ärt konstigt att det finns "män" som försöker bevara något, ja något litet av sin ursprungliga macho kultur. För helt lika lär vi kvinnor och män aldrig bli hur mycket vi än kan önska det. Nej man kan inte rå för det man föds till. Nej även om mycket kan bli bättre så skall vi nog snarare vara glada att vi kommit så långt som vi har gjort här i Sverige. Och det kommer alltid att finnas både de som anser man gjort för lite och för mycket. Så är det bara.    
  • Ego Lovers
    FDFMGA skrev 2015-07-30 10:47:14 följande:
    Det ena ursäktar inte det andra.

Du kan alltså inte ursäkta hatet som drabbat en 17-årig feminist med att andra också minsann har drabbats av näthat.

Den här tråden handlar också om reaktionen hos en gäng gråtmilt snarstuckna kärringar som å ena sidan påstår sig inte veta vem Zara Larsson är men samtidigt vet allt om hur hon tänker innerst inne och vilket syfte hon har.

Lättkränkta spåkärringar, månne!

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Näthatet mot zara är inte okej
  • Johan75
    grind skrev 2015-07-30 11:37:36 följande:
    Det är knappast relevant. Att det finns vissa individer som utövar hat mot vissa grupper rent generellt i samhället är inget vidare argument för att hata en hel grupp tillbaka.

Tycker du även att det är rätt att hata muslimer pga ISIS?

Eller att hata kvinnor pga grupper som FI och ROKS?
    Nej, det tycker jag inte. Inte heller tycker jag att "manshat" är något att förorda. Däremot ser jag skillnader mellan företeelserna - och därmed även en skillnad i hur ovärdigt det är att grina över fenomenen. 
  • Johan75
    nihka skrev 2015-07-30 12:06:15 följande:
    Du kan möta det om du kritiserar det eller bara påtalar det. Det är inte ovanligt att killar som motsätter sig machokulturen eller försvarar någon som blir utsatt för den blir kallade "mes" eller "bög" och att de ska rövknullas eller att man reducerar deras åsikter till att de finns där bara för att de ska få ligga med kvinnor.
    Fast det du beskriver är väl knappast något som är i närheten av det manshat som förekommer i den diskussion som tråden slingrar sig kring?
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?