• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Smilla80

Jag har nog inte direkt några särskilda cravings som "håller i sig", men kan plötsligt bli sugen på något som jag aldrig blir sugen på annars. Tex ett glas mjölk, ett löskokt ägg, knäckemacka med rökt korv (får man äta rökt korv, sådan där i hel bit - alltså inte skivad/vacuumförpackad?), apelsiner mm... Igår njöt jag helt sanslöst av en satsumas! :) och det konstigaste av allt - en dag blev jag sugen på dopp i grytan!! Något jag ALDRIG äter av vid jul, tycker verkligen inte om det egentligen. Det senare har jag dock inte infriat, haha, korven har jag inte heller vågat köpa... :) Men sen kan det räcka att jag äter det jag blir sugen på en gång, sen är jag nöjd liksom.

Känner verkligen igen mig i det ni säger Elenic o Reflexen med att berätta. Tar emot att berätta för jag inte riktigt tagit in det själv. Jag kommer inte kunna ta åt mig några gratulationer, kommer kännas som jag luras, haha... Men nångång måste jag berätta! Har inte upplevt det så här med mina andra två alls...

Ha en fin torsdag allihop!

• Smilla80
    Reflexen skrev 2015-09-23 22:24:19 följande:

Kul med så mycket inlägg

Jag vet ju könet, men eftersom min man inte vill veta (än i alla fall), så talar jag ju inte om för nån annan heller. Min mamma vet dock, måste ju ha nån pysventil

Har inga cravings, men väljer kanske lite annorlunda rätter än annars. Är hungrig ofta men orkar inte äta stora portioner, något som förmodligen kommer hänga i hela graviditeten m tanke på all plats som bäbisen kommer ta upp. Lika bra att öva på små portioner redan nu

Har bara berättat för min mamma o tre av mina kompisar ännu. Kanske lite fånigt, men jag har fortfarande svårt att tro på det här! Håller med Elenic, att gratulationer känns konstigt när man inte riktigt tagit till sig det själv.

Mitt RUL är nog också ganska sent, tror det blir i v 20 (3/11). Det känns så otroligt mycket att några kommit till vecka 18 redan! Jag är mitt i v14 bara och det känns som en evighet till v 18

Är också i mitten av v 14, håller med om att det känns långt till v 18! :) Har RUL dagen efter dig, också i v 20! Är bortrest v 19, så fick välja v 18 el 20. Kändes bra att jag valde det så det blev precis i mitten av 40 v istället för tidigare, för sen så ska man ju (förhoppningsvis) gå en hel graviditet, o det blir så långt glapp utan att man får lov att titta på bebben... Har du BF 20 mars?
  • Madelen21

Hej allihopa det där med plötsliga sug känner jag igen.. förra veckan var det jansson frestelse.. fick lov å göra en en dag.. sen mådde ja illa av å bara se de.. Sen natten till igår så var det saltade chips.. Lättsaltade.. Helt sjukt.. Så igår fick jag lov å köpa det.. Å sen berätta en kompis för mig igår att hon skulle äta lasagne å skicka en bild.. Blev då så sjukt sugen på det så nu sitter jag å väntar på att min affär ska öppna kl åtta så jag kan handla lite saker å hem å göra lasagne :)
    Man är väl knäpp :) Men så är det å va gravid :) Man blir lite tokig :)
    Nästa vecka på torsdag är det rutin ul :) Idag ska jag och mina barn mysa inne och pyssla lite. Å om det inte blir regn ska vi ut å plocka lingon med mamma. Skolan är stängd pga lärarna har studiedag :) 

• Smilla80
    Madelen21 skrev 2015-09-24 07:47:21 följande:

Hej allihopa det där med plötsliga sug känner jag igen.. förra veckan var det jansson frestelse.. fick lov å göra en en dag.. sen mådde ja illa av å bara se de.. Sen natten till igår så var det saltade chips.. Lättsaltade.. Helt sjukt.. Så igår fick jag lov å köpa det.. Å sen berätta en kompis för mig igår att hon skulle äta lasagne å skicka en bild.. Blev då så sjukt sugen på det så nu sitter jag å väntar på att min affär ska öppna kl åtta så jag kan handla lite saker å hem å göra lasagne :)

Man är väl knäpp :) Men så är det å va gravid :) Man blir lite tokig :)

Nästa vecka på torsdag är det rutin ul :) Idag ska jag och mina barn mysa inne och pyssla lite. Å om det inte blir regn ska vi ut å plocka lingon med mamma. Skolan är stängd pga lärarna har studiedag :) 

Haha, eller hur är det så! Nu blir jag också sugen på lasagne! ha en mysig dag hemma!
  • Smilla80
    Reflexen skrev 2015-09-24 08:13:08 följande:

Smilla: Jag är beräknad till 26/3. När är ditt bf?

Då har du BF 1 v senare än jag, mitt BF är runt 20 mars. Jag får inte ihop det riktigt - vi är ju båda i v 14, hur kan det skilja så med BF? Jag är i v 14+4 idag, och du?
  • Elenic
    shecity skrev 2015-09-23 15:34:12 följande:
    Elenic, precis hejja nyttiga cravings :D

Ja man får väl lita på att sjukhuset vet bäst när det passar att komma in för RUL.

Precis den känslans om du beskriver känner jag ju med. Speciellt eftersom vi fick reda på det relativt sent var redan i 8+5 när vi fick reda på det och sen för att det är första barnet och allt känns så nytt och har en ständig oro. Ska också försöka att vara så glad som jag kan efter RUL för detta barnet är verkligen önskat!

Sen sa min syster ett bra sak som jag tänker på ofta. När du är gravid oroar du dig över att allt ska gå bra, allt från första UL till RUL till att sedan oro sig över födseln mm. När bebisen sedan är ute så börjar man oroa sig för  att man ska vara otillräcklig, sen växer barnet upp och allt vad den resan innebär. Så en del av att bli förälder är nog just oron som följer med en hela livet. Så det är bra att redan nu försöka släppa den oro som finns och istället se den glädjen som det faktiskt innebär att bli förälder.

Vi får försöka peppa varandra :)
    Det där har din syster SÅ rätt i. Jag kan ju lätt säga att min oro över min 12-åriga dotters kompisproblem eller min 9-åriga sons kämpande med att inte bli förstådd av skolan och mycket, mycket annat är klart mer oroande än vad som kommer hända med bebisen. Faktum är att mycket av oron kring bebisen också handlar om barnen vi har idag, t.ex. vad skulle ett syskon med Downs innebära för dem, och min möjlighet att vara tillräcklig för alla barnen? Så ja, det är bara att vänja sig vid oron.. :)
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2015-09-24 06:10:41 följande:

Jag har nog inte direkt några särskilda cravings som "håller i sig", men kan plötsligt bli sugen på något som jag aldrig blir sugen på annars. Tex ett glas mjölk, ett löskokt ägg, knäckemacka med rökt korv (får man äta rökt korv, sådan där i hel bit - alltså inte skivad/vacuumförpackad?), apelsiner mm... Igår njöt jag helt sanslöst av en satsumas! :) och det konstigaste av allt - en dag blev jag sugen på dopp i grytan!! Något jag ALDRIG äter av vid jul, tycker verkligen inte om det egentligen. Det senare har jag dock inte infriat, haha, korven har jag inte heller vågat köpa... :) Men sen kan det räcka att jag äter det jag blir sugen på en gång, sen är jag nöjd liksom.

Känner verkligen igen mig i det ni säger Elenic o Reflexen med att berätta. Tar emot att berätta för jag inte riktigt tagit in det själv. Jag kommer inte kunna ta åt mig några gratulationer, kommer kännas som jag luras, haha... Men nångång måste jag berätta! Har inte upplevt det så här med mina andra två alls...

Ha en fin torsdag allihop!

Lustigt det där du skriver med de andra två - det är precis samma för mig! Då har jag varit supergravid från start och typ googlat och köpt bebiprylar direkt, glatt hoppat i mammabyxorna och anmält mig till gravidyoga typ. Nu vågar jag inte ens ringa sjukgymnasten för det känns fortfarande, efter två ultraljud, som att jag kanske bara ändå är skengravid...? Märkligt!
  • Elenic
    Smilla80 skrev 2015-09-24 09:17:34 följande:
    Då har du BF 1 v senare än jag, mitt BF är runt 20 mars. Jag får inte ihop det riktigt - vi är ju båda i v 14, hur kan det skilja så med BF? Jag är i v 14+4 idag, och du?
    Skulle tro att det är för att de flesta som är i 14+något brukar säga att de är i v.15. (14 fulla veckor, inne på den 15:e).
  • Smilla80
    Elenic skrev 2015-09-24 10:22:40 följande:

Skulle tro att det är för att de flesta som är i 14+något brukar säga att de är i v.15. (14 fulla veckor, inne på den 15:e).

Ja precis, det beror på hur man räknar/uttrycker det. Det du nämner är nog så man ska säga egentligen. Är väl bara jag som är försiktig till o med där! ;) Men då får jag ändra mig - jag är i v 15! TjoHej vad det går undan!

Håller med dig om att man ff kan känna sig skengravid... Har nästan svårt att få orden ur munnen - "jag är gravid". Älskade att vara gravid med mina andra två, så hoppas den känslan infinner sig snart denna gång med. Samtidigt har jag nog aldrig varit tacksam o ödmjuk över mitt plus som jag var denna gång, så det är nog bara att jag måste inse att det är på riktigt nån gång. Har du hunnit shoppa nåt till bebin för att göra det mer verkligt? :)
Svar på tråden Marsbebis 2016