• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Elenic
    Reflexen skrev 2015-09-28 23:40:52 följande:

Tack för tipset om Örebro, Carabellis!

Fler som har tips på mysiga småresor?

Skönt att läsa att ni är fler som inte riktigt vågar fatta den här graviditeten! Jag känner mig så dum som inte trumpetar ut det till alla, nästan som om det är lite skämmigt - fast jag är jätteglad egentligen!

Apropå bikiniformen och senaste veckans debatt ang fettfobi/Katrin Z, så beslutade jag mig för att denna sommaren faktiskt köpa och _använda_ en bikini. Strunta i alla mina överviktskilon och bara njuta av sommaren. Och jag badade mer än någonsin, hade skitkul och kände mig fin! Struntade helt i att min kropp i stl 48 inte är enligt normen för en snygg kropp! Så om jag bara får må bra efter förlossningen så kommer jag försöka göra likadant nästa sommar livet är för härligt för att låta andra bestämma över ens kropp och känslor!

Åh vilken skön inställning! Önskar att jag kunde ha densamma.. Jag är ju mindre än du (stl 36 typ, 38 över rumpan ibland) men har alltid haft det kämpigt att acceptera min kropp. Har tyckt att ben och rumpa är för stora i jämförelse med överkroppen som är för tanig, har inte gillat att jag haft ganska stora bröst trots att jag varit smal (är gammal balett-tjej och gillar det där med riktigt vältrimmade, slanka, starka kroppar ? INTE former). Och så träffade jag min make för fyra år sedan och han fick mig att känna mig jättefin! Helt plötsligt började jag våga gå med korta shorts, bikini, korta klänningar. Och nu, när jag inte är riktigt lika ?fit? längre, tycker han fortfarande att jag är jättefin. Hoppas verkligen att jag lyckas hålla kvar i den känslan till nästa sommar också. Man lär ju iaf ha bröst som andra avundas. ;)

Om höstlovsresor: Vi var förra höstlovet på Stenungsbaden Yacht Club och hade det supermysigt. De har ett jättefint SPA där barnen är välkomna på loven, stort lekrum, massor med kul för barnen och skönt häng för oss vuxna. Rekommenderas!

• Smilla80
    Elenic skrev 2015-09-28 19:07:09 följande:

Ja, det är väl läge snart att börja ordna med lite praktiskt.. Grejen är att vi står inför att renovera massa hemma och jag vill inte börja köpa saker bara för att stuva undan dem, vill liksom köpa nya babykläder när bebisens skötbord och sånt är på plats. Så det blir väl i sista sekund gissar jag. ;)

Vi har lånat ut (och minns inte till vilka) eller givit bort alla grejer, så jag räknar inte med att vi har så mycket - däremot har flera erbjudit sig att låna ut till oss så vissa grejer behöver vi inte köpa. Ny barnvagn och en ny bärsjal SKA jag dock ha, så det så.

Haha, just det där med mars och sommaren var det faktiskt en på jobbet som påpekade idag. Hon hade fått barn i juni och upplevde det som att hon missade en hel sommar. Vi kommer ju verkligen kunna njuta första sommaren! (i finfin bikiniform... Gah!)

Haha, du är för rolig! tycker vi anammar reflexens inställning istället o njuter av sommar o bikini oavsett form. Jag tycker det är snyggt med former på tjejer så man ser kvinnlig ut. :)

Oj då renovering, vad spännande! :) då förstår jag att ni vill vänta lite med de flesta inköpen! Men eller hur, en ny vagn kan vi gott unna oss! Är sååå sugen på en Stokke trailz, perfekt vagn för oss som bor på landet men som går i stan ibland... Och så fiiiin! Men, smakar det så kostar det, är ju inte den billigaste vagnen precis :-/ Men kanske bra andrahandsvärde?!
  • Smilla80
    Reflexen skrev 2015-09-28 23:40:52 följande:

Tack för tipset om Örebro, Carabellis!

Fler som har tips på mysiga småresor?

Skönt att läsa att ni är fler som inte riktigt vågar fatta den här graviditeten! Jag känner mig så dum som inte trumpetar ut det till alla, nästan som om det är lite skämmigt - fast jag är jätteglad egentligen!

Apropå bikiniformen och senaste veckans debatt ang fettfobi/Katrin Z, så beslutade jag mig för att denna sommaren faktiskt köpa och _använda_ en bikini. Strunta i alla mina överviktskilon och bara njuta av sommaren. Och jag badade mer än någonsin, hade skitkul och kände mig fin! Struntade helt i att min kropp i stl 48 inte är enligt normen för en snygg kropp! Så om jag bara får må bra efter förlossningen så kommer jag försöka göra likadant nästa sommar livet är för härligt för att låta andra bestämma över ens kropp och känslor!

Härlig inställning, helt rätt! För det är ju lite så att om det inte är det ena så är det det andra man nojar över - om det inte är kilon så är det celluliter, slapp hud, tunt hår, dålig hy eller nåt annat... Så det bästa är helt klart att jobba med sig själv och acceptera sig själv som man är, annars blir man aldrig nöjd oavsett hur man ser ut. Jag tror inte det sitter i kroppen utan i huvudet. Skönt att du kommit dit! :)

Kan tipsa om att Astrid Lindgrens värld har höstlovsöppet, vi var där något år, det var jättemysigt med höstmarknad o facklor tända överallt. :) läste att ni bor i Småland (precis som vi!:)) så ni kanske inte har så långt dit. Går ju att kombinera med andra sevärdheter runt omkring. Äventyrsbad är jag inte så bra på tyvärr!
  • hilda123

Åh vad härligt med alla planer och inhandlingar! Ett tips på Kortresa vi tänkte boka är Arena skövde som har bad och hotell billigt. En mysig tur som är uppskattad av både vuxna och barn.

Jag börjar känna en liten bula när jag ligger ner, är så glad för det! När jag står upp är den ju stor men det är ju mest tarmarna som tar plats :) ha en härlig dag!

• Reflexen

Tack för restips!! Jag skriver upp allt för senare research

Ang kroppsuppfattning: tror det är som Smilla skrev, att mycket sitter i ens eget huvud. Jag är inte helt "där" i meningen att älska hela min kropp, men jag kan iaf strunta i det outtalade att "en tjockis inte ska ha bikini". Det är jag glad över sen är det ju lustigt att man alltid har något att noja över Jag skulle tex förmodligen tycka att din kropp är helt fantastiskt vacker och önska att jag kunde få se ut så, Elenic! Samtidigt så är ju din kroppsnoja precis lika äkta som min, även om det skiljer flera storlekar mellan oss! Vissa saker kan man inte tävla i, alla har rätt till sin egna uppfattning/känsla!

Allra helst skulle jag vilja kunna se olika former och färger på alla sorters människor överallt i media, istället för de smala välsminkade modellerna med retuscherade kroppar som finns överallt. Om inte för min skull så för att barn och ungdomar skulle få se att alla är lika mycket värda, oavsett hur de ser ut. Det är ju svårt att som vuxen tycka att man duger med sin rumpa/mage/hårfärg/skostorlek etc, så hur svårt är det då inte för barnen att se genom reklam och retuschering!?!

• LisaKMB

Jag har inte varit så aktiv här i forumet men följer allt som ni skriver. Känner verkligen igen mig i det ni skriver om att inte fatta att jag är gravid. Har liksom velat dölja det och helst inte prata om det. Får hoppas att det förändras efter RUL. Har dessutom börjat känna små rörelser i magen vilket är så häftigt! Är i vecka 17 och med dottern kände jag inte förrän vecka 20-21 så det är stor skillnad. Känner ni andra bebisens rörelser?

Vad gäller kroppsnoja så känner jag på sätt och vis igen mig i det ni skriver! Jag tränar mycket och folk ser mig som en smal och vältränad person. Förväntningarna är alltså att jag snabbt ska komma tillbaka och se ut som tidigare, vilket kanske låter som ett icke-problem för vissa men för mig blir det en jobbig press. Jag hoppas dock att vi alla tänker förnuftigt och gläds över våra kroppar och vad fantastiska de är som klarar av graviditeter och förlossningar, oavsett form. Heja oss!

• Elenic
    Smilla80 skrev 2015-09-29 11:42:58 följande:
    Haha, du är för rolig! tycker vi anammar reflexens inställning istället o njuter av sommar o bikini oavsett form. Jag tycker det är snyggt med former på tjejer så man ser kvinnlig ut. :)

Oj då renovering, vad spännande! :) då förstår jag att ni vill vänta lite med de flesta inköpen! Men eller hur, en ny vagn kan vi gott unna oss! Är sååå sugen på en Stokke trailz, perfekt vagn för oss som bor på landet men som går i stan ibland... Och så fiiiin! Men, smakar det så kostar det, är ju inte den billigaste vagnen precis :-/ Men kanske bra andrahandsvärde?!

Helt rätt, Reflexens inställning äger! :)

Ja, renoveringen ska bli jätteskön. Irriterar ihjäl mig just nu på vårt supersunkiga badrum som inte går att städa ordentligt rent pga. gamla, äckliga silikonfogar.. Vi har väntat i snart 2 år på att komma igång (bygglov etc.) så mitt tålamod är verkligen på upphällningen. Men oh så härligt det blir när det blir klart!

Stokkevagnen har jag inte koll på alls, måste kolla in! Och ja, dyra och bra vagnar typ Phil&Teds, Bugaboo, Stokke etc har ju grymt andrahandsvärde, det är alltid e tröst. =)

• Elenic
    Reflexen skrev 2015-09-29 15:49:33 följande:

Tack för restips!! Jag skriver upp allt för senare research

Ang kroppsuppfattning: tror det är som Smilla skrev, att mycket sitter i ens eget huvud. Jag är inte helt "där" i meningen att älska hela min kropp, men jag kan iaf strunta i det outtalade att "en tjockis inte ska ha bikini". Det är jag glad över sen är det ju lustigt att man alltid har något att noja över Jag skulle tex förmodligen tycka att din kropp är helt fantastiskt vacker och önska att jag kunde få se ut så, Elenic! Samtidigt så är ju din kroppsnoja precis lika äkta som min, även om det skiljer flera storlekar mellan oss! Vissa saker kan man inte tävla i, alla har rätt till sin egna uppfattning/känsla!

Allra helst skulle jag vilja kunna se olika former och färger på alla sorters människor överallt i media, istället för de smala välsminkade modellerna med retuscherade kroppar som finns överallt. Om inte för min skull så för att barn och ungdomar skulle få se att alla är lika mycket värda, oavsett hur de ser ut. Det är ju svårt att som vuxen tycka att man duger med sin rumpa/mage/hårfärg/skostorlek etc, så hur svårt är det då inte för barnen att se genom reklam och retuschering!?!

SÅ enig med dig!

Allas upplevelse är sann, varesig man har en positiv eller negativ bild. Önskar bara att fler kunde ha en positiv bild! För mig är det mycket dagsform, idag t.ex. med nymålade naglar, snygga jeans och en lyckad make-up så känner jag mig grymsnygg! Imorgon kanske jag bara ser vita, tjocka, gropiga lår.. Visst är det märkligt!

KRAM!
  • Elenic
    LisaKMB skrev 2015-09-29 20:46:46 följande:

Jag har inte varit så aktiv här i forumet men följer allt som ni skriver. Känner verkligen igen mig i det ni skriver om att inte fatta att jag är gravid. Har liksom velat dölja det och helst inte prata om det. Får hoppas att det förändras efter RUL. Har dessutom börjat känna små rörelser i magen vilket är så häftigt! Är i vecka 17 och med dottern kände jag inte förrän vecka 20-21 så det är stor skillnad. Känner ni andra bebisens rörelser?

Vad gäller kroppsnoja så känner jag på sätt och vis igen mig i det ni skriver! Jag tränar mycket och folk ser mig som en smal och vältränad person. Förväntningarna är alltså att jag snabbt ska komma tillbaka och se ut som tidigare, vilket kanske låter som ett icke-problem för vissa men för mig blir det en jobbig press. Jag hoppas dock att vi alla tänker förnuftigt och gläds över våra kroppar och vad fantastiska de är som klarar av graviditeter och förlossningar, oavsett form. Heja oss!

Visst är det märkligt! Igår på min körrepetition kom flera fram och gratulerade osv. iom att det nu verkligen syns att jag är gravid. Och jag skruvar nästan på mig för jag tycker det är nästan jobbigt att prata om. Kan verkligen inte förklara det här..

Å andra sidan, igår var nog första gången som jag faktiskt kände ett litet glädjeskutt när jag tänkte på att vi ska få en liten ullig, gullig bebis. Den tanken har liksom inte funnits tidigare.. Vill ha fler såna tankar!

Förstår och känner absolut igen mig i pressen. Jag har ju två sen tidigare, men det var för 9 och 12 år sedan och jag tänker att det kanske är lättare att komma tillbaka när man är 20-nåt än nästan 40.. För visst har jag gått ner igen och nästan varit i bättre form (starkare) efter barnen, och kommit i de gamla jeansen. Men för mig har det tagit ett tag, nästan ett år, då jag blir så SJUKT hungrig när jag ammar.

Den här gången blir det inte bättre av att veta att jag ska stå på scen inför typ 10 000 pers i Las Vegas i oktober nästa år. Scenkläderna sys dessutom upp nu under våren, så jag måste typ ge en storlek/mått och sen se till att komma i dem... Känns faktiskt sjukt stressigt.
  • Reflexen

Wow, stå på scen i Las Vegas låter ju osannolikt coolt, Elenic!! tror du just seglade upp på en självklar förstaplats på coolhetslistan!

kan du inte be att de syr dina plagg med lite extra sömsmån, kanske? Borde ju gå att både lägga ut och ta in lite när du närmar dig resan.

Svar på tråden Marsbebis 2016