• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Carabellis kusp
    Elenic skrev 2015-10-02 14:21:35 följande:

SYSKONVAGN!!!När min tvåa föddes var min första precis 3 och jag tyckte att inte behövde jag väl syskonvagn. Ståbräda fick det bli. Den var så uschigt dålig och svår att gå med så att det blev att jag antingen bar 3-åringen i ergo eller bebben i sjal, och den andra fick åka vagn. Det blev typ alltid också att vi var ute och gick PRECIS när treåringen var trött och ville sova middag.. Nu hade vi iofs inte dagis för treåringen (jag har aldrig riktigt fattat varför man har dagis för ett barn när man är hemma med det andra) och var ute och gick rätt mycket, men när jag väl kapitulerade och köpte en syskonvagn var det en sån frihet. KÖR på syskonvagn säger jag.

Oj, nu blir jag nervös! Jag hade tänkt skippa det och ha en vagn och en sulky när vi gör familjeaktiviteter. Vi bor iofs 300 m från föris. Jag tänkte låta min dotter gå lite på föris för att inte få för stora förändringar på en gång. Hade din stora hunnit gå i förskola innan nr två föddes?
  • Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2015-10-02 10:28:36 följande:

Men precis, så tokigt sagt! Varför skulle det inte vara det?! Vad svarade du på det?

Hade inget bra svar, trodde att jag skulle vara fredad denna gång. Kvinnan i fråga fick sitt första och enda barn vid 40 och sedan bara mf, så kanske ville hon typ berömma ett klokare val än hennes eftersom jag vet att hon hade velat ha fler och medgivit att hon borde ha börjat tidigare... Nå ja, ska tänka ut nåt dräpande! Lär väl hända igen...
  • Carabellis kusp
    Dubban skrev 2015-10-02 13:02:40 följande:

Carabellis - vilken idiotfråga! Så trist att man ska behöva stå ut med såna när man är gravid, man blir liksom lite öppet mål för vissa dumheter.

Jag jobbar med tolv andra kvinnor (och en man som jag är gift med) och jag misstänker att en av mina kollegor också kommer gå ut med en graviditet snart :) härliga tider för chefen!

I know! Ännu värre sen när man har stor mage och alla vill tafsa på den

Kul att ha en gravid kollega att älta med på jobbet!
  • Reflexen

Smilla: på mig satt också graviditetskilona hårt. Inte en tillstymmelse till "allt rasar av dig när du ammar". Suck! Var till o med mer i Viktväktarna under amningen utan att tappa nåt nämnvärt!

Grattis till bra RUL, Madelen!

Har ni koll på när man ska göra RUL? Jag kommer göra mitt i v19+3. Läste att man inte ska göra RUL efter v20, är 19+3 ok då? Blir helt nojig på dessa veckor!

Är mitt i spökveckorna nu och med mina obefintliga symptom tvivlar jag ju dagligen på att det verkligen är någon där inne. Funderar på att boka ett privat ul "bara för att". Gaah, så trött jag blir på att jag inte bara kan njuta i lugn o ro!

• Smilla80

Precis, alla kroppar reagerar olika!

Va, varför är det så?! Jag kommer vara i v 20+3 vid RUL!! Är det för sent då o på vilket sätt?

• shecity
    Reflexen skrev 2015-10-02 15:49:09 följande:

Smilla: på mig satt också graviditetskilona hårt. Inte en tillstymmelse till "allt rasar av dig när du ammar". Suck! Var till o med mer i Viktväktarna under amningen utan att tappa nåt nämnvärt!

Grattis till bra RUL, Madelen!

Har ni koll på när man ska göra RUL? Jag kommer göra mitt i v19+3. Läste att man inte ska göra RUL efter v20, är 19+3 ok då? Blir helt nojig på dessa veckor!

Är mitt i spökveckorna nu och med mina obefintliga symptom tvivlar jag ju dagligen på att det verkligen är någon där inne. Funderar på att boka ett privat ul "bara för att". Gaah, så trött jag blir på att jag inte bara kan njuta i lugn o ro!

Har RUL 19+2 och tyckte också det var sent men min BM sa att det är helt okej att göra det då. Strävan skall vara att man kallas till RUL någon gång mellan 16 hela veckor till 20 hela veckor :)

Förstår dig precis Reflexen, känner exakt samma gällande att vara i Spökveckorna är 15+2. Är också orolig över att det verkligen finns något där inne, så pratade med min barnmorska och när jag skall till henne nu på måndag så ska vi lyssna på hjärtat och då kändes det bättre, då får man iaf ett litet tecken :)

Gjorde KUB 12+0 och trodde inte jag skulle tycka det var en evighet till 19+2 då jag ska få se bebisen igen, men det tycker jag! 

Jag blir även arg på mig själv då alla i min omgivning är så glada, vilket jag är otroligt tacksam över! Men tyvärr har jag inte kunnat glädjas med dem på samma sätt utan oron som fanns innan UL vid 12+0 har återigen börjat infinna sig som antagligen kommer sitta i fram till RUL.
  • Carabellis kusp
    Smilla80 skrev 2015-10-02 16:03:29 följande:

Precis, alla kroppar reagerar olika!

Va, varför är det så?! Jag kommer vara i v 20+3 vid RUL!! Är det för sent då o på vilket sätt?

Jag tror att det blir för sent pga att barnen börjar växa i olika takt efter det och därmed blir dateringen osäker.
  • Reflexen
    Carabellis kusp skrev 2015-10-02 17:07:59 följande:

Jag tror att det blir för sent pga att barnen börjar växa i olika takt efter det och därmed blir dateringen osäker.

Precis, det var så det stod där jag läste. Fram till tjugonde veckan växer alla foster lika, sen börjar de genetiska anlagen för storlek spela in o då kan man inte dra slutsatser på samma sätt.

Om de bokat in dig, Smilla, också så sent så är det kanske 21+0 som är gränsen! Men ring och fråga; bättre det än att oroa sig för att det ska vara för sent för att göra nån nytta.
  • Reflexen

Skönt att höra att jag inte är ensam med att overklighetskänslan fortfarande sitter i. Hoppas få känna rörelser snart, så blir det nog bättre! Ska inte till bm förrän efter RUL, så ingen chans att få tjuvlyssna på hjärtljud här inte

Så här fånig och orolig var jag inte alls under min förra graviditet, det förtar lite av nöjet liksom. Samtidigt är jag väldigt lugn, vet att jag normalt inte har mycket symptom, är trygg i min mammaroll osv som jag inte var förra gången.

Nä, nu ska jag gå o laga mat o släppa gravidnojandet ett tag! Trevlig fredagkväll på er!

• Smilla80

Jag blev ju daterad i v 13 och fick BF-datum, men det är kanske inte tillförlitligt? Jag är ju bortrest hela v 19 så därför sköt vi på det till v 20...men om det är viktigt får jag flytta fram det till v 18. Bm sa att det inte spelade så stor roll om jag tog det vecka 18 el 20...

Svar på tråden Marsbebis 2016