• frofro

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hej!
    Ser många BF-trådar där alla flyttar över på Facebook, men tänkte att här kan vi som väntar barn i mars/april och som gärna också vill prata i en gammal hederlig tråd här på FL kan samlas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-31 09:11
    Jag har även skapat en grupp för oss som väntar marsbebisar 2016 om någon vill gå med! Det fanns dock redan en grupp för aprilbebisar. :)
    www.familjeliv.se/forum/group/123779

• Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)
  • Erese

Å! Ser att jag skrev fel namn. Det var till Saffia. Förstår att du blir förvirrad.

Pauliina skrev 2016-03-14 19:19:10 följande:

Mina söner har endast ammats i 6 veckor, mjölken har själv bestämt sig för att ta slut. Provat allt men inget funkat. Men den stunden jag helammade och behövde komma ifrån (började träna) så pumpade jag så mycket jag kunde så maken kunde ge mat under den lilla stund jag va borta om de behövdes. Kanske missuppfattade frågan. X

• Erese

Touch of red: stort grattis, snubblade oxå på mållinjen med min 2:a. Men. Men vad gör det om man får en frisk bebis. En viss sorg kan det självklart bli men 100 gånger bättre med en frisk mamma och bebis.

• Erese

Igår var jag på inskrivning för planerat kjesarsnitt. Känns så märkligt att det kommer bli en förlossning utan värkar och under kontrollerade former. Allt kommer troligtvis gå lugnt och smidigt till.

Pirrigt! Bara 5 dagar kvar. Skönt! För precis som tidigare skrivi är det inte mycket min kropp mäktar med just nu. Blir mycket soffsittandes här med. Leker med paddan och virkar så att det brinner i fingrarna. Om nu är nyfikna på vad jag skapar så har jag ett instakonto "craftbyrem".

• Nystjärna
    TouchOfRed skrev 2016-03-16 09:37:34 följande:
    Uppdatering igen! Blev igångsatt den 24/2 (v 38+4) och efter 18 timmar med värkar från helvetet så slutade allt i akut kejsarsnitt då bäbis hade högt lastat. Jag var då fullt öppen och hade bara sista krystdelen kvar av förlossningen så man kan säga att man snubblade på mållinjen och in i op-salen men jag fick vara vaken och mannen satt vid minsida vilket betydde mkt. Vi fick en frisk son <3

Så jag har varit mamma i snart 3 veckor, livet har verkligen vänts upp och ner som nybliven förälder, men absolut till största delen positivt! Saknar att få sova 8-9 timmar i sträck, men skulle inte byta detta mot något i världen! Otroligt hur mkt man kan älska ett litet knyte <3
    Stort Grattis :)
  • Nystjärna

Här är det väldigt lugnt idag. Lite små orolig. Tyckte bebis var lugn igår och även idag,känt den men inte så mycket. Sen har jag som lättare mensvärk och även ont ner till i underlivet. Att det trycker och drar. Samtidigt gör höfterna ont så vet inte om det är foglossningen eller förvärkar. Men trycket och det kommer och går. Känner mig väldigt trött och orkeslös. Känns inte som jag har ork,energi eller lust med något. :( Har även att jag är väldigt hungrig eller sugen hela tiden och springer på toaletten. Har väldigt mycket flyttningar nu och även ibland att de kommer ut som små "klumpar" trådar. Som tjockare. Vet inte om de är små bitar av slemproppen eller om de är flyttningar som samlat ihop sig lite. Svårt. Någon som känner igen det? Skall försöka vila lite nu med dottern och se om bebis kommer igång lite mer. Imorgon väntas akupunktur igen och bm på fredag. Idag är vi i vecka 36+ 2 iallafall.

• Erese

Nystjärna: det är troligtvis slemproppen som lossnar i bitar. Min har lossnat sedan V35 är i V39 nu. Den säger inte så mycket snarare att kroppen definitivt förbereder sig på förlossning men det kan ta dagar, veckor innan något sker.

Med min 1:a släppte hela proppen på engång och bara timmar efter det var förlossningen igång.

Med 2:a märkte jag inte ens att den släppte däremot gick vattnet och timmar efter det var värkarbetet igång.

Så olika det kan vara :)

• Nystjärna
    Erese skrev 2016-03-16 11:56:24 följande:

Nystjärna: det är troligtvis slemproppen som lossnar i bitar. Min har lossnat sedan V35 är i V39 nu. Den säger inte så mycket snarare att kroppen definitivt förbereder sig på förlossning men det kan ta dagar, veckor innan något sker.

Med min 1:a släppte hela proppen på engång och bara timmar efter det var förlossningen igång.

Med 2:a märkte jag inte ens att den släppte däremot gick vattnet och timmar efter det var värkarbetet igång.

Så olika det kan vara :)

Jo den har ju lossat smått länge som jag misstänkt. Men vart smått och bara någon dag till att bli inget. Sen kommit någon dag igen. Men nu känns de som de är smått smått varje dag. Men minns inte att jag hade så med dottern eller såhär mycket flyttningar i slutet men hade jag säkert. Så sant,kan ju dröja ett bra tag till. Med dottern så gick den första gången ca en veckan innan och sen gick den i delar dagarna innan allt startade så det är så svårt och säga. Tyvärr. :(
  • becka1989

Idag har man passat på och tagit en promenad trots förvärkar och foglossning men var bara tvungen var så fint väder och skönt var det oxå.

Nu har man kommit hem och jag sitter och halvsover i soffan så blir nog att lägga sig en stund.

Lillen är det full rulle på som vanligt den får gärna lugna sig så man kan få vila/sova en stund.

• Pauliina
    Nystjärna skrev 2016-03-16 11:48:33 följande:

Här är det väldigt lugnt idag. Lite små orolig. Tyckte bebis var lugn igår och även idag,känt den men inte så mycket. Sen har jag som lättare mensvärk och även ont ner till i underlivet. Att det trycker och drar. Samtidigt gör höfterna ont så vet inte om det är foglossningen eller förvärkar. Men trycket och det kommer och går. Känner mig väldigt trött och orkeslös. Känns inte som jag har ork,energi eller lust med något. :( Har även att jag är väldigt hungrig eller sugen hela tiden och springer på toaletten. Har väldigt mycket flyttningar nu och även ibland att de kommer ut som små "klumpar" trådar. Som tjockare. Vet inte om de är små bitar av slemproppen eller om de är flyttningar som samlat ihop sig lite. Svårt. Någon som känner igen det? Skall försöka vila lite nu med dottern och se om bebis kommer igång lite mer. Imorgon väntas akupunktur igen och bm på fredag. Idag är vi i vecka 36+ 2 iallafall.

Igår hade jag "flytningar" hela dagen, kände de rinna konstant. Inga klumpar dock utan bara klar vätska. Kände bebis mindre men rörelser kände jag, mest igår kväll. Idag samma. Igår va jag pigg och mannen sa "du ser annorlunda ut". Tänk vad jobbigt de ska vara att behöva känna såhär. Mensvärken är däremot borta, och de känns konstigt.

Exakt en månad kvar idag till nedkomst.
  • Erese

Måste klaga lite ;)

Är så trött på läkare som känner att de har ett behov av att yttra sig om vikt när det egentligen inte behövs. Blir så irriterad på detta.

Jag har en historik av ätstörning som jag själv har kämpat mot utan hjälp. Dumt kanske men jag har det under kontroll.

Jag vet att jag inte tillhör den smala kategorin, men jag tillhör heller inte den tjocka. (Anser jag ) Jag har en mild övervikt i grunden och har alltid ökat mycket i vikt under mina graviditeter +/- 30kg ca.

När jag inte är gravid cyklar jag till och från jobbet. Jag dansar 2ggr i veckan och äter regelbundet med ytterst lite onyttigheter. Trots detta är jag lite större än vad mitt (BMI) borde ligga på, men jag bryr mig inte! Jag mår bra och rör på mig.

Därför blir jag så trött på läkare som klumpigt uttrycker kommentarer om ens vikt nät det inte behövs. De har ingen aning om vad den personen har fått utstå eller varit med om.

Morr! Säger jag .

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)