Inlägg från: 23åring |Visa alla inlägg
  • 23åring

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej, vi går också i husbyggartankar och har en fundering som någon här kanske kan komma med några kloka råd kring.

Vi bor i hus idag (ej nybygge) och vi vill bygga nytt så att barnen inte behöver byta skola/dagis. Dvs. vi har inte en massa tomter att välja på. I dagsläget har vi små barn, små barn = större slitage på huset (är i alla fall min erfarenhet). Vi tänker oss därför att det skulle vara lagom med ett färdigställt hus om 5-6 år ungefär.

Nu till frågan: eftersom det är svårt att hitta en tomt här är vi sugna på att "slå till" om vi hittar vad vi är ute efter även om vi inte tänker påbörja något husbygge på ett tag. (Ska självklart kolla upp så det inte finns krav på när det skall vara färdigställt innan vi köper tomt). Vi har pengar så att vi skulle kunna köpa en tomt här utan att blanda in någon bank. Vi kommer sedan ha tid på oss att spara ihop ytterligare pengar medan vi äger tomten (som då inte ger oss några merkostnader i form av ränta etc.), dock kommer vi spara i långsammare takt än innan då vi inte jobbar heltid för barnens skull och jag tror kanske att vi inte kommer kunna spara ihop till hela kontantinsatsen för huset. Tar banken då hänsyn till att vi redan äger tomten när vi vill låna och kanske inte har hela kontantinsatsen för huset? Eller är det helt enkelt bättre att låna till tomten, betala ränta i, säg 5 år, men garanterat ha kvar pengar till kontantinsats för själva huset?

Kommer självklart diskutera detta med banker när det är dags men vi är fortfarande i sånt tidigt läge så vi avvaktar med det.

• 23åring
    gbgumman skrev 2016-08-25 10:35:55 följande:

Ni kan ju belåna tomten. Den är kan ju vara er insats. Vi betalde också vår tomt "kontant" och belånar den för bygget.

Ok, tack för svar. Har hört från andra att banken inte velat gå med på det men beror kanske på hur attraktiv tomten bedöms vara? Hade varit toppen att kunna göra så, vill låna så "sent" som möjligt :)
  • 23åring
    gbgumman skrev 2016-11-17 17:11:05 följande:

Så där nu är vi igång. Den 12 dec kommer huset så då ska markarbete och grund vara klart. Jag som varit vid så gått mod i 1,5 år blev nu nästan deppig. Längtar mer nu är det är nära. Har liksom inte känt efter riktigt innan. Nu kan börja gråta varje kväll. Känner mig helt dränerad. Men i maj flyttar vi in. Hoppas inget jäkelskap händer. Än har vi varit förskonade dock

Kul att höra att ni äntligen är igång "på riktigt"!

Någon som vill dela med sig av vad era hus kostat? Bara huset då eftersom tomt och markarbete kan skilja sig enormt mycket (skriv gärna det vid sidan av).

Eventuellt kommer det släppas kommunala tomter här under nästa år, grejen med dem är att man måste sökt bygglov inom 9månader, annars återgår tomten till kommunen. Vår tanke var annars att köpt en tomt och sedan väntat med att bygga tills vi sparat mer pengar men den idén faller då. Därför intresserad av vad andra betalt för sina hus, vi har en tanke kring hur mycket pengar vi behöver (vi vet inte exakt vad vi vill ha ännu) men intressant att höra!
  • 23åring
    Seven Costanza skrev 2016-12-05 08:52:12 följande:

Aha vad lurigt att man måste söka bygglov så snabbt, är det en standardpolicy med kommunala tomter? Är fortfarande bara i planeringsfasen själv, men mitt tips för att få veta om nybygge är görbart för er är att helt enkelt beställa hem kataloger från en massa husföretag och sedan kontakta dem ni är intresserade av och fråga om prisuppgifter. De vill oftast att man ska ange en tomt så då har jag letat upp tomter på hemnet i rätt kommun eller grannkommun och där en likvärdig tomt är ungefär det vi söker, och sedan helt enkelt angett den tomten som om den var min. Inga problem alls. En prisuppgift är ju inget bindande och det blir ju inte exakt, men man får ett hum om vad det kan kosta i det område man vill bygga.

Om det är standard vet jag inte men kommunen vi vill bo i har det som en regel och det stod med i villkoren när man ställer sig i tomtkö :)

Tack för tipset! Vi lutar nog åt att bygga lösvirke men tycker det är intressant att höra vad andra byggt för. Vet att tillval osv. påverkar slutkostnaden mycket så att det inte riktigt går att jämföra men ändå, kul att höra!
  • 23åring
    gbgumman skrev 2016-12-05 10:54:33 följande:

Runt 4,5 miljoner går huset på.

Hur många kvadrat? Går det bra för er? :)
  • 23åring
    theemi skrev 2016-12-14 22:24:25 följande:

Om man räknar bort tomt, avgifter & markarbete beräknas vårt hus (203 kvm och garage på 50kvm) kosta 2,4 miljoner. Då är även altan och trädgård medräknat.

Totala kostnaden beräknas bli 3,55 miljoner.

Vi bygger i lösvirke, & gör en hel del själva med hjälp av svärfar..

Vi har en kommunal tomt och hade precis samma regler.. De reglerna innebar dock bara att man måste söka om bygglov, det behöver inte vara fullständiga handlingar..

Vi lämnade in en ritning som bland annat inte hade inritat badrum på nedervåningen. Den lämnade vi in hösten 2014, i mars 2016 blev bygglovet godkänt efter att vi lämnat korrekta ritningar osv.

Vi började med markarbetet i juni..

I början hade vi dock tänkt börja bygga våren 2015, men sen sköt vi upp det lite då det inte passade oss just då.. Att vi sköt på inlämnandet av bygglovshandlingarna var för att resterande del (90%) av tomten skulle betalas då bygglovet blev godkänt, och vi kände att det var onödigt att betala dem tidigare än det behövdes..

Tack för svar och tips på hur man kan göra för att hålla i tomten lite längre :)

Precis samma sak att resterande 90% skall betalas när bygglovet är godkänt gäller här också. (Och sedan måste man börja bygga inom 2år) Fick ni betala extra till kommunen för bygglovet när det inte var kompletta handlingar från början eller hur funkar det?
  • 23åring
    theemi skrev 2016-12-15 22:11:54 följande:

Låter verkligen exakt som vår tomt.. Kanske är standard-avtal, om inte er tomt också ligger i närheten av gbg? :)

Jag vet faktiskt inte om det blev dyrare, det är möjligt..

Kommun i närheten av Gbg vi vill köpa tomt också! Står inte i tomtkö hos många kommuner då vi i dagsläget bara kan tänka oss att bygga i två kommuner (med tanke på våra barn och avstånd till jobb) men kanske är gemensamma regler för alla kommuner här omkring. Är ju högt tryck på tomterna så förstår att de inte vill att folk ska köpa på sig tomt (som jag vill, haha) och sedan vänta flera år innan de börjar bygga.
  • 23åring
    theemi skrev 2016-12-16 14:14:19 följande:

Haha, nu blir jag ju nyfiken på om det är samma, då det släpps tomter här efter årsskiftet också.. :D Vi bygger i Bollebygd, men kan säkert vara liknande regler i flera kommuner!

Nej, det kan man förstå egentligen, men det går att göra så ändå som sagt, haha!

Haha, vilket sammanträffande då det är Bollebygd vi kollar i :) dock står vi och väljer mellan det eller bo kvar i orten vi bor nu. Vi trivs väldigt bra här med förskola osv. men det är verkligen omöjligt att få tag på tomt här och bygga nytt. Eller så är alternativet då Bollebygd, vi inser dock att vi får "låta tåget gå" denna gången men verkar som det kommer komma ett tomtsläpp till om inte allt för lång tid så då kommer vi hoppas att vi har pengar och bra chans att kunna få en tomt vi vill ha när vi hamnat högre upp i kön. Samtidigt drar jag mig för att vi då behöver riva upp barnen från förskolan och kompisar som de har här där vi bor nu, svåra beslut...
  • 23åring
    theemi skrev 2016-12-18 11:01:12 följande:

Haha, så kul! Tyckte det lät så likt med tanke på reglerna och att tomter ska släppas efter årsskiftet! Vi bor i annan kommun nu, men vi lät dottern börja i förskolan mittemot tyftet, den är bra tycker vi! :) gillar samhället också, litet, men finns det mesta man behöver..

Vi bygger i etapp 1, vi stod aldrig i kö dock, anmälde bara intresse, så fick vi den vi ville ha direkt! Nu är det så många som ska släppas, så alla lär inte bli upptagna på en gång känns det som.. när vi köpte vår var det flera månader efter att tomterna släppts, då var det bara 3-4 tomter köpta/reserverade..

Jo, förstår att det är svårt, hur gamla är barnen? Tror det blir svårare ju äldre de är iofs, vår dotter fick börja på förskolan i Bollebygd direkt för ett år sen, även fast vi inte börjar bygga.. Blev så klart lite att skjutsa för oss, men det hade det blivit oavsett så. :) längtar så efter inflytt nu, blir nog mars eller april! :D om ni har varit i etapp 1 & kikat så har vi huset näst längst ner till höger :)

Vi gillar också att det mesta finns i "byn". Sambon jobbar i Bollebygd så hade varit guld för barnen med pappa så nära! Våra barn är 3,5 år och 4 månader.

Intressant att höra att ni aldrig stod i kö, vi har typ plats 40 nu, kanske är många som står i kö men inte vill bygga just nu. Vi har varit där tidigare men har inte riktigt koll på vart du menar, är väll två områden som byggts samtidigt nu också som jag förstått det? Vi kommer nog åka en gång om någon månad och kolla igen, sambon tyckte det såg ut som om de förberett mer gator osv. när han kikade förbi snabbt för ett tag sedan. Lättare att orientera sig när vägarna kommer på plats!
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.