• gbgumman

Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.

Hej
    I morgon skriver vi kontrakt på vår tomt. Nu ska vi börja bygga hus. Vi kommer välja totalentreprenad nyckerfärdigt hus. Vi kollar mäst på Myresjöhus men är inte helt låsta. Skulle vara kul och se vad andra har valt för hus modeller och vad kostnaden har blivit.

Är det någon som vet vilka husfirmor som verkar vara de med bäst kvalité. När man googlar hittar man både solskenshistorier och varingar på alla firmor.  

• Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.
  • gbgumman

Vi ska åka och kolla klämma och känna på det i morgon.

• gbgumman
    tystlängtan skrev 2016-01-22 21:02:57 följande:

Mycket fint!

Åh tack. Har en känsla över att min smak inte har det som är inne nu men nordisk ljus med trä och vitt blir nog aldrig ute. Alla jag känner verkar satsa på lite schabby chick. Som jag älskar hemma hos andra. Känns alltid dock fel hos mig.

Hur tänker ni andra kring stil eller freestylar ni efter känsla.
  • gbgumman

För övrigt dreglar jag över detta.

• tystlängtan
    gbgumman skrev 2016-01-22 21:18:09 följande:
    Åh tack. Har en känsla över att min smak inte har det som är inne nu men nordisk ljus med trä och vitt blir nog aldrig ute. Alla jag känner verkar satsa på lite schabby chick. Som jag älskar hemma hos andra. Känns alltid dock fel hos mig.

Hur tänker ni andra kring stil eller freestylar ni efter känsla.
    Med Älvsbyhus är det ju ett standardkök som gäller där man kan göra lite olika tillval, så man kan inte utforma det precis hur man vill på samma sätt. Passar oss väldigt bra då vi inte är sådana som har bestämda åsikter om sådant, utan det är väldigt smidigt att bara kunna välja lite skåpsluckor och så. Hade tagit väldigt lång tid om vi skulle välja allting fritt om jag känner oss rätt.

Man kan förstås välja bort köket och skaffa ett helt eget, men summan de drar av för det räcker sällan till ett nytt kök, så då får man vara beredd att skjuta till lite extra pengar. I vårt fall var det inget alternativ då vi tycker om standardköket (med en del tillval) och alltså skulle ha extremt svårt att välja om vi skulle välja allt helt fritt.
  • gbgumman

Detta kök är från vedum som ingår hos oss även det inte är denna lucka om ingick. Men vi ska iaf kolla hur stor skillnad priset blir om vi väljer andra luckor från vedum än det som var för valt. Så fritt väljer vi inte men jag har ägnat mycket tid på vedumkök hemsida hehe.

• Asjak

Tystlängtan vi har valt en lokal leverantör på köksluckor som älvsbyhus malmö precis börjat samarbeta med, så vi blir dom första som får dom :)

Hus delarna har kommit igår och grunden är klar så på måndag lyfts hus delarna på plats!

Så spännande, dessutom fick jag fast jobb förra veckan, så just nu har man flyt :)

• gbgumman

Har ni också bara träffat folk som är så avundsjuka att de bara målar upp vårt liv i svart. Träffa en granne igår som fullständigt trodde vi inte skulle klara detta ekonomiskt. Anklagade oss (indirekt) för att vara idioter. Vi vet att vi har en bra ekonomisk plan (som sagt den bästa bankkvinnan sett). Blev så ledsen att behöva stå där och försvara sig. Vi har jobbat hårt för detta och sparat mycket och haft en del tur.

• tystlängtan
    Asjak skrev 2016-01-23 09:08:41 följande:

Tystlängtan vi har valt en lokal leverantör på köksluckor som älvsbyhus malmö precis börjat samarbeta med, så vi blir dom första som får dom :)

Hus delarna har kommit igår och grunden är klar så på måndag lyfts hus delarna på plats!

Så spännande, dessutom fick jag fast jobb förra veckan, så just nu har man flyt :)

Ah, kul! Här kommer huset på onsdag, men de har nog en del kvar att göra med markarbetet tror jag. Men vad snabbt de jobbar, på fyra dagar hade de gjort hur mycket som helst.
    gbgumman skrev 2016-01-23 09:21:57 följande:

Har ni också bara träffat folk som är så avundsjuka att de bara målar upp vårt liv i svart. Träffa en granne igår som fullständigt trodde vi inte skulle klara detta ekonomiskt. Anklagade oss (indirekt) för att vara idioter. Vi vet att vi har en bra ekonomisk plan (som sagt den bästa bankkvinnan sett). Blev så ledsen att behöva stå där och försvara sig. Vi har jobbat hårt för detta och sparat mycket och haft en del tur.

Usch, vad tråkigt när folk är så. Vi har inte alls fått några sådana reaktioner, utan alla vi har pratat med har bara sagt hur spännande det låter och vad härligt det låter med att få allt nytt och fräscht. Någon har väl varnat för att kostnaderna lätt kan dra iväg, men inte alls på ett negativt sätt, utan i all välmening. Men inte beter väl era vänner sig på det sättet? En granne kan man ju lättare ignorera åtminstone...
  • gbgumman

Ja det känns trist vi tror på vår idé. Och vi har bra marginaler men det vet ju inte han. Men då är det extra jobbigt när han verkar hitta på våra förutsättningar. Vi har bra inkomster och kommer vara belånade till ca 40%. Vi tycker det är bra.

Svar på tråden Köpt tomt, nu bygga hus. Fler som står i startgroparna eller som redan byggt.