• frofro

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hej!
    Ser många BF-trådar där alla flyttar över på Facebook, men tänkte att här kan vi som väntar barn i mars/april och som gärna också vill prata i en gammal hederlig tråd här på FL kan samlas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-31 09:11
    Jag har även skapat en grupp för oss som väntar marsbebisar 2016 om någon vill gå med! Det fanns dock redan en grupp för aprilbebisar. :)
    www.familjeliv.se/forum/group/123779

• Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)
  • FLovesA
    aztec skrev 2015-10-09 10:09:33 följande:

Halloween bild.

Går in i v 20 idag, ultraljudet gick utan problem! storasyster får dock inte som hon ville, utan det blir en pojke! :) mannen extra glad!

Svarade innan jag såg denna ju:) häftig bild!! Skönt att allt såg bra ut. Grattis till en liten pojk:)
  • Nystjärna

En fråga till er här inne,vill gärna höra hur ni tänker och resonerar kring att vaccinera sig mot influensan. Tänker ni vaccinera er? Och isåfall varför? Och ni som inte tänker göra det,varför väljer ni att inte göra det?
    Jag vet nämligen inte riktigt hur jag skall göra eller hur jag tänker kring det. Kom att fundera på detta för några veckor sen,när jag pratade med en vän som också är gravid men längre gången. Dock glömde jag fråga min bm om detta sist jag var där. Så mest nyfiken kring hur andra tänker och känner kring det. :)

• snowybaby
    Nystjärna skrev 2015-10-09 11:53:19 följande:

En fråga till er här inne,vill gärna höra hur ni tänker och resonerar kring att vaccinera sig mot influensan. Tänker ni vaccinera er? Och isåfall varför? Och ni som inte tänker göra det,varför väljer ni att inte göra det?

Jag vet nämligen inte riktigt hur jag skall göra eller hur jag tänker kring det. Kom att fundera på detta för några veckor sen,när jag pratade med en vän som också är gravid men längre gången. Dock glömde jag fråga min bm om detta sist jag var där. Så mest nyfiken kring hur andra tänker och känner kring det. :)

Jag har nog tänkt vaccinera mig. Är de risker med att göra de? Ska prata med BM först så klart men min spontana tanke är ja.
    Min blogg - www.natalina.se
  • FLovesA
    safiia skrev 2015-10-09 11:01:12 följande:

Här är vecka 17 på gång. Inlagd i dropp efter en veckas konstant kräkandes. Droppen har gjort susen och jag mår bättre igen, hoppas illamåendet bara håller sig borta då jag kommer hem. Fick se babyn igår och hen växer och mår bra och sparkade på <3 ännu ligger jag på -8kg från ursprungsvikten så någon väldigt synlig mage har jag ej.

Intressant det där med kön. Jag har 4 systrar och mannen två bröder. Så vi får se. Tjej sägs det ju om man mår väldigt dåligt, men det är vad det är :). Ul om 4veckor så då får vi veta.

Tråkigt att du mått så dåligt!! Men skönt att du får hjälp även om det inte är superkul att vara inlagd. Håller tummarna för att du mår bättre och bättre.

Kramar till dig.
  • Dahlaya

Kul att se att det finns en tråd som fortfarande är vid liv! Den jag följde har flyttats till facebook och det var inte riktigt vad jag tänkt mig.. :)

Är i v 19 (18+0 idag) och är sjukskriven pga extrem yrsel, illamående och känner mig allmänt utmattad.. Klarade mig igenom de första 3 månaderna med allmänt illamående men det kom tillbaka med en värre smäll i v 16... Är det någon annan som fått blodtrycksfall eller känner igen sig? Kan inte stå upp i mer än 5 min utan att kallsvettningar, hjärtklappning och illamåendet börjar sätta igång.. Särskilt i samband med någon fysisk ansträngning.

Andra barnet och mådde prima förutom foglossning förra gången :)

• Syoss
    Dahlaya skrev 2015-10-09 22:56:32 följande:

Kul att se att det finns en tråd som fortfarande är vid liv! Den jag följde har flyttats till facebook och det var inte riktigt vad jag tänkt mig.. :)

Är i v 19 (18+0 idag) och är sjukskriven pga extrem yrsel, illamående och känner mig allmänt utmattad.. Klarade mig igenom de första 3 månaderna med allmänt illamående men det kom tillbaka med en värre smäll i v 16... Är det någon annan som fått blodtrycksfall eller känner igen sig? Kan inte stå upp i mer än 5 min utan att kallsvettningar, hjärtklappning och illamåendet börjar sätta igång.. Särskilt i samband med någon fysisk ansträngning.

Andra barnet och mådde prima förutom foglossning förra gången :)

Välkommen!

Usch så jobbigt att må så dåligt jag är i v16 och är fortfarande väldigt illamående så jag inte kan jobba men yrsel har jag inte haft så farligt med. Det är vissa dagar när jag ätit dåligt. Blodtrycksfall har jag fått ett par gånger. Blir kallsvettig och skakig och måste sätta eller lägga mig ner för att det ska gå över. Men det har hänt 3 gånger hittills bara.

Hoppas du mår bättre snart!
  • safiia

FlovesA- tack :) mår bättre nu igen. Fick komma hem igår kväll/natt.

Förutom dropp fick jag kalium eftersom det var lågt. Har mått väldigt bra idag så jag hoppas det håller i sig. Fick nu äntligen även diagnosen hyperemesis gravidarum och lämnade blodprov för forskning om det. Skönt att svart på vitt kunna säga till folk att det inte är lite vanligt morning sickness utan det är ganska så mycket kraftigare. Håller nu bara tummarna att jag inte är en av dem som lider av det graviditeten ut.

Blodtrycksfall- jaa! Speciellt då jag mådde som sämst, bm och läkare kunde inte ens mäta trycket då det var så lågt. Det har stabiliserats nu dock(vad jag känner i alla fall) är alltså i v 17. Det är nog vanligt med lågt blodtryck i början, obehagligt men ingen fara.

• SuHa

Hej!

Jag har följt den här tråden ända sedan jag började misstänka att jag var gravid, så nu känner jag att det är på tiden att jag slutar smyga runt här... Jag är nu i vecka 14 (13+5 enligt både sista mens och KUB-ultraljud förra veckan).

Som flera andra här så är jag drabbad av hyperemesis gravidarum, men med Lergigan comp och Primperan så klarar jag i alla fall av att jobba (oftast), och jag känner att illamåendet så sakteliga lugnar ned sig. I förra graviditeten så kunde jag sluta med medicinerna när jag gick in i v. 18, och mönstret verkar vara exakt likadant denna graviditet. Dock har jag skött både medicinering och matintag bättre denna gång, så har bara varit inlagd ett dygn med dropp (jämfört med ett par vändor förra gången).

• mcflurry

[quote=75863995][quote-nick]SuHa skrev 2015-10-11 18:54:57 följande:[/quote-nick]Hej!

Jag har följt den här tråden ända sedan jag började misstänka att jag var gravid, så nu känner jag att det är på tiden att jag slutar smyga runt här... Jag är nu i vecka 14 (13+5 enligt både sista mens och KUB-ultraljud förra veckan).

Som flera andra här så är jag drabbad av hyperemesis gravidarum, men med Lergigan comp och Primperan så klarar jag i alla fall av att jobba (oftast), och jag känner att illamåendet så sakteliga lugnar ned sig. I förra graviditeten så kunde jag sluta med medicinerna när jag gick in i v. 18, och mönstret verkar vara exakt likadant denna graviditet. Dock har jag skött både medicinering och matintag bättre denna gång, så har bara varit inlagd ett dygn med dropp (jämfört med ett par vändor förra gången).[/

Har samma diagnos...hur många lergigan om dagen tar du?

SJ klarar jag inte ens av att jobba..illamående dygnet runt å kan i princip bara ligga ner hela dagarna.

• Nystjärna

Hej allihopa. :)

Här mår jag ganska bra just nu faktiskt. Börjar fungera som en normal människa. :) Äter ju fortfarande mina 3 st lergigan om dagen. Dock slutat och ta postafen ihop och det funkar faktiskt bra med bara lergigan. Och sen de bytte till vanlig lergigan till kvällen så sover jag bra på den med. Postafen har jag bara behövt ta någon gång. Börjar till och med känna hunger. Kan äta och ändå bli hungrig någon timme senare men kan inte äta så mycket varje gång. Men så skönt att kunna äta igen,utan att må sjukt illa eller kännas som man skall kräkas. Känner av illamåendet ibland men mindre. Så i förhållande till hur jag har mått så mår jag faktiskt riktigt bra nu :) Men vågar inte släpps mina lergigan än. Lite nervös kring när jag skall våga minska med de,är så rädd för bakslag igen och må så dåligt. Svårt. Hoppas ni förstår hur jag menar :) Så hemma denna veckan och vila upp mig helt,sen nästa vecka skall jag vara på jobbet som "extra" personal så jag får känna hur det känns. Så är de tänkt sen att jag skall börja jobba igen. Och detta känns faktiskt riktigt bra och roligt. Så hoppas allt går bra och blir som jag tänkt. :) Sen har även magen börjat komma nu så den syns. Inte jättemycket men syns lite. Syns mest om jag inte har tröja eller tajt tröja men så mysigt att den kommit men går så fort. :) Denna veckan hoppas jag verkligen att det kommer ett brev på pisten med min RUL tid.
    Hur mår ni andra? Har ni börjat få magen än? :) Tycker magen kom snabbare denna gången jämfört med förra graviditeten som var min första. Är det någon som skall på RUL denna veckan?
    Idag är jag i vecka 15 (14+3) nu är det verkligen verklighet att jag är gravid och skall ha en liten bebisen igen :) <3

Ha en bra dag alla :)

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)