Inlägg från: tystlängtan |Visa alla inlägg
  • tystlängtan

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Vi ska bygga med Älvsbyhus och skriver på i veckan som kommer. De hade en perfekt tomt och huset de föreslog därtill blir precis i vår smak. Har läst mycket dåligt från dem, men det mesta verkar vara från 5 år sedan eller mer. Har inte läst så mycket negativt av de som byggt efter ca 2010 och det är trots allt de som säljer flest hus i Sverige. Tror egentligen att om det blir bra eller dåligt beror mer på just de personerna som arbetar med just vårt hus, samt kontaktpersonen man har än husfirman i sig. Men det är klart det är nervöst!

• tystlängtan
    gbgumman skrev 2015-07-12 14:22:54 följande:

Åh vad kul med fler.

Vi skrev kontrakt på tomten i fredags em. Tyvärr får vi inte tillträde till dem förrän om 3-6 mån. Men då har vi gott om tid att ordna. Två bostadsrätter skall säljas (säljer en i taget) hus skall väljas och ritas om. För oss är det viktigt att slippa torpargrund och så vill vi ha totalentreprenad. Fortsätt skriv om hur det går.

Vårt hus börjar byggas i början på nästa år och inflytt ungefär i april. Anser dock inte att det är "tyvärr", utan för oss är det en klar fördel. Har också en bostadsrätt som ska säljas och skulle vilja spara ihop en del till innan det är flyttdags. Ska absolut skriva här när det går framåt, men kommer som sagt inte hända sådär jättemycket nu och i höst.
    sommarbarn88 skrev 2015-07-12 14:51:54 följande:

Gbggumman

Tror de e klokt att spara pengar ett tag. Har hört från kompisar som byggt hus att de drar iväg runt 150 tusen extra för småsaker. Å jag känner att vi inte vill snåla på vissa saker som kran till kök å badrum å sådant bara för att de ska bli så billigt som möjligt.

Håller med här. Är så rädd att pengarna bara rinner ur händerna och att man måste snåla på allt framåt slutet. Är så svårt att sätta upp en rimlig budget när man inte har så bra koll (försöker ju läsa på och få så bra koll som möjligt, men är hela tiden rädd att man missat något). Har i alla fall en post i budgeten just för "övrigt som vi inte tänkt på" på 100 000 kr, just för att jag också hört att det alltid kostar mer än man tror. Hoppas bara att det räcker och att det går ihop i slutändan.
  • tystlängtan
    gbgumman skrev 2015-07-22 16:33:13 följande:

Hej på er nybyggare.
    Tänkte höra hur ni resonerar kring ekonomin. Vi tänkte avsätt pengar till en framtida renoveringsfond. Hur tänker ni. Om tio år börjar väl saker paja. 3000kr i månaden är det ok eller. Det är 360 000kr efter tio år. Vi har rätt bra inkomster så om vitvaror pajar så köper vi nytt samma månad för våra inkonster. Det jag tänket på är större saker som tak panel m.m.

Är det någon som har koll på driftkostnader på nya hus och vad sophämtning och vatten och sådant kostar?

Vi kommer i första hand spara ihop till att fixa färdigt allt med huset, vilket kommer ta några år. Vi köper 1,5-planshus med oinredd övervåning, så den kommer kosta några hundratusen att inreda, sedan vill vi ha altan/uterum, en bil till och så kommer vi nog inte ha råd att fixa allt med trädgården direkt som vi vill, utan kanske bara så gräs så fort som möjligt.

Vi kommer vid inflytt ha ca 100 000 kr i buffert, den tänker vi så snabbt som möjligt bygga på (till mellan 300 000 - 500 000 kr) när vi är klar med det jag skrev ovan. Först därefter kommer vi nog sätta av någon form av underhålls-/renoveringssparande och då blir det nog ungefär i samma storlek som ni, dvs runt 3000 kr/mån. Men det dröjer nog kanske 10 år innan vi är där (men har då förhoppningsvis en ganska rejäl buffert istället att ta av om det krisar).

Driftkostnaderna tror jag kommer ligga ganska lågt för ett nybyggt hus, men har räknat med 4000 kr/mån för att vara på den säkra sidan. Tror dock inte att det kommer bli mer än runt 2500 kr/mån eller så. Det står i våra papper att det beräknas gå åt ca 8000 kWh/år i elförbrukning, men jag räknar hellre högt och blir glatt överraskad än tvärt om.
  • tystlängtan
    gbgumman skrev 2015-08-09 08:28:22 följande:

Hej

Särskilt hej till tystlängtan

Sitter i varmt Grekland och känner att jag bara vill hem och börja jobba på husplanerna. Men det är inte mycket man kan göra ändå och det var nog bra att vara här för oftast tänker jag på annat.

Surfar inredning m.m. Som en tok. Vet inte hur husets planlösning kommer att bli men har mina aningar. Men vill komma fram till vilken stil jag vill ha.

En fråga. Om man vill frångå det tapeter, klinker som ingår. Hur gör man då? Vet att det kostar extra men hur gör man. Köper man själv eller säger man hur man vill ha det. Funderar på att bara göra vita väggar och själv tapetsera om några väggar. Känns lite bökigt dock.

Jag vet egentligen inte, men verkar rimligast att de bara lämnar det vitt och låter er göra det själva om det inte är något som finns bland deras valbara alternativ. Det är dock bara en gissning, är nog säkrast att fråga din kontakt på husfirman om du vill ha ett säkert svar. Ni behöver ju ändå prata med honom om ni ska "avbeställa" det som ingår, så det är väl egentligen lika bra att fråga i samma veva hur ni löser det. Hur det fungerar på Älvsbyhus som vi har vet jag inte heller, vi har inte kommit så mycket längre än kontraktskrivning och bygglovsansökan än.
  • tystlängtan
    gbgumman skrev 2015-08-25 13:36:17 följande:

Just varit på ett möte på a-hus. Låter intressant men dyrt. De vet dock var budget. Men planlösningen verkar bli fin. Usch vad svårt det är.

Någon som vet något om a-hus?

Har ingen koll alls. Har egentligen bara läst på om Älvsbyhus eftersom det är dem vi ska ha.

Idag har vår mäklare varit här igen och vi fick en ny värdering på ca 200 000 kr högre än när vi träffade honom i juni. Känns lite tryggare med kalkylen nu, som började springa iväg ett tag. Hoppas bara att vi får så mycket för den också, det vet man förstås aldrig. Hoppas kunna sälja den nu under tidig höst om vi känner att vi får ett tillräckligt högt pris för den. Är väldigt spänd på vad slutpriset landar på, man vill ju veta exakt hur mycket man har att röra sig med när man gör alla val med huset (vi har redan fått pressa banken ganska hårt för det lånelöfte vi fått, så allt som tillkommer i kalkylen från och med nu måste tas ur egen ficka). Är svårt när det kan skilja på några hundratusen upp eller ner.
  • tystlängtan

Vi har också fått lägga ut en del pengar medan vi väntar på byggnadskreditivet (eller bygglovet då egentligen). Banken plockade ut alla pantbreven på en gång så att vi inte skulle behöva betala extra för dem när vi sedan ska göra om kreditivet till bolån. Tomten köpte vi i torsdags och fick lån på, men lagfarten och alla pantbreven fick vi lägga ut för själva, totalt nästan 85 000 kr. Detta meddelande hon dagen innan det skulle betalas! Var lite smått nervös med tanke på att det mesta av vårt sparande ligger hos Avanza i räntefonder, så kunde omöjligt komma åt dem så snabbt. Turligt nog kunde vi skrapa ihop pengarna från våra övriga konton i banken, men nu ekar det ganska tomt där.

• tystlängtan
    Asjak skrev 2015-11-02 13:05:59 följande:

I fredags kom äntligen godkännandet av bygglovet på mejlen, tio minuter senare hörde älvsbyhus av sig och frågade om vi ville tidigare lägga inflytten från v 35 till v 10 istället då dom fått ett avhopp....JAAAAA tack!!

Så nu jklar drar det igång på riktigt med att välja golv och tapeter mm :)

Vad kul, grattis! Vi har också fått bygglovet klart och håller också på att kolla på tapeter och golv och så. Imorgon ska vi träffa vår kontakt på Älvsbyhus och se över vilka tillval man göra m.m. Ska bli riktigt roligt!
    Nincompoop skrev 2015-11-02 17:23:05 följande:

Va roligt! 

Vi har precis fått avslag på bygglovet och håller på att fixa nya ritningar. Bye bye takkupor, nu blir det ett enklare hus. Lite nedslående, men det känns ändå bra! :) Det kommer ju bli lite billigare då också. :)

Nej, vad segt! Bra att du väljer att se det positiva i det iaf.
  • tystlängtan
    Asjak skrev 2015-11-05 21:56:42 följande:

Nej vad tråkigt när det blir så :(

Gbgumman väntan är olidlig så jag förstår er!! Vi väntade sedan 2 mars i år.

Tystlängtan vilket hus ska ni bygga?

Vi ska på tillvals möte på tisdag och fick katalogerna i onsdags.

Jobbar över nästan varje dag och ska jobba extra hela helgen och har en 16 månaders flicka, så ja försöker hitta en lucka till att kolla tapeter :)

Livet är så underbart!

Vi ska bygga ett Höner, ni då?
  • tystlängtan

Precis den tanken har slagit mig också. Har en vän med god kontakt med en familj som bott i bilar under sommaren, barnen på 1 och 4 år har inga rejäla kläder att ha i vinter och ibland har det gått två hela dygn utan att någon i familjen fått i sig så mycket som en brödsmula i mat. Samtidigt som jag själv går och funderar på vilka tillval för 100 000-tals kronor vi ska göra. Ska iaf skärpa mig och hjälpa till mer istället för att gå runt och ha dåligt samvete, det hjälper ju ingen. Har beställt ett klädpaket till 1-åringen, ska nu leta upp ett till 4-åringen också, samt lite leksaker. Min vän ska veckohandla mat till dem framöver och har ordnat husvagn för dem att bo i.

• tystlängtan

Vi har kreditivet i Swedbank (som är vår huvudbank). Har faktiskt inte kollat runt, så är inte säkert att vi får bästa villkoren, men det var där vi hade vårt lånelöfte (vilket jag inte tror hade blivit lika stort överallt hos andra banker). Vår kontakt har varit väldigt hjälpsam, lite förvirrad och inte med superkoll, men ändå hjälpt oss väldigt mycket. Hon lät oss dessutom lägga lånet när vi köpte tomten utanför byggkreditivet till en bättre ränta. Lånet på tomten ligger på 1,97% och tror att räntan på byggkreditivet kommer vara ca 3% + en engångavgift på 6000 kr om jag minns det hela rätt. Vet inte när vi kommer börja dra pengar ur kreditivet, men eftersom vi inte har fått startbesked än (men troligtvis innan årsskiftet) och inflyttning är tänkt att bli i slutet på mars/början av april, så borde det inte bli alltför dyrt.

Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.