• frofro

BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

Hej!
    Ser många BF-trådar där alla flyttar över på Facebook, men tänkte att här kan vi som väntar barn i mars/april och som gärna också vill prata i en gammal hederlig tråd här på FL kan samlas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-31 09:11
    Jag har även skapat en grupp för oss som väntar marsbebisar 2016 om någon vill gå med! Det fanns dock redan en grupp för aprilbebisar. :)
    www.familjeliv.se/forum/group/123779

• Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)
  • pomperiposa

Tänkte fråga, vilka prover är det man tar hos bm vid inskrivning? (glömt bort) 

Har inte bokat tid än. Är frisk och har koll på blodgrupp och värde, men funderar på om det är något prov man tar som man inte borde vänta med att kolla upp.

• Syoss
    pomperiposa skrev 2015-08-06 12:58:16 följande:

Tänkte fråga, vilka prover är det man tar hos bm vid inskrivning? (glömt bort) 

Har inte bokat tid än. Är frisk och har koll på blodgrupp och värde, men funderar på om det är något prov man tar som man inte borde vänta med att kolla upp.

Dom kollar väl allt möjligt. Förutom järnet och blodgrupp, så kollar de väl bl.a hiv, klamydia, om man är rh-positiv/negativ, om man har immunitet för olika sjukdomar, typ röda hund. Massor. Men det är inget du måste kolla i förväg, utan kan vänta tills inskrivningen
  • Syoss

Går in i v7 idag. Igår fick jag äntligen LergiganComp utskrivet! Det är lika underbart som jag minns det. Det tar inte bort allt illamående men det värsta iaf och jag klarar att vara uppe på benen dock vill jag minnas att det gav mer effekt vid förra graviditeten. Kanske får äta det några dagar innan det ger full effekt. Inskrivning om 2 veckor. Ska höra med bm om det inte går att få ett ultraljud för att kolla om det är mer än en där inne, med tanke på hur jäkla dåligt jag mår och har gjort sen jag plussade, och sen när magen är så stor. Hoppas hon kan va lite givmild :-P

• pomperiposa
    Syoss skrev 2015-08-06 13:18:28 följande:

Går in i v7 idag. Igår fick jag äntligen LergiganComp utskrivet! Det är lika underbart som jag minns det. Det tar inte bort allt illamående men det värsta iaf och jag klarar att vara uppe på benen dock vill jag minnas att det gav mer effekt vid förra graviditeten. Kanske får äta det några dagar innan det ger full effekt. Inskrivning om 2 veckor. Ska höra med bm om det inte går att få ett ultraljud för att kolla om det är mer än en där inne, med tanke på hur jäkla dåligt jag mår och har gjort sen jag plussade, och sen när magen är så stor. Hoppas hon kan va lite givmild :-P

Tack för svaret och hoppas det hjälper mer snart, ville bara berätta att jag också går in i v7 idag - roligt!!
  • Nystjärna

På våran MVC så erbjuds alla förstföderskor tidigt ul. Så nu när jag väntar mitt andra barn fick jag inget tidigt,var bara om man hade medicinska skäl. Jag vill ju göra ett tidigt så man ser att allt är bra och hjärtat slår då jag haft 2 missfall innan dottern. Så vi valde att boka ett privat tidigt ul. Som kostade 500kr men känns så värt det. Så skall göras i början av september :)

• Nils-Eric

Och där kom illamåendet som ett brev på posten

Gick Pw 5 km imorse (gör alltid det när jag är ledig).

Spydde när jag kom hem och har legat i sängen sen dess. Illamående och kallsvettig.

Usch!

Ska resa bort på kurs från måndag och tre veckor framåt och jag förstår inte hur jag ska klara det. Men jag vill inte och kan inte stanna hemma.

Tips?

• halfmoon

Så svårt det är att inte oroa sig för missfall. Idag har jag inte varit illamående alls utan mått som vanligt. Jag och sambon åkte på magsjuka som höll i sig tisdag kväll - onsdag morgon. Sen var jag illamående igår och idag är det väck och matlusten är åter. Har lite molvärk men annars inget.

Hur gör ni för att inte noja ur och googla ihjäl er?

Efter ägglossning är det en väntan på att få mens och bli besviken. Nu känns det som det blir en väntan på att få missfall och bli besviken. Får försöka rycka upp mig! :)

• Syoss
    Nystjärna skrev 2015-08-06 13:53:31 följande:

På våran MVC så erbjuds alla förstföderskor tidigt ul. Så nu när jag väntar mitt andra barn fick jag inget tidigt,var bara om man hade medicinska skäl. Jag vill ju göra ett tidigt så man ser att allt är bra och hjärtat slår då jag haft 2 missfall innan dottern. Så vi valde att boka ett privat tidigt ul. Som kostade 500kr men känns så värt det. Så skall göras i början av september :)

Såna privilegier har inte vårt landsting nu väntar jag tredje barnet men ändå. Jättebra att förstföderskor hos er får ett tidigt ul. Önskar vi hade en privat mottagning i närheten, då hade jag också bokat ett och gladeligen betalat för det. Men vi har ett antal mil till nämaste. Tycker det är på tok för sent att ha första ul'et v18-20. Förstår att man behöver gå så långt för att lättare kunna se organ och sånt. Men ett ul i v10-12 någongång borde alla landsting erbjuda tycker jag. Som en första koll liksom, att allt ser bra ut dittills.
  • Syoss
    pomperiposa skrev 2015-08-06 13:33:52 följande:

Tack för svaret och hoppas det hjälper mer snart, ville bara berätta att jag också går in i v7 idag - roligt!!

Kul att vi byter vecka samma dag! vi kanske blir flyttade sen men hittills iaf :-P
  • Modesta
    Syoss skrev 2015-08-06 18:21:23 följande:
    Såna privilegier har inte vårt landsting nu väntar jag tredje barnet men ändå. Jättebra att förstföderskor hos er får ett tidigt ul. Önskar vi hade en privat mottagning i närheten, då hade jag också bokat ett och gladeligen betalat för det. Men vi har ett antal mil till nämaste. Tycker det är på tok för sent att ha första ul'et v18-20. Förstår att man behöver gå så långt för att lättare kunna se organ och sånt. Men ett ul i v10-12 någongång borde alla landsting erbjuda tycker jag. Som en första koll liksom, att allt ser bra ut dittills.
    Jag gör KUB mest bara för att få UL!! Får vi ett dåligt besked får vi ta den frågan när den kommer.

Vi har privata kliniker här men jag tycker det känns bättre att göra det på sjukhuset där de verkligen kan sina grejer. Förra graviditeten "hittade" inte bm huvudet vid en vanlig kontroll och hon och en kollega skulle då försöka med ul på bm-mottagningen. Men de kunde ju inte hantera den (var med om det två gånger) och hade jättesvårt att säga om huvudet var upp eller ner. Sen fick jag komma till sjukhuset och de såg direkt att huvudet var uppåt, det tog inte mer än fem sekunder!
Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)