• gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • tystlängtan
    Seven Costanza skrev 2016-09-26 19:10:06 följande:
    Hm så ni slapp börja betala på lånet för tomten direkt när ni köpte den? Förstod inte riktigt varför det var valfritt. Köpte ni tomten genom husföretaget? Så ni började alltså inte betala några större summor förrän en månad före inflyttning? Det vore ju bra, isåfall skulle vi hinna spara ganska mycket mer pengar under tiden till mer buffert och till möbler och trädgård.
    Ja, vi betalade inget på vårt lån för tomten eller kreditivet förrän vi la om det till bolån någon månad efter vi flyttat in. Däremot valde vi att betala de mindre fakturorna direkt istället för att betala dem ur kreditivet och så var vi tvungna att betala för lagfarten och pantbreven direkt för kreditivet var inte upprättat då.

Förlåt om jag är lite otydlig, du får gärna fortsätta fråga om det jag skriver är obegripligt, jag är rätt virrig just nu.
  • gbgumman
    Seven Costanza skrev 2016-09-26 19:03:57 följande:
    Ok tack - så de 200000 har ni betalt kontant direkt då alltså? Lagfart och pantbrev, var det för både tomten och huset? De pengarna har vi redan nu utöver insats och buffert så det är lugnt, betalar man då för lagfart och pantbrev direkt till den bank man ska låna av eller?

När ska ni börja bygga? Spännande!
    Jo det har vi betalt kontakt. Insåg nu att pantbreven drog banken från kreditivet. Men jag glömde skriva avgiften för startbesked.

Man kan säkert få dessa saker på kreditivet också. Har inget minne dock av någon kontantinsats. En mäklare gjorde en förvärdering och sedan kolla de mot hur mycket lån vi behövde och såg att det var bra.
  • gbgumman

Så där nu är vi igång. Den 12 dec kommer huset så då ska markarbete och grund vara klart. Jag som varit vid så gått mod i 1,5 år blev nu nästan deppig. Längtar mer nu är det är nära. Har liksom inte känt efter riktigt innan. Nu kan börja gråta varje kväll. Känner mig helt dränerad. Men i maj flyttar vi in. Hoppas inget jäkelskap händer. Än har vi varit förskonade dock

• 23åring
    gbgumman skrev 2016-11-17 17:11:05 följande:

Så där nu är vi igång. Den 12 dec kommer huset så då ska markarbete och grund vara klart. Jag som varit vid så gått mod i 1,5 år blev nu nästan deppig. Längtar mer nu är det är nära. Har liksom inte känt efter riktigt innan. Nu kan börja gråta varje kväll. Känner mig helt dränerad. Men i maj flyttar vi in. Hoppas inget jäkelskap händer. Än har vi varit förskonade dock

Kul att höra att ni äntligen är igång "på riktigt"!

Någon som vill dela med sig av vad era hus kostat? Bara huset då eftersom tomt och markarbete kan skilja sig enormt mycket (skriv gärna det vid sidan av).

Eventuellt kommer det släppas kommunala tomter här under nästa år, grejen med dem är att man måste sökt bygglov inom 9månader, annars återgår tomten till kommunen. Vår tanke var annars att köpt en tomt och sedan väntat med att bygga tills vi sparat mer pengar men den idén faller då. Därför intresserad av vad andra betalt för sina hus, vi har en tanke kring hur mycket pengar vi behöver (vi vet inte exakt vad vi vill ha ännu) men intressant att höra!
  • Seven Costanza
    23åring skrev 2016-12-05 07:39:14 följande:

Någon som vill dela med sig av vad era hus kostat? Bara huset då eftersom tomt och markarbete kan skilja sig enormt mycket (skriv gärna det vid sidan av).

Eventuellt kommer det släppas kommunala tomter här under nästa år, grejen med dem är att man måste sökt bygglov inom 9månader, annars återgår tomten till kommunen. Vår tanke var annars att köpt en tomt och sedan väntat med att bygga tills vi sparat mer pengar men den idén faller då. Därför intresserad av vad andra betalt för sina hus, vi har en tanke kring hur mycket pengar vi behöver (vi vet inte exakt vad vi vill ha ännu) men intressant att höra!

Aha vad lurigt att man måste söka bygglov så snabbt, är det en standardpolicy med kommunala tomter? Är fortfarande bara i planeringsfasen själv, men mitt tips för att få veta om nybygge är görbart för er är att helt enkelt beställa hem kataloger från en massa husföretag och sedan kontakta dem ni är intresserade av och fråga om prisuppgifter. De vill oftast att man ska ange en tomt så då har jag letat upp tomter på hemnet i rätt kommun eller grannkommun och där en likvärdig tomt är ungefär det vi söker, och sedan helt enkelt angett den tomten som om den var min. Inga problem alls. En prisuppgift är ju inget bindande och det blir ju inte exakt, men man får ett hum om vad det kan kosta i det område man vill bygga.
  • 23åring
    Seven Costanza skrev 2016-12-05 08:52:12 följande:

Aha vad lurigt att man måste söka bygglov så snabbt, är det en standardpolicy med kommunala tomter? Är fortfarande bara i planeringsfasen själv, men mitt tips för att få veta om nybygge är görbart för er är att helt enkelt beställa hem kataloger från en massa husföretag och sedan kontakta dem ni är intresserade av och fråga om prisuppgifter. De vill oftast att man ska ange en tomt så då har jag letat upp tomter på hemnet i rätt kommun eller grannkommun och där en likvärdig tomt är ungefär det vi söker, och sedan helt enkelt angett den tomten som om den var min. Inga problem alls. En prisuppgift är ju inget bindande och det blir ju inte exakt, men man får ett hum om vad det kan kosta i det område man vill bygga.

Om det är standard vet jag inte men kommunen vi vill bo i har det som en regel och det stod med i villkoren när man ställer sig i tomtkö :)

Tack för tipset! Vi lutar nog åt att bygga lösvirke men tycker det är intressant att höra vad andra byggt för. Vet att tillval osv. påverkar slutkostnaden mycket så att det inte riktigt går att jämföra men ändå, kul att höra!
  • gbgumman
    23åring skrev 2016-12-05 07:39:14 följande:

Runt 4,5 miljoner går huset på.
  • 23åring
    gbgumman skrev 2016-12-05 10:54:33 följande:

Runt 4,5 miljoner går huset på.

Hur många kvadrat? Går det bra för er? :)
Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.