• frofro

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hej!
    Ser många BF-trådar där alla flyttar över på Facebook, men tänkte att här kan vi som väntar barn i mars/april och som gärna också vill prata i en gammal hederlig tråd här på FL kan samlas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-31 09:11
    Jag har även skapat en grupp för oss som väntar marsbebisar 2016 om någon vill gå med! Det fanns dock redan en grupp för aprilbebisar. :)
    www.familjeliv.se/forum/group/123779

• Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)
  • Nystjärna

För det vill inte förstå hur ont det gör!! Okej om det inte vill sätta igång igår men kunde jag inte blivit inlagd igår och fått hjälp mot smärtan och kollad. Och igångsatt på måndag när jag är v 37+0?! Men nej för tidigt tydligen. Alltså jag förstår inte!! Men kändes som de vägrade och lyssna ens och bara hade bestämt sig innan!! Och ville neka "straffa" oss för att min bm på MVC hade gjort fel enligt den. För de enda de gnällde på och sa flera gånger hela tiden. Känner mig ganska uppgiven och ledsen. Bara gråter och känner att jag vill inte mer. Skiter i vilket!! :'( Bra att bebis mår bra och de tänker på den men skulle må bättre med den på utsidan nu och ha koll på den. Förstår inte att de räknas som tidigt och nästan "farligt" om den skulle komma nu. För den känslan fick jag igår

• Nystjärna

Ifrån läkaren eftersom det var såå tidigt och sätta igång och sa även bm på sjukhuset. Varför skickade min bm på MVC dit mig då ich varför säger man att bebis är fullgången i v 37+0 vilket jag är på måndag. Förstår ingenting. :'( Förlåt för flera inlägg men inte lätt och skriva mycket ifrån mobilen och när man är superledsen och upprörd. Hoppas ni kan ha förståelse och få ihop allt. Behövde få skriva av mig.

När

• Nystjärna

När det gäller mitt första barn födde jag henne i v 38+3. Så 10 dagar innan BF. Hade första värken kl 9 på 38+2 kom in var 3-4 Cm öppen ingen latensfas. Fick lustgas och epidural men hon kom inte ner och epiduralen stannade av de. Så tog hinnor och fick drop. Gick fort då,15-20 min krystvärkar och sen var hon ute efter midnatt så blev v 38+3.

• Pauliina
    Nystjärna skrev 2016-03-19 08:21:12 följande:

Dumma mobil!!

Men att det inte var vårt fel att det blev såhär,att vi åkt i onödan och så. Detta sa varenda personal vi mötte!! De på förlossningen,mottagningen,bm på anetalen och läkaren!! De var som de inte ville ta i oss med tång!! Läkaren hann knappt komma in och prata med oss innan hon nekade mig. Hon sa att de fanns inte medicinska skäl för det och att det är för tidigt och hon måste tänka på bebisen. Jag grät och sa att jag orkar inte mer. Jag kan inte vara den mamma jag vill. Jag får inte sova. Hur skall jag orka!! Men hon var stenhård och vägrade lyssna. Frågade om jag provat alvedon. Sa ja men hjälper ju inte och hon frågade om annan smärtlindring. Sa att jag hade tackat nej och varför de var så jobbigt. Att jag provat akupunktur men utan effekt. Så det enda hon skrev i min journal till min bm var att jag provat akupunktur men inte funkar. Att allt var bra och normalt. Men nekad igångsättning pga att jag inte är fullgången och att jag inte behandlat mina besvär fullt ut!! Pga att jag inte tagit Max dos av alvedon regelbundet!! Det hjälper ju inte. :'( Vad mer vill dem att jag skall göra?! När jag frågade läkaren varför man då säger att bebis är fullgången i v 37+0 sa hon för att om de sätter igång då så klarar man de barnen väldigt bra,även om de klarar barn i v 26+ också bra. Så förstod inte alls. Men var om de startade naturligt och det de vill isåfall. Att de inte bara är och trycka på en knapp för att bebis skall komma. Det förstår jag med. Men om jag skall ha såhär ont och inte sova hur skall jag då orka och fixa en förlossning?! :'(
    Det enda läkaren sa var att jag kunde r

Vad jag tycker synd om dig nu! Ska de vara så svårt att ta hand om er som ni borde bli tagna om hand om??
  • Nystjärna
    Pauliina skrev 2016-03-19 09:02:33 följande:
    Vad jag tycker synd om dig nu! Ska de vara så svårt att ta hand om er som ni borde bli tagna om hand om??
    Jo det verkar ju som att det tydligen är det. Skall ringa min bm på MVC på måndag och säga vad de sa. Och se om hon kan hjälpa mig eller hur vi kan gå vidare. Om hon kan ringa till sjukhuset och prata med dem och ev boka tid redan nu för ställningstagande.
  • FLovesA
    Nystjärna skrev 2016-03-19 09:20:20 följande:

Jo det verkar ju som att det tydligen är det. Skall ringa min bm på MVC på måndag och säga vad de sa. Och se om hon kan hjälpa mig eller hur vi kan gå vidare. Om hon kan ringa till sjukhuset och prata med dem och ev boka tid redan nu för ställningstagande.

Jag vet inte vad jag ska skriva, bara att jag tycker så otroligt synd om diig, stackare!! Och vilket bemötande. Dem hade ingen anledning att ens säga att din BM på Mvc gjort fel som skickat dit er, det kunde dem tagit med henne sen.

Och jag tycker allt att dem kunde lagt in dig och kollat extra noga, kanske även gett dig något mot smärtan och något att sova på. Du behöver sömn och något mot all värk!

Förstår att du känner dig helt uppgiven, och att du inte får rätt hjälp. Hoppas du får någon ljusning snart.

Tack för att du delar med dig, och du ska veta att du får skriva hur mycket du vill! Jag vill bara skicka en stor kram till dig. Håller tummarna för att det ska bli bättre.

Kram
  • CissiJissi
    Nystjärna skrev 2016-03-19 09:20:20 följande:

Det är så orättvist att det ska vara ett sånt lidande och jag tycker så synd om dig!! Nu måste allt gå bra och tiden gå fort! Är din man hemma med dig och vabbar? Alltså tar hand om barnen eftersom du behöver vila och så?
  • AsaEriksson

Nystjärna, har läst alla dina inlägg här och tycker synd om dig som verkar ha det så besvärligt!

Men du måste också få lite perspektiv på det tror jag.... Jag är i vecka 38 (37+6) och det är eg inte förrän NU som bebisen är fullgången. Självklart sätter man inte igång en förlossning om det inte är fara för bebisens eller mammans liv. Och din smärta är inte farlig, även om den är jobbig! Jag har sedan vecka 33 haft ett inflammerat muskelfäste i revbensbågen som blir mer och mer irriterat ju större magen blir. Har sådan foglossning att jag inte kan gå/stå/ligga. Kissar och svettas som en gris hela nätterna. Har en stor bebis som ligger LÅNGT ner vilket gör att jag inte kan sitta upprätt över huvudtaget utan en sjuk smärta mellan benen. Har dessutom GBS som ger mig massor av sammandragningar och förvärkar.

Tar hand om en ettåring hela dagarna samt en massa djur, hushållsysslor och en liten gård. Vissa dagar är så fruktansvärda att jag bara inte orkar mer! Jag har gråtit, skrikigt, gnällt massor men jag vet också att det snart har ett slut. Att det ibland är såhär att vara gravid och att man helt enkelt får försöka att vara positiv och kämpa på ändå.

Din bm skickade dig säkert till sjukhuset för att hon inte visste hur hon skulle bemöta dig, hon hoppades väl på att de kunde prata igångsättning med dig NÄR barnet är klart. (Jag är osäker på vilken vecka du är i?) självklart kunde sjukhuset agerat bättre. Gett dig något att sova på (om det nu finns att ta innan bebis är klar?) och kanske remiss till läkare för igångsättningssamtal. Men att de inte bara plockar ut bebisen nu förstår jag, du är ju inte den första gravida kvinnan som mår såhär.

Jag hoppas att det blir bättre för dig, mig och alla andra som mår skit just nu. Men smärtan och sömnbristen är tillfällig och man måste försöka minnas det mitt i allt elände!

Prata med din Bm igen, men om du inte har livshotande problem kanske du ändå får räkna med ett bakslag. Du fick din förra bebis innan bf, troligtvis får du det igen. Tänk positivt!

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)