• kluckis

Marsbebis 2016

En grupp för oss som nyss plussat och har barn sen innan :)

Vi har en dotter född Juni 2013 och är nu ÄNTLIGEN gravid igen :)

Skulle lämna spermaprov och massa blodprov nästa vecka men verkar som att vi slipper de :D

Vi flyttar till hus om 23 dagar och de känns ännu roligare nu när man kan se framemot ett syskon till våra stora tjej!

• Svar på tråden Marsbebis 2016
  • Carabellis kusp
    Bonebag skrev 2015-10-08 15:50:40 följande:

Har ni fått några specifika sug efter viss mat ännu? Här köptes ett paket pepparkakor igår.... Fy tusan så gott!!! Hade just pepparkakor på huvudet med barn nr1 oxå.. Han är född i September.. Så det käkades pepparkakor hela sommaren ;) haha

Och vet ni någon bra mars grupp på fb?

Haha, kul craving! Jag har en liten hang up på smörgås med senap och kokt skinka. Längtar så mycket efter jul så man kan ha skinkorgie. Förra gången var det clementiner och anjovis.
  • Bonebag
    Smilla80 skrev 2015-10-08 19:31:59 följande:

Grattis till er som haft lyckade RUL! :)

Bonebag vilken rolig craving, pepparkakor! det sägs ju att man blir snäll av dem så ni lär få ett snällt barn! :)

Själv är jag lite extra sugen på satsumas! :) men 1 om dagen räcker så inget frosseri direkt, så vet inte om det räknas som en craving!

Stämmer nog, för sonen som är 1 är löjligt snäll och varit hela tiden ;)
  • Bonebag
    Carabellis kusp skrev 2015-10-08 21:10:42 följande:
    Haha, kul craving! Jag har en liten hang up på smörgås med senap och kokt skinka. Längtar så mycket efter jul så man kan ha skinkorgie. Förra gången var det clementiner och anjovis.
    Anjovis? Ryser i hela kroppen! Haha
  • AKF

Grattis till bra RUL-undersökningar alla ni som varit iväg!

Jag har inte varit lika restriktiv med att berätta. Är i v17 och senaste dagarna så vet flera på jobbet och bland vänner. Läser hur många av er väntar till efter RUL, men det syns redan på magen, jag haltar runt av foglossningen och mitt RUL är sent, samma dag som jag går in i v 21 - så det är svårt att vänta tills dess. Jag har ju redan gjort två VUL och så KUB, med goda 'resultat'. Kanske dumt att ha berättat så tidigt, men det har känts rätt för oss på ngt sätt. Går ngt fel nu så är det ju ändå bra att omgivningen vet kanske.

Hur tänker ni med vaccination mot influensan? Har ni fått råd att ta det eller hur resonerar ni?

• aztec
    AKF skrev 2015-10-08 22:12:28 följande:

....

Hur tänker ni med vaccination mot influensan? Har ni fått råd att ta det eller hur resonerar ni?

Hej! Jag tänker nog ta vaccinet om min läkare tycker det är en bra idé. Var sjukskriven en hel månad förra vintern utav influensan (har astma så satte sig ordentligt där) var Hemskt! Låg mest på soffan! Åkte även på influensan när jag var gravid med första barnet, inte heller något jag vill känna på igen, kändes extra oroligt eftersom man var gravid. Men håller tummarna.
  • Carabellis kusp
    AKF skrev 2015-10-08 22:12:28 följande:

Jag har inte varit lika restriktiv med att berätta. Är i v17 och senaste dagarna så vet flera på jobbet och bland vänner. Läser hur många av er väntar till efter RUL, men det syns redan på magen, jag haltar runt av foglossningen och mitt RUL är sent, samma dag som jag går in i v 21 - så det är svårt att vänta tills dess. Jag har ju redan gjort två VUL och så KUB, med goda 'resultat'. Kanske dumt att ha berättat så tidigt, men det har känts rätt för oss på ngt sätt. Går ngt fel nu så är det ju ändå bra att omgivningen vet kanske.

Jag förstår att man berättar tidigare, absolut! Om du skulle råka ut för något dåligt så här sent kan det ju inte döljas så att säga och med bra vul och kub är det ju mycket goda framtidsutsikter. Jag hade tänkt berätta efter kub om det inte varit så dåligt. Nu känner jag att jag är redo att berätta.

Rådet angående vaccinet är att gravida ska vaccinera sig. Jag gjorde det sist och jag gör det regelbundet varje år trots att jag inte är gravid. Så ja, här blir det vaccination. Det är ett tryggt och mycket väldokumenterat vaccin, så jag är inte orolig.
  • mammave

Oj, vaccin har jag inte alls funderat över. Här har aldrig ngn sagt ngt om det när jag varit gravid. Så jag vaccinerar mig nog inte denna gång heller.

Vi hade inget val än att berätta tidigare, folk började fråga Nu tredje gången syntes mage redan i v 11-12 (är annars ganska smal)

• Elenic
    Dubban skrev 2015-10-08 16:27:40 följande:

Bonebag - innan jag hittade den här gruppen kollade jag bland FB-grupper men hittade då ingen marsgrupp alls. Kanske finns det intresse inom den här gruppen att starta/vara med i en? Min svägerska och jag fick barn samtidigt 2012 och hon var med i en fb-grupp som är aktiv än idag. De följer varandra och barnens utveckling, delar stort och smått och har även träffar irl.

När jag väntade mitt första barn 2003 så var vi ett gäng mammor från dåvarande föräldraNätet (nu alltförföräldrar) som började träffas och fika ett par gånger under graviditeten. När bebisarna väl var födda så träffades vi sedan för fika klockan 11 varje fredag under låååååång tid. Många av dem har jag idag fortfarande som vänner, några till och med nära. Riktigt roligt hur nätvänner kan gå till att bli riktigt bra vänner IRL. :)
  • Elenic
    Bonebag skrev 2015-10-08 15:50:40 följande:

Har ni fått några specifika sug efter viss mat ännu? Här köptes ett paket pepparkakor igår.... Fy tusan så gott!!! Hade just pepparkakor på huvudet med barn nr1 oxå.. Han är född i September.. Så det käkades pepparkakor hela sommaren ;) haha

Och vet ni någon bra mars grupp på fb?

Jag hade nog mer sug efter grejer under de där jävliga illamåendemånaderna. Då kunde jag nästan inte äta annat än surt/syrligt så jag frossade i apelsiner, granny smith, citronjuice, grapefrukt och filmjölk. Nu är jag tack och lov tillbaka i mina vanliga kostvanor, även om jag märkt att jag nog lagar mer med curry nu än tidigare... Fast det kan vara en helt vanlig mat hang-up som jag då och då får även normalt. ;) Längtar dock efter glögg, lussebullar och julköttbullar, men det gör jag nästan alltid vid den här tiden.
  • Elenic
    Carabellis kusp skrev 2015-10-08 19:10:06 följande:
    Vad härligt att höra! Men visst har du ultraljudsdatering sedan tidigare? En småbutter överläkare gjorde mitt RUL och han sa att han helst inte daterar så sent som v 18-20, hehe. Har du gått över med dina andra barn så att du får en marsbebis ändå? Lite skakigt med 29 feb inte sant?

Mitt RUL gick bra. Oerhört ingående granskning av hjärtat och kärlförsörjning till njurar, hjärnan, etc. Inte jämförbart med RUL med min dotter som mest konstaterade graviditetslängd och att alla organ fanns. Han sa att det inte behövdes extra hjärtultraljud senare utan att stora defekter kunde uteslutas och att man ändå inte avbryter för små defekter. Känner mig så avslappnad nu. Ska berätta för åldrande släktingar tror jag.
    Åh så skönt att det gick bra! Har tänkt på dig.
    Har också funderat över det där med datering. Jag gör ju mitt RUL i v.20 men har ju en datering från KUB-ultraljudet. Vilket är det som gäller då egentligen? Ska fråga BM också tänkte jag för just nu är jag lite förvirrad. (Om man inte får samma datum så klart..)
Svar på tråden Marsbebis 2016