Inlägg från: Speakers Corner |Visa alla inlägg
  • Speakers Corner

En del näthat är tydligen OK?

Jag kan hålla med om att ordet manshat i rescensionen var olyckligt.
    Men jag tror man måste se det i kontext av att det finns ett patriarkat och att kvinnor i så mångt och mycket blir behandlade som andraklassens medborgare.
    Hat är aldrig bra från något håll, men det kan vara förståeligt om man blivit tillräckligt utsatt.
    Det är ett uttryck för den vanmakt och sorg många kvinnor känner över hur orättvist dom blir behandlade.
    Ur det perspektivet är det en naturlig reaktion att känna hat, det betyder inte att det är rätt men blir man tillräckligt trampad på så kommer hatet så fungerar vi människor.

Men naturligtvis är det inte enskilda manliga individer man hatar, det är dom manliga strukturerna och könsrollerna man hatar som begränsar oss alla.
    Angrip dom och spräng dom och låt människor få vara sig själva utan förväntningar kopplat till kön och behandla människor lika oavsett vad dom har mellan benen, då försvinner också hatet.
    Det är där det måste börja, där vi alla är människor och inte kön först och främst, där det inte finns grupper att hata, bara människor som gör så gott dom kan.

• Speakers Corner
    grind skrev 2015-07-29 01:26:43 följande:
    Ja, att vara sånferska är att synas. Hon kan mycket väl bara föra fram ett budskap som skivbolaget uppmanat henne till.
    Precis som du för fram ett budskap som grundar sig i önsketänkande snarare än någon verklighetsförankring.
    För varje inlägg här sjunker du djupare och djupare i den trovärdighet du inte ens hade från början.

Du vet man brukar säga att det går inte att ändra någons åsikt som inte är öppen för förändring och utveckling.
    Så jag avböjer vidare diskussion med dig.
  • Speakers Corner
    Psykologistuderande skrev 2015-07-29 18:12:03 följande:
    Micromat; det finns en skillnad och den ligger i att hata uppåt eller att hata neråt i hierarkin. Som kvinna, som hatar män, hatar du uppåt. Kvinnor är underordnade män vilket i sig är grunden till feminismens kamp, att uppnå en total jämlikhet. Som rasist hatar du människor av annan härkomst, människor som är i minoritet i vårt samhälle och som homofob hatar du också en redan utsatt minoritetsgrupp. Där har du, enligt min åsikt, skillnaden.

Däremot kan jag anse att det finns ett stort problem i att gruppera människor som så ofta görs numera; man talar om män som en enda homogen grupp, om muslimer på samma sätt och tillskriver dessa grupper vissa egenskaper - när det kommer till hat; negativa egenskaper. Personligen håller jag med; hat är aldrig okej - att näthata/mobbas och dylikt är inte okej men jag ser ändock skillnaden när en underordnad person/grupp gör det mot en överordnad person/grupp.

/Linda
    Bra sammanfattning som jag bara kan hålla med om. 
  • Speakers Corner
    Dr Nail skrev 2015-07-29 18:01:51 följande:
    Reaktionerna räknar hon iskallt med, det är jag helt övertygad om. När jag säger "hon" menar jag naturligtvis hela hennes team.

Inte direkt hjärnkirurgi att räkna ut hur folk kommer reagera i ett så polariserat samhälle som Sverige.
    Varför ska hon behöva räkna med hat och hot för att hon säger sin åsikt.
    Men jag håller med themia, det intressanta är att hon kan väcka såna reaktioner samtidigt som hon avfärdas som så oviktig.
    Så varför då överhuvudtaget bry sig om hennes åsikter såpass att man protesterar.
    Det är väl bara att låta det passera om hon nu är så oviktig.
    Det håller inte.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?