• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • hilda123

Jag har med bokat in kommer vara i v18, 13/9. Längtar massor. Jag känner dock att jag vill ta reda på könet, inte för att det spelar någon roll men vår son tror stenhårt på att han ska få en lillebror så tänker att om det är en tjej kanske jag får bearbeta honom lite :) sen köper jag gärna lite bebiskläder innan denna gång då jag sist bara köpte vitt och beige :) hur känner ni andra med att ta reda på kön? Berättar ni för alla eller håller ni det för er själva?

• Madelen21
    hilda123 skrev 2015-09-23 11:51:07 följande:

Jag har med bokat in kommer vara i v18, 13/9. Längtar massor. Jag känner dock att jag vill ta reda på könet, inte för att det spelar någon roll men vår son tror stenhårt på att han ska få en lillebror så tänker att om det är en tjej kanske jag får bearbeta honom lite :) sen köper jag gärna lite bebiskläder innan denna gång då jag sist bara köpte vitt och beige :) hur känner ni andra med att ta reda på kön? Berättar ni för alla eller håller ni det för er själva?

Jag har inte tänkt på det där med att berätta för andra om kön än...
    Men tror nog att våra närmaste får veta typ mamma å pappa osv.

Här är det ingen som tror vad det blir, men vi i familjen hoppas på en lillasyster då vi har 2 pojkar och en flicka. Men vi är glada vad än det blir. huvudsaken att allt går bra och att bäbis mår bra :)
    Synd jag inte hinner ha rutin ul innan helgen.. Vi ska nämligen på en klädbytardag här då. Hade tänkt att köpa en bäbis overall blandannat.. Får köpa nåt unisex.. Hade varit roligare å veta innan, men men :) Blir ytterligare en klädbytardag i oktober oxå så :) Jag har ju en hel del kläder sen innan men det är ju så sjukt roligt med barnkläder.. Sen har jag gett bort mycket flickkläder åt min syster som fick barn i våras, så ännu en anledning till att vi vill veta könet :)
  • Tessie83

Har rul 29/10, vecka 18+3 då. Känns så låååångt kvar.

Vi berättade för familjerna och flera av våra närmaste vänner typ direkt. Även för mina kollegor berättade jag det för i vecka 7-8. Mådde så dåligt då och gick ner till 75% i V8. Eftersom alla våra vänner och kollegor vet vad som hänt oss så vill jag ju kunna berätta om något gått fel också. Lika bra att köra med öppna kort direkt. Dock berättade vi för våra farmödrar nu först förra veckan efter kub.

Jag vill absolut ta reda på kön. Inte för det spelar någon dom helst roll, utan mest för att jag vill kunna säga hon/han sparkar istället för den....att bebisen blir mer verklig. Man får nog så mycket överraskningar ändå vid födseln, alla barn är ju så olika. Sen kommer jag nog inte hålla det hemligt. Är inte direkt en person som håller saker för mej själv, utan vill dela med mej min glädje till andra.

Hoppas ni och era små bebismagar mår bra <3

• Elenic
    Dina cravings låter som mina + apelsiner. Gillar nyttiga cravings. :)
    Jag har RUL 21/10 och är då i v.19+något, känns lite sent men så blev jag kallad så det är väl bara att acceptera.

Tycker också att det är lite knepigt att de flesta vet nu, särskilt som vi själva inte riktigt har tagit till oss det ännu eller vågar tro på det fullt ut. Ibland känns det nästan som att jag vill dölja att jag är gravid för jag vill inte prata om det, vill inte få frågan om vi är glada typ och sen svara "ja, jätte" när det riktiga svaret är "skitnervösa och mår rätt dåligt faktiskt".. Men efter RUL SKA jag bara vara glad så det så.
  • shecity
    Elenic skrev 2015-09-23 14:18:55 följande:
    Dina cravings låter som mina + apelsiner. Gillar nyttiga cravings. :)
    Jag har RUL 21/10 och är då i v.19+något, känns lite sent men så blev jag kallad så det är väl bara att acceptera.

Tycker också att det är lite knepigt att de flesta vet nu, särskilt som vi själva inte riktigt har tagit till oss det ännu eller vågar tro på det fullt ut. Ibland känns det nästan som att jag vill dölja att jag är gravid för jag vill inte prata om det, vill inte få frågan om vi är glada typ och sen svara "ja, jätte" när det riktiga svaret är "skitnervösa och mår rätt dåligt faktiskt".. Men efter RUL SKA jag bara vara glad så det så.
    Elenic, precis hejja nyttiga cravings :D

Ja man får väl lita på att sjukhuset vet bäst när det passar att komma in för RUL.

Precis den känslans om du beskriver känner jag ju med. Speciellt eftersom vi fick reda på det relativt sent var redan i 8+5 när vi fick reda på det och sen för att det är första barnet och allt känns så nytt och har en ständig oro. Ska också försöka att vara så glad som jag kan efter RUL för detta barnet är verkligen önskat!

Sen sa min syster ett bra sak som jag tänker på ofta. När du är gravid oroar du dig över att allt ska gå bra, allt från första UL till RUL till att sedan oro sig över födseln mm. När bebisen sedan är ute så börjar man oroa sig för  att man ska vara otillräcklig, sen växer barnet upp och allt vad den resan innebär. Så en del av att bli förälder är nog just oron som följer med en hela livet. Så det är bra att redan nu försöka släppa den oro som finns och istället se den glädjen som det faktiskt innebär att bli förälder.

Vi får försöka peppa varandra :)
  • shecity
    Madelen21 skrev 2015-09-23 09:54:29 följande:
    Jag kommer ha rul nästa v på torsdag då i v 18 +3
    Jag är ju lite längre gången än flera här men när vi har berättat så har det mestadels varit positiv respons.. Tyvärr var det en människa i min släkt som sa något väldigt dumt och kränkande.. Hon sa "en del skaffar barn för pengarnas skull" Då bröt jag ihop å sa va fan tror du om mig.. Sen sa jag att jag inte ville ha nå mer kontakt med henne.. Så blocka hon på fb å hon ringer inte mig å jag ringer inte henne.. Hon ringde dock för x antal v sen å fråga om ja tagit bort hon på fb å ja sa då att jag gjort det å då tyckte hon varför då.. Va löjligt... Ja sa va fan tror du.. Jag blev jävligt ledsen å tog sjukt illa upp.. Suck suck.
    Känns som ja gjorde rätt i å skita i va den människan säger... såna människor är fan inte värda ett skit som bara snackar illa... Ursäkta mitt långa inlägg.. Blev bara tuvingen att skriva av mig lite... Hoppas inte ni tycker jag överreagerade.. 
    Tanken med FL är väl just att vi skall kunna skriva av oss, så be inte om ursäkt för det :)

Tycker att man alltid ska tänka på sig själv i sådana här situationer och speciellt nu när man är gravid. Man behöver personer runt omkring sig som ger en energi inte folk som tar energi. Därför bör man koncentrera sig på dessa personer som ger en energi och är lika lycklig över tillskottet som ni. Sedan att det finns andra som tycker och tänker negativa saker det har man helt rätt att skita i, så heja dig!!
  • Madelen21
    shecity skrev 2015-09-23 15:37:47 följande:
    Tanken med FL är väl just att vi skall kunna skriva av oss, så be inte om ursäkt för det :)

Tycker att man alltid ska tänka på sig själv i sådana här situationer och speciellt nu när man är gravid. Man behöver personer runt omkring sig som ger en energi inte folk som tar energi. Därför bör man koncentrera sig på dessa personer som ger en energi och är lika lycklig över tillskottet som ni. Sedan att det finns andra som tycker och tänker negativa saker det har man helt rätt att skita i, så heja dig!!
    Tack för ett snällt ¨å bra svar :)
    Ja ibland behöver man bara skriva av sig..
    Ja vi är jätteglada över vår lilla bäbis som växer där inne även om det blev en hoppsan :) Längtar som tusan till rutin ul nästa v på torsdag :)
  • Dubban

Tack för pepp Tessie83! <3

Nu blandar jag ihop de två olika värdena men det ena var normalt och det andra jättelågt. Nya prover togs plus antikroppsprov för att se om det handlar om sjukdom i sköldkörteln.

Meeeen....jag hade även högt blodtryck så det blev remiss till läkare på spec.mvc och det är troligtvis där jag kommer gå fortsättningsvis. Min förra graviditet i repris med andra ord. Det bästa med det var att jag fick göra (tillväxt)ultraljud en gång i månaden och varken jag eller bebisen blev sjuka av blodtrycket som hela tiden låg på gränsvärdet.

• Sötistilde

Gahhhhhh!!!! Magen är sååå stor och svullen från lunch o sen resten av dagen!!! Är i v 18 imorgon och folk har redan sett och grattat!!! Tidigt tycker jag.. Men men ;) så är det väl...

• Reflexen

Kul med så mycket inlägg

Jag vet ju könet, men eftersom min man inte vill veta (än i alla fall), så talar jag ju inte om för nån annan heller. Min mamma vet dock, måste ju ha nån pysventil

Har inga cravings, men väljer kanske lite annorlunda rätter än annars. Är hungrig ofta men orkar inte äta stora portioner, något som förmodligen kommer hänga i hela graviditeten m tanke på all plats som bäbisen kommer ta upp. Lika bra att öva på små portioner redan nu

Har bara berättat för min mamma o tre av mina kompisar ännu. Kanske lite fånigt, men jag har fortfarande svårt att tro på det här! Håller med Elenic, att gratulationer känns konstigt när man inte riktigt tagit till sig det själv.

Mitt RUL är nog också ganska sent, tror det blir i v 20 (3/11). Det känns så otroligt mycket att några kommit till vecka 18 redan! Jag är mitt i v14 bara och det känns som en evighet till v 18

Svar på tråden Marsbebis 2016