• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • nihka
    Johan75 skrev 2015-07-29 21:37:09 följande:
    Men det riktigt intressanta (åtminstone ur min synvinkel) är väl inte vad Zara säger eller skriver? Det är ju hur det hon säger och skriver bemöts.

Jag har mycket enklare att förstå att något slags hat uppstår hos unga kvinnor som dagligen tar emot döds- och våldtäktshot från medelålders män än vad jag förstår medelålders mäns hat (fast mest gråtande) över vad en 17 årig tjej säger på sociala medier. 

Det kanske inte är så att ett sorts hat är "rätt" och ett annat hat är "fel", men ett är (som jag ser det) väldigt mycket mer "fel".

"Dessutom skrev hon på sin blogg att hon ?hatar det patriarkala samhälle vi lever i och hatar machokulturen? och att det är ?män i grupp? som upprätthåller patriarkatet.

Som svar sköljde en hatvåg över henne. Hon fick ta emot hot om våldtäkt, misshandel och till och med mord.

? Det är paradoxalt att de ska bevisa att sexism inte existerar genom att våldta mig."

http://www.svd.se/zara-larsson-nar-hatvagen-kom-ville-jag-lamna-sverige
  • felix le chat

Jag vet inte vad ni ser men jag ser en aspirerande popstjärna som insett
    vid ung ålder att hon inte kommer att bli någon stjärna och i stället satsar på
    politiken och tar som språngbräda sin ålder och sitt kön som alibi för
    ett antal krystade oneliners som skapar uppmärksamhet.
    Hon är riktigt media tränad och slipad för sin ålder.
    All lycka till henne och det parti som värvar henne. Gissar på MP.
    Fi självklart men utan riksdagsplats blir det ju inga pengar. No future.

• nihka
    Dr Nail skrev 2015-07-29 21:49:42 följande:
    Nej, för mig är det helt chill, jag är som sagt en gammal man, tillhör inte direkt målgruppen :) Lite kul att betrakta cirkusen bara. Hoppas det går bra för henne och att hon inte glömmer att fokusera på själva anledningen varför vi öht pratar om henne - musiken.
    Jag är också bara betraktare. Jag är inte en av hennes följare, men tycker fenomenet är intressant och tror inte det är pga av musiken att så många lyssnar på henne eller i vart fall inte orsaken till att man fortsätter.
  • Smecker
    grind skrev 2015-07-29 19:54:14 följande:

Hon talar om en person som är medelålders man och som levererat sina kommentarer icke anonymt.

Om hon nu mutat Facebook och IT leverantörer och fått fram fler identiteter får hon gärna meddela det men det finns ingen rimlighet i det. Tills identiteter tagits fram är de att betrakta som anonyma.

Det gjorde du tydligen inte, nej.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Johan75
    felix le chat skrev 2015-07-29 21:59:07 följande:

Jag ser en väldans massa "vuxna" människor som lägger alldeles för mycket krut på att försöka förklara vad en 17-årig flicka egentligen känner och tycker innerst inne. För de känner att det är en rättighet och en viktig sådan att få uttrycka detta. 
    Behold, i come as a thief.
  • grind
    Johan75 skrev 2015-07-29 22:04:19 följande:

Jag ser en väldans massa "vuxna" människor som lägger alldeles för mycket krut på att försöka förklara vad en 17-årig flicka egentligen känner och tycker innerst inne. För de känner att det är en rättighet och en viktig sådan att få uttrycka detta. 

De känet inte att det är en rättighet. Det är en rättighet.
  • Johan75
    grind skrev 2015-07-29 22:09:46 följande:
    De känet inte att det är en rättighet. Det är en rättighet.
    De två är inte en motsägelse. 
  • felix le chat
    Johan75 skrev 2015-07-29 22:04:19 följande:
    Det finns ett engelskt ordspråk;

"The proof is in the pudding "

Låt oss vänta 5 år och se om hon är på Billboardlistan
    eller i MP styrelse.

Att hon får mer uppmärksamhet kring sina uttalanden än sin musik
    borde väl ändå vara en fingervisning  ?

• Johan75
    felix le chat skrev 2015-07-29 22:13:01 följande:
    Det finns ett engelskt ordspråk;

"The proof is in the pudding "

Låt oss vänta 5 år och se om hon är på Billboardlistan
    eller i MP styrelse.

Att hon får mer uppmärksamhet kring sina uttalanden än sin musik
    borde väl ändå vara en fingervisning  ?
    Ja - låt oss vänta fem år.
  • Ego Lovers
    felix le chat skrev 2015-07-29 21:59:07 följande:

Upp som en stjärna ner platt som en pannkaka kan ju också stämma om bara tiden får utvisa.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?