Seven Costanza skrev 2016-09-25 21:11:56 följande:
Vi ska beställa huskataloger nu under hösten för att kolla lite mer på vad som finns att välja på i vår prisklass, men en sak vi funderar på som ni som bygger gärna får svara på är när i processen man börjar betala olika saker och hur det går till? Har googlat och förstått det som att man betalar i etapper men förstår inte riktigt det här med byggnadskreditiv.
Sedan undrar jag - många verkar börja betala en större summa efter stomresning, men hur lång tid tar det från stomresning av ett pakethus till inflyttning? Jag undrar helt enkelt hur lång tid innan inflyttning som man börjar betala stora månadskostnader för huset, för om vi ska bygga tänkte vi ju att det är en fördel att man kan fortsätta husspara månatligen under processen så det är ju väsentligt att veta när banken börjar vilja ha större summor av en. Om man köper tomten själv först (med lån) börjar man då betala ränta och amortering på det lånet direkt eller ingår tomten också i byggkreditivet? Är det skillnad om tomten ingick i paketet från ett husföretag alltså där man får välja tomt i ett visst område?
Jag tror precis gbgumman att det kan vara olika, men jag kan ju berätta hur det var för vår del. Den första stora summan vi la ut för var tomten samt lagfart och pantbrev som vi betalade direkt från våra konton i samband med att vi köpte tomten. Lånet för tomten låg i vårt fall utanför kreditivet till att börja med, men bakades senare in där också. Ränta på det lånet betalade vi inte förrän kreditivet löstes och bakades därför in i kreditivet och gav en liten ofördelaktig ränta-på-ränta-effekt. Förmodligen hade vi kunnat betala räntan löpande om vi hade velat, men då det inte var så stora summor var det inget vi orkade strula med.
Några mindre betalningar från kommunen för bygglov och startbesked kom ungefär i samband med att huset började byggas och de betalade vi direkt. De flesta större betalningarna kom sedan när markarbetet hade satt igång och hade förfallodatum ungefär en månad innan huset var klart och de var för just markarbetet och huset och de betalade vi med kreditivet. Några mindre betalningar till snickarna och elektrikern som jobbade i huset efter leveransen betalade vi ungefär när huset stod klart och i några månader efter inflytt (när kreditivet var omgjort till ett bolån) kom några mindre räkningar (slutbesked och planavgift från kommunen, kontrollansvarig, besiktningsman) samt en större räkning (VA-anslutning) från kommunen.