• linos

Marsbebis 2016

Hej, hoppas okej att hoppa in här? Rätt in i första bästa passande tråd, driven av pratsjuka ? har en dotter född februari -13 och är nu gravid i v 7+ nånting, BF i slutet av mars. Hur mår ni? Illamåendet här är inte av denna värld, den här gången, kan inte minnas att jag mådde såhär dåligt en sekund förra graviditeten ? eller har jag förträngt det..? ;)

• linos
    Elenic skrev 2015-08-11 20:32:27 följande:
    Hej och välkommen! Självklart ok! Och stort grattis till graviditeten. Och ja fy, illamåendet! Tror faktiskt att det blir värre när man har barn sen tidigare och inte kan vila lika mycket och tänka lika mycket på sig själv... Plus att det kan variera. Själv har jag mått ruggigt illa varje graviditet (7 st, men bara 2 barn sedan tidigare) och mår lika illa nu... :( Hoppas du mår bättre snart!
    Tack snälla, hoppas det med, för oss alla.. BM sa samma sak ? "det är för att ni inte hinner vila" : ) Var är du i graviditeten nu?
  • linos
    AKF skrev 2015-08-11 22:54:49 följande:

Välkommen! Låter ganska likt min situation då. Är i 7+6 idag och mår väääldigt illa till och från. Lagad mat får jag knappt i mig alls, tur att det finns yoghurt.

Har du bokat tid hos MVC än? Jag ska dit nästa vecka och på VUL nu i veckan.

Ah, då är vi på samma ställe : ) Yoghurt och citrusfrukter... Var på inskrivning i måndags redan, fick tidig tid, hoppas på att få VUL så snart som möjligt också. Vet inte varför oron känns mer påtaglig den här gången? Så många kompisar som fått problem med andra graviditeten, känns det som..
  • linos
    AKF skrev 2015-08-13 10:56:32 följande:
    Hej!
    Ja, jag var på VUL idag på morgonen. Såå fantastiskt glad känner jag mig nu - för  allt såg bra ut. Kändes stort, även fast det fortfarande är tidigt. Alla där sa grattis en massa gånger och jag var typ paff, vi har ju inte berättat för några än så det var fint att få första grattis. 
    Jag bokade VUL på en klinik där vi börjat utredning för sk sekundär barnlöshet, en privat som arbetar på uppdrag av Stockholms läns landsting. Och besöket för VUL räknades i högkostnadsskyddet, verkligen bra! Det är så synd att inte alla som vill kan få göra det. Hoppas verkligen att du får ett UL efter v 12 hos dig mammave! <3 Kram! 
    Grattis! Vad skönt att veta, förstår att det känns stort och mer verkligt nu. Hoppas på samma goda erfarenhet SNART... : )
  • linos
    Smilla80 skrev 2015-08-24 13:23:04 följande:
    Nä precis, om han var så positiv så borde det ju inte vara nån stor risk! "Skönt" att vi är två med mindre symtom, kanske efter kub kan man vara lite lugnare?! Hoppas det! :) jag har det inbokat den 17 sept, känns som en evighet till dess. Ska du göra kub?
    Vi har KUB samma dag! Att man redan är lite nervös..?!
  • linos

Hörni, en fråga på förekommen anledning ? hur strikta är ni med matregler? Tycker jag hållt mig ganska bra till rekommendationerna (plus givetvis avstått all uppenbar risk som niktoin, alkohol etc) men lyckades i morse på konferensfrukost (helt utan att tänka på det) sätta i mig en macka med pastöriserad Brie. Kom på i efterhand att det kanske inte var så bra. Var går gränsen för vad man ska noja över...?

• linos
    Reflexen skrev 2015-08-24 14:31:39 följande:

Linos:

Jag tror inte du behöver vara orolig över osten. Jag tror att råden är satta med god marginal så att säga. Visst är det illa om man drabbas av listeria, men det är så få fall per år så risken känns inte så stor.

Har också gjort som du, kommit på halvvägs in i en smörgås att brieost inte var så bra..., dottern blev frisk

Kram

Tack för lugnande ord - trodde jag var helt cool med sånt den här gången men ibland trillar man tydligen dit ;) Kram!
  • linos

Hej allihop, försvann en stund från tråden men har varit inne och läst ikapp sporadiskt ? för det första, vilka sköna tjejer ni verkar vara! Man blir ju glad av stämningen och omtanken i den här tråden. Så, jag kommer gärna tillbaka som mer frekvent läsare och passar på att ställa en fråga (ledsen om detta har diskuterats förut, kan som sagt ha missat en del) ? SYSKONVAGN eller inte? Hur gör ni som har en (eller fler) sedan innan? Jag har en 2,5-åring som kommer fylla tre precis när bebisen kommer, och vi bor extremt nära dagis, ganska mitt i stan. Helt onödigt med syskonvagn kanske man kan tycka, men jag överväger ändå att byta ut sulkyn mot en Bugaboo Donkey duo, för att ha möjlighet att hålla ordning på två samtidigt på tunnelbana/buss etc. Samtidigt är det ju både dyrare och mer skrymmande... Hur tänker ni? Litar blint på era åsikter ;)

• linos
    Elenic skrev 2015-10-02 14:21:35 följande:
    SYSKONVAGN!!!

När min tvåa föddes var min första precis 3 och jag tyckte att inte behövde jag väl syskonvagn. Ståbräda fick det bli. Den var så uschigt dålig och svår att gå med så att det blev att jag antingen bar 3-åringen i ergo eller bebben i sjal, och den andra fick åka vagn. Det blev typ alltid också att vi var ute och gick PRECIS när treåringen var trött och ville sova middag.. Nu hade vi iofs inte dagis för treåringen (jag har aldrig riktigt fattat varför man har dagis för ett barn när man är hemma med det andra) och var ute och gick rätt mycket, men när jag väl kapitulerade och köpte en syskonvagn var det en sån frihet. KÖR på syskonvagn säger jag.

Haha, raka besked, tack! Precis så jag tänker, att försöka göra saker så smidiga som möjligt för oss själva och barnen.. Vår 2,5-åring åker ännu gärna vagn emellanåt och jag kan därtill inte riktigt se mig själv ensam manövrera en potentiellt skrikande bebis och en snabb och extremt nyfiken treåring på en singelvagn med ståbräda ombord bussar och tunnelbana... Satsar på att sälja sulkyn, beställa en syskonvagn och sälja den så snart den inte längre behövs helt enkelt?
  • linos
    LisaKMB skrev 2015-10-02 14:51:47 följande:
    Bra fråga! Jag har också funderat på det där. Min dotter kommer att vara 2,5 år när småsyskonet kommer och känner att vi nog kommer att behöva en syskonvagn. Funderar dock på en Mountain buggy. Tror att det finns en hel del sådana begagnade vilket jag tycker känns bäst att satsa på om man är osäker på hur mycket den kommer att användas. Bugaboo donkey duo har jag hört att många är nöjda med men den är ju så dyr och verkar svår att hitta begagnad. Men säkert väldigt bra.
    Mountain buggy ska ju också vara jättebra ? enda minuset just gentemot Donkey är väl att den är i tvåbarnsläge hela tiden, dvs kanske jobbigt att dra runt på om dagarna om man bara har bebisen med sig.. Inte så stort problem om man alltid har båda med såklart. Jag har tittat mycket på Blocket efter beg syskonvagnar och tycker man hittar en massa Bugaboo också, men de har ju ett extremt högt andrahandsvärde så jag tänker att det kan ändå vara värt som en "investering" om man kan lägga ut.. Om man beställer från England eller Holland betalar man omkring 13 000 (i Sverige närmare 16') och andrahandsvärdet snittar på 10 000 på Blocket, menar jag.. Men vilken djungel och vetenskap vagnvärlden är.. :)
  • linos
    Elenic skrev 2015-10-05 20:53:41 följande:
    Haha, ja, jag som var jätteanti syskonvagn blev klart omvänd. En anledning till att jag var så anti det då var att det inte fanns någon bra då som var bakåtvänd för ena eller båda barnen, men nu med Donkeyn skulle jag inte tveka. Tror absolut på att göra det så lätt som möjligt för sig, i ALLT! (det är jobbigt nog som det är ändå...) Iom att andrahandsmarknaden är som den är känns det inte heller som en oöverkomlig investering, om man nu inte hittar en begagnad till att börja med.
    Exakt! Förenkla allt som går :) Och tar man någorlunda hand om vagnen under det år (?!) man använder den får man nog utan svårigheter tillbaka åtminstone 60-70 procent av vad man gav. Tack, nu är jag beslutad och klar, väntar tills efter RUL (känns tryggare) och lägger beställning sen...
  • linos
    Smilla80 skrev 2015-10-06 10:38:31 följande:

Reflexen, hade inte du BF den 26 mars? Det är ju på påskafton, hihi, lite kul!

Åh det har jag med, visste inte att det var mitt i påskhelgen! Bra påskägg <3
  • linos
    Reflexen skrev 2015-10-06 14:27:12 följande:
    Japp, påskafton it is! såg det när jag räknade veckor i helgen. Potential för att fira långfredagen på riktigt den här gången; lång och smärtsam - om värkarna har kommit igång!

Vad kul att vi är fler med bf på påsken!
    Verkligen, både lidandet och återuppståndelsen blir ännu mer symboliska... ;)
  • linos

Hörni, en fråga till som ni kanske redan avhandlat (hänvisa mig vänligt men bestämt bakåt i tråden i så fall ;) - gravidförsäkring! Har ni tecknat redan, isf vilken variant? Hade Trygghansas betalvariant förra gången men vet inte mycket om alternativen, och stämmer det att man bör ha tecknat innan RUL?

Svar på tråden Marsbebis 2016