Carabellis kusp skrev 2015-10-02 15:19:40 följande:
Oj, nu blir jag nervös! Jag hade tänkt skippa det och ha en vagn och en sulky när vi gör familjeaktiviteter. Vi bor iofs 300 m från föris. Jag tänkte låta min dotter gå lite på föris för att inte få för stora förändringar på en gång. Hade din stora hunnit gå i förskola innan nr två föddes?
Jo, vår dotter började på förskola när hon var 2 och hade då gått ett år innan lillebror kom. Men hon var väldigt tydlig med att hon inte var särskilt sugen på att fortsätta när jag ändå var hemma. Första månaden var hon helt hemma, sen testade vi med förskola på deltid en månad till, men hon tyckte väl att det var sådär. I samma veva blev det klart att vi skulle flytta, och då lät vi henne sluta helt och sen började hon inte igen förrän hon var 4 år och 9 månader, bara tre månader innan lillebror skulle börja också. Då hade hon - och jag - känt att det var dags igen i ett par månader. Att hon var hemma gjorde ju att jag hade två barn hemma på heltid och då blev syskonvagn nästan ett måste, särskilt som jag för hennes skulle behövde fylla dagarna med lite aktiviteter. Våra veckor såg ut ungefär såhär:
Måndag: Syskonrytmik I kyrkan (5 km promenad dit och sen hem igen)
Tisdag: Öppna förskolan (3 km promenad dit och sen hem igen)
Onsdag: Hemmapysseldag (baka, fingerfärg, pärla, dega etc.)
Torsdag: Utflyktsdag till något museum eller t.ex. Rum för Barn i stan
Fredag: Dotterns barndans (5 km promenad dit och sen hem igen)
Så du kanske förstår att vi inte hade klarat oss utan syskonvagnen.. :)